En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Åk. 2. Idrott och hälsa – Spel och samarbete

Lektionsplanering

Årskurs:

2

Ämne:

Idrott och hälsa

Tema:

Spel och samarbete

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll:

Inom ämnet Idrott och hälsa ska eleverna ges möjlighet att utveckla sin förmåga att delta i lekar och spel där de får öva på samarbete, kommunikation och sociala färdigheter, samt förstå grundläggande regler.

Kunskapskrav:

Eleven kan använda grundläggande regler i spel och aktiviteter och kan med viss säkerhet samarbeta med andra under idrott och lek.


Lärarledda instruktioner

Introduktion till spelregler (10 min)

  • Gå igenom grundläggande regler för de spel som ska genomföras.
  • Förklara vikten av att följa regler och respektera motspelare.
  • Diskutera vad som krävs för att spela i lag.

Uppvärmning med samarbetsövningar (10 min)

  • Utför övningar som främjar samarbete, exempelvis ”stående kedja” där eleverna håller varandra i händerna.
  • Genomför övningar som kräver kommunikation för att lyckas, exempelvis att transportera en boll med hjälp av kropparna (utan händer).

Spelaktivitet (15 min)

  • Dela in klassen i lag och spela en förenklad variant av en bollsport (t.ex. fotboll eller innebandy).
  • Låt lagen skifta så att alla får prova att spela i olika grupper.
  • Betona samarbete och att stödja varandra under spelets gång.

Avslutning och reflektion (15 min)

  • Samla eleverna och diskutera vad de lärt sig om samarbete under spelet.
  • Ställ frågor kring vilka strategier som fungerade bäst i deras lag.
  • Ge feedback och uppmuntran om deras insatser och laganda.

Aktivitet

Eleverna deltager i ett lagspel där de måste samarbeta för att vinna. Varje lag ska hitta strategier för att samarbeta och kommunicera under spelet. Efter spelet reflekterar de över vad som fungerade bra och vad som kan förbättras.

Exit-ticket

  • Beskriv en strategi som ditt lag använde under spelet. (Exempel: passa bollen)
  • Hur kände du dig när ni samarbetade? (Exempel: positivt, roligt)
  • Vad lärde du dig om att spela i lag? (Exempel: viktigt att kommunicera)
  • Nämn en regel som är viktig i det spel vi spelade. (Exempel: inte röra bollen med händerna i fotboll)
  • Vad gör en bra lagspelare? (Exempel: stödjer andra, delar med sig av bollen)

Hemuppgift

Eleverna ska spela ett enkelt spel med familjen eller vänner och tillsammans diskutera reglerna innan de börjar. De ska reflektera över hur de samarbetade under spelet och skriva ner en sak de lärde sig.


×