Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Biologi 1
Tema: Arvsmassans struktur: DNA och kromosomer
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om arvsmassans struktur, inklusive DNA och kromosomers funktion och betydelse. Provets mål är att eleverna ska kunna förklara dessa biologiska koncept och använda dem i praktiska och teoretiska sammanhang.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Cellernas och genomets struktur och funktion. Arv och miljö. | Eleven har grundläggande kunskaper om biologins begrepp, modeller och teorier. |
Källa: (Gy11, Kursplan Biologi 1)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vad står DNA för?
- A) Deoxyribonukleinsyra
- B) Deoxyribonucleic acid
- C) Dihydrouracil
- Vilken funktion har ribosomer?
- A) Syntetisera proteiner
- B) Replikerar DNA
- C) Transporterar syre
- Vad är kromosomer?
- A) Strukturer som bär genetisk information
- B) En typ av cellorganell
- C) En typ av protein
- Hur många kromosomer har människor?
- A) 46
- B) 23
- C) 48
- Vad är en gen?
- A) En sekvens av DNA som kodar för ett protein
- B) En typ av RNA
- C) En del av en kromosom
- Vad innebär homozygot?
- A) Två identiska alleler
- B) Två olika alleler
- C) Ingen allel
- Vad är fenotyp?
- A) Den fysiska uttryck av gener
- B) Den genetiska sammansättningen
- C) En typ av mutation
- Vad är en mutation?
- A) En förändring i DNA-sekvensen
- B) En typ av kromosom
- C) En form av celldelning
- Vilken av följande är en typ av RNA?
- A) mRNA
- B) tDNA
- C) rDNA
- Vad är alleler?
- A) Olika versioner av en gen
- B) Olika typer av kromosomer
- C) Olika proteiner i en cell
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
DNA | Genetiskt material | En typ av protein | Cellorganell |
Kromosom | Struktur för cellandning | Struktur som bär DNA | En typ av virus |
Gen | En sekvens av DNA | En typ av RNA | En celltyp |
Alleler | Varianter av en gen | En typ av mutation | En kromosom |
Fenotyp | Genotyp påverkan | Fysiska egenskaper | Kromosomstruktur |
Mutation | Förändring i DNA | En typ av gen | En kromosom |
RNA | Genetiskt material i cellen | En typ av protein | Struktur för energi |
Replikation | Process för att kopiera DNA | Process för proteinsyntes | En typ av cellcykel |
Proteinsyntes | Skapande av DNA | Skapande av protein | Cellandning process |
Homozygot | Två olika alleler | Två identiska alleler | En enkel gen |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Diskutera hur mutationer kan påverka en population. Vilka är de potentiella positiva och negativa effekterna?
- Förklara sambandet mellan genetik och evolution. Hur bidrar genetiska förändringar till evolutionära processer?
- Analysera hur miljöfaktorer kan påverka fenotypen hos en organism. Ge exempel på specifika miljöfaktorer.
- Diskutera etiska aspekter av genteknik. Vilka risker och möjligheter finns det med genteknik i dagens samhälle?
Bedömning
Totalt antal poäng: 55
Betyg | Procentuell andel rätt | Antal poäng |
---|---|---|
E | 30% | (16,5) |
D | 50% | (27,5) |
C | 65% | (35,75) |
B | 80% | (44) |
A | 90% | (49,5) |
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.
- 📄 Word – Skapar ett dokument
- 📈 Svårare – Gör provet svårare
- 📉 Enklare – Gör provet enklare
- ✅ Facit – Ta fram facit
- 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna