Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Biologi
Tema: Mendels ärftlighetslagar i praktiska exempel
Syfte
Syftet med provet är att undersöka elevernas förståelse av Mendels ärftlighetslagar och deras tillämpning i praktiska exempel. Eleverna ska kunna förklara och tillämpa de grundläggande principerna för ärftlighet, samt koppla dem till verkliga situationer.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Arvsmassans uppbyggnad samt ärftlighetens lagar och mekanismer. | Eleven har grundläggande kunskaper om biologins begrepp, modeller och teorier. |
(Gy11, Kursplan Biologi 1)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vad är Mendels första lag?
- A) Lagen om oberoende sortiment
- B) Lagen om dominans
- C) Lagen om segregation
- Vilken av följande egenskaper är polygen?
- A) Blodgrupp
- B) Ögonfärg
- C) Sicklecellanemi
- Vad betyder homozygot?
- A) Två olika alléer
- B) Två likadana alléer
- C) Ingen av ovanstående
- Vilken genotyp motsvarar en heterozygot individ?
- A) AA
- B) Aa
- C) aa
- Vad är en fenotyp?
- A) Genotypen av en individ
- B) De synliga egenskaperna hos en individ
- C) Inga av ovanstående
- Vilken av följande är en monogen egenskap?
- A) Hudfärg
- B) Blodgrupp
- C) Längd
- Vad kallas det när en gen påverkar flera olika egenskaper?
- A) Epistasi
- B) Pleotropi
- C) Inkompatibilitet
- Vad visar en Punnett-ruta?
- A) Kombinationer av alleler
- B) Fenotyper av avkommor
- C) Båda A och B
- Vilken typ av föräldrars genotyp ger alltid homozygot avkomma?
- A) Aa x Aa
- B) AA x AA
- C) Aa x aa
- Vad innebär “dominant” i ett genetiskt sammanhang?
- A) Den allel som alltid uttrycks
- B) Den allel som bara uttrycks i homozygot form
- C) Ingen av ovanstående
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Alleler | Olika versioner av en gen | En typ av kromosom | En typ av protein |
Genotyp | De synliga egenskaperna hos en individ | Den genetiska uppsättningen | Inga av ovanstående |
Fenotyp | Den genetiska uppsättningen | De synliga egenskaperna hos en individ | En typ av mutation |
Homozygot | Två olika alleler | Två likadana alleler | En gen med mutation |
Mutation | Förändring i DNA-sekvens | Förändring i fenotyp | Inga av ovanstående |
Pleotropi | En gen påverkar flera egenskaper | Flera gener påverkar en egenskap | Ingen av ovanstående |
Dominant | En allel som alltid uttrycks | En allel som bara uttrycks i homozygot form | En allel som alltid är recessiv |
Recessiv | En allel som uttrycks i homozygot form | En allel som alltid uttrycks | Ingen av ovanstående |
Hybrid | En blandning av två arter | En renrasig individ | En mutation i en art |
Segregation | Separering av alleler under meios | En typ av celldelning | Inga av ovanstående |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Beskriv Mendels första och andra lag. Ge exempel på hur dessa lagar kan observeras i en klassisk korsningsstudie.
- Diskutera hur ärftlighet kan påverkas av miljöfaktorer. Ge exempel på specifika egenskaper som påverkas av både arv och miljö.
- Analysera hur moderna gentekniska metoder kan tillämpas för att förstå ärftlighet. Vilka etiska frågor kan uppstå i samband med dessa metoder?
- Reflektera över betydelsen av att förstå Mendels lagar i dagens samhälle. Hur kan denna kunskap tillämpas inom exempelvis medicin eller jordbruk?
Bedömning
Totalt antal poäng: 55
Betyg | Andel rätt (%) | Antal poäng |
---|---|---|
E | 30% | 16 (E) |
D | 50% | 28 (D) |
C | 65% | 36 (C) |
B | 80% | 44 (B) |
A | 90% | 50 (A) |
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.
- 📄 Word – Skapar ett dokument
- 📈 Svårare – Gör provet svårare
- 📉 Enklare – Gör provet enklare
- ✅ Facit – Ta fram facit
- 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna