Provkonstruktion
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper och färdigheter i ämnet svenska genom att låta dem visa sin förmåga att läsa och bearbeta texter, samt att uttrycka sina tankar och förståelse både i tal och skrift. Provets format är utformat för att ge eleverna möjlighet att visa sina kunskaper om språk, litteratur och kommunikation.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
- “Gemensam och enskild läsning. Sambandet mellan ljud och bokstav. Strategier för att avkoda och förstå ord, begrepp och enkla texter.”
- “Att återge delar av innehållet i olika texter samt resonera om budskap i texterna och jämföra med egna erfarenheter.”
- “Gemensamt och enskilt skrivande. Strategier för att skriva ord, meningar och olika typer av texter.”
- “Muntliga presentationer och muntligt berättande. Föremål, bilder, digitala medier och verktyg samt andra hjälpmedel som kan stödja presentationer.”
Kunskapskrav
- Eleven kan läsa och förstå innehållet i olika texter.
- Eleven kan återge och diskutera texters innehåll och budskap.
- Eleven kan skriva och skapa egna texter med en anpassning till språkliga strukturer.
Prov
Faktafrågor
-
Vad kallas den process genom vilken vi kopplar bokstäver till ljud?
a) Skrivning
b) Avkodning
c) Läsning
d) Berättande -
Vilket av följande är ett kännetecken för en berättande text?
a) Inledning, händelseförlopp och avslutning
b) Faktaställningar
c) Argumenterande påståenden
d) Lista över objekt -
Vad är en bilderbok?
a) En bok utan text
b) En bok med endast bilder
c) En bok där text och bilder samverkar
d) En tidning -
Vad beskriver en sakprosatext?
a) En informativ text
b) En fiktiv berättelse
c) En konstnärlig text
d) En dikt -
Vilket av följande är en strategi för att förstå texter?
a) Att läsa tyst
b) Att ställa frågor till texten
c) Att sammanfatta direkt
d) Att skriva ned alla ord -
Vilken typ av text kan vara en saga?
a) Fiktiv text
b) Faktatext
c) Instruktionstext
d) Nyhetstext -
Vad menas med muntligt berättande?
a) Att läsa en text högt
b) Att återberätta en historia i tal