Öppna i Google Docs
Skriv ut dokumentet

Prov för Läsförståelse i Svenska – Årskurs 3

Årskurs: 3

Ämne: Svenska

Tema: Läsförståelse

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att förstå och tolka olika texter samt att kunna återge och resonera kring innehållet. Genom att testa läsförståelse får vi en inblick i elevens förmåga att analysera och reflektera över textens budskap och syfte.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Provet kopplas till läroplanens centrala innehåll genom att det omfattar följande delar:

  • “Läsa och analysera olika typer av texter”
  • “Föra samtal om texter samt redogöra för och diskutera deras innehåll”

Kunskapskrav

Provet fokuserar på följande kunskapskrav:

  • “Eleven visar grundläggande läsförståelse genom att läsa och återge innehållet i en text.”
  • “Eleven kan delta i samtal om texter och uttrycka sina tankar om dem.”
  • “Eleven visar förmåga att reflektera över textens innehåll och budskap.”

Prov

Faktafrågor

  1. Vad handlar berättelsen om?
    • a) Ett äventyr
    • b) En vänskap
    • c) En resa
    • d) En sport
  2. Vilken känsla förmedlar huvudkaraktären?
    • a) Glädje
    • b) Rädsla
    • c) Ilska
    • d) Sorg
  3. Vad gör huvudkaraktären för att lösa sitt problem?
    • a) Springer bort
    • b) Talar med en vän
    • c) Gråter
    • d) Ignorerar det
  4. Var utspelar sig berättelsen?
    • a) I skolan
    • b) I skogen
    • c) I staden
    • d) Hemma
  5. Vem är den viktigaste personen i berättelsen?
    • a) Läraren
    • b) Bästa vännen
    • c) Storebror
    • d) Grannen
  6. Vad är berättelsens budskap?
    • a) Att alltid vara snäll
    • b) Att kämpa för sina drömmar
    • c) Att värdesätta vänskap
    • d) Att vara modig
  7. Hur reagerar huvudkaraktären när något går fel?
    • a) Blir glad
    • b) Skrattar
    • c) Blir ledsen
    • d) Blir arg
  8. Vilket objekt är viktigt i berättelsen?
    • a) En bok
    • b) En katt
    • c) En cykel
    • d) En dator
  9. Vilka känslor har de andra karaktärerna?
    • a) Bara glädje
    • b) Bara sorg
    • c) Ingen känsla
    • d) Blandade känslor
  10. Vilken tid på året utspelar sig berättelsen?
    • a) Vinter
    • b) Sommar
    • c) Höst
    • d) Vår
  11. Hur börjar berättelsen?
    • a) Med en beskrivning av platsen
    • b) Med en dialog
    • c) Med en fråga
    • d) Med en lösning
  12. Vad hände i slutet av berättelsen?
    • a) Allt blev bättre
    • b) Huvudkaraktären reste bort
    • c) Huvudkaraktären lärde sig något viktigt
    • d) Berättelsen slutade oklart
  13. Vad tycker du om huvudkaraktären?
    • a) Jag gillar inte dem
    • b) Jag sympatiserar med dem
    • c) Jag tycker att de är tråkiga
    • d) Jag tycker att de är elaka
  14. Hur förändras relationerna i berättelsen?
    • a) De blir starkare
    • b) De försvinner
    • c) De blir sämre
    • d) De förblir samma
  15. Vad tyckte du om berättelsen?
    • a) Den var tråkig
    • b) Den var intressant
    • c) Den var för lång
    • d) Den var för kort

Resonerande frågor

  1. Vad betyder vänskap för dig, och hur framgår detta i berättelsen?
  2. Vilka känslor väcker texten hos dig och varför?
  3. Hur skulle berättelsen förändras om den utspelades i en annan miljö?
  4. Vilka ser du som de viktigaste händelserna i berättelsen, och varför?
  5. Hur kan man koppla berättelsens tema till verkliga livet?
  6. Vad lärde du dig av huvudkaraktärens erfarenheter?
  7. Skulle du rekommendera denna berättelse till någon annan? Varför eller varför inte?
  8. Hur tycker du att berättelsen hanterar teman som vänskap och lojalitet?

Bedömning

Provets faktafrågor totalt ger 15 poäng. De resonerande frågorna totalt ger 8 poäng. Betygskriterierna är följande:

  • E-nivå: Minst 8 poäng
  • C-nivå: Minst 12 poäng (inklusive minst 3 poäng från resonerande frågor)
  • A-nivå: Minst 18 poäng (inklusive minst 5 poäng från resonerande frågor)