Lektionsplanering för Digitalt skapande 1
Årskurs
Gymnasiet
Ämne eller kurs
Digitalt skapande 1
Tema
Digital skapandeprocess
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen i kursen ska behandla analoga och digitala skapandeprocesser, skissarbete både utan och med digitala verktyg, samt gränslandet mellan konst och teknik. Det ska även inkludera digitala verktyg för skapande och gestaltande och hur man väljer lämpligt verktyg, samt presentations- och spridningsvägar för digitala produktioner.
Kunskapskrav
Eleven redogör översiktligt för någon skapande och gestaltande process från idé till färdig produktion samt gör enkla jämförelser mellan olika tekniska och konstnärliga lösningar. Eleven samarbetar med viss säkerhet med andra i sin digitala produktion och kommunicerar med viss säkerhet via webb och nätverk.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till digital skapande (10 min)
- Diskutera viktigheten av digitalt skapande i dagens samhälle.
- Presentera de digitala verktyg och programvaror som ska användas under lektionen.
- Ge exempel på olika digitala skapandeprocesser.
Genomgång av skapandeprocessen (15 min)
- Förklara steg i den kreativa processen: idéframing, skissering, val av verktyg.
- Visa exempel på hur en digital produkt kan framställas från idé till färdig gestaltning.
- Diskutera vad som är viktigt att tänka på när man väljer verktyg och teknik.
Praktisk demonstration av verktyg (15 min)
- Visa praktiskt exempel med ett valt digitalt verktyg (t.ex. Photoshop, Illustrator).
- Förklara funktionerna och hur dessa kan appliceras i en skapandeprocess.
- Låt eleverna ställa frågor och diskutera verktygen.
Summering och reflektion (10 min)
- Låt eleverna reflektera över vad de lärt sig under lektionen.
- Sammanfatta nyckelkoncept och diskutera tillämpningen av digitalt skapande i deras egna projekt.
- Förbered eleverna för den kommande aktiviteten.
Aktivitet
Eleverna ska arbeta i grupper för att skapa en digital presentation som representerar ett valt tema, där de använder minst två olika digitala verktyg. De ska presentera sina skapelser för klassen och diskutera sina val av teknik och process.
Exit-ticket
- Vad är en skapandeprocess?
- Svar: En sekvens av steg som inkluderar idéformulering, skissering, val av verktyg och produktion.
- Ge ett exempel på ett digitalt verktyg.
- Svar: Photoshop.
- Vad betyder gränslandet mellan konst och teknik?
- Svar: Det refererar till hur teknologi och konstverk interagerar och påverkar varandra.
- Hur kan man sprida sina digitala produktioner?
- Svar: Via sociala medier, bloggar och digitala trycksaker.
- Vad ska man tänka på när man väljer verktyg för skapande?
- Svar: Användarvänlighet, syftet med produktionen och tekniska krav.
Hemuppgift
Eleverna ska skapa en digital skiss av ett framtida projekt som de planerar att arbeta med i klassen. De ska skriva en kort reflektion om sitt val av verktyg och varför de valde just det.