Lektionsplanering
Årskurs: Förskoleklass
Ämne: Naturorienterande ämnen
Tema: Ekosystem och samspel i naturen
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
I förskoleklassens läroplan ingår att förstå grundläggande begrepp om ekosystem och hur olika organismer interagerar med varandra och sin miljö. Barnen ska få möjlighet att observera och diskutera samspelet mellan djur och växter.
Kunskapskrav
Barnen ska kunna ge exempel på hur djur och växter är beroende av varandra och kortfattat beskriva vad ett ekosystem är samt namnge några organismer som ingår i det.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till ekosystem (10 min)
- Presentera temat för dagen: Ekosystem och samspel i naturen.
- Förklara vad ett ekosystem är med enkla ord.
- Diskutera vad som händer när en del av ekosystemet påverkas, t.ex. om ett djur försvinner.
Berätta om samspel (15 min)
- Ge exempel på hur djur och växter hjälper varandra, t.ex. pollinering.
- Diskutera exempel som växtätare och rovdjur, och hur de påverkar varandras liv.
- Använd bilder som visar dessa interaktioner.
Utflykt i närområdet (15 min)
- Ta barnen ut för att observera naturen och diskutera olika exempel på ekosystem.
- Låt dem se och höra djur och växter som är del av ett ekosystem.
- Stanna vid ett träd eller en buske och diskutera de djur som bor där.
Reflektion och sammanfattning (10 min)
- Samarbeta med barnen för en diskussion om vad de observerat.
- Fråga dem hur djur och växter påverkar varandra.
- Avsluta med att diskutera vad barnen kan göra för att skydda naturen.
Aktivitet
Som aktivitet kan barnen tillsammans skapa en “ekosystem-plansch” där de ritar och klipper ut bilder av organismer (djur och växter) som de lärt sig om. De kan sedan sätta upp dessa i grupp och presentera sin egen ekosystem-modell till klassen. Användaren kan skriva “Aktivitet” så tar jag fram en fullständig aktivitetsbeskrivning.
Exit-ticket
- Vad är ett ekosystem? Svar: ______________
- Kan du nämna två djur som lever tillsammans? Svar: ______________
- Vad gör växterna för djuren? Svar: ______________
- Hur kan vi skydda våra ekosystem? Svar: ______________
- Varför är samspel viktigt i naturen? Svar: ______________
Hemuppgift
Som hemuppgift kan barnen be sina föräldrar att hjälpa dem att observera ett ekosystem i deras närhet, t.ex. en trädgård, park eller skog, och skriva ner eller rita vad de ser av djur och växter samt hur de tror att de påverkar varandra. Hemuppgiften syftar till att förstärka lektionens tema och ge möjlighet till fortsatt lärande hemma. Användaren kan skriva “Hemuppgift” så tar jag fram en färdig hemuppgift baserat på det förslag jag skrivit.
Citat
”I skogen hittar man sin själ.” – John Muir (1838–1914)
Detta citat knyter an till vikten av att förstå och respektera naturens samspel, vilket är centralt i lektionen om ekosystem.
Nästa lektion
Tema för nästa lektion kan vara “Förändringar i naturen och årstiderna”. Det är relevant eftersom det ger barnen insikt om hur ekosystemet förändras över tid och hur olika organismer anpassar sig efter årstiderna. Användaren kan skriva “Nästa” så tar jag fram en lektionsplanering baserat på mitt förslag.