Lektionsplanering
Årskurs: 8
Ämne: Samhällskunskap
Tema: Mediernas påverkan på samhället
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Den här lektionen fokuserar på mediernas roll och påverkan i samhället, inklusive hur olika medier förmedlar information och formar åsikter. Innehållet kommer att beröra hur nyheter och information sprids genom olika plattformar, samt hur medier kan påverka individers och gruppers attityder och beteenden.
Kunskapskrav
Kunskapskravet som lektionsplaneringen är utformad efter innefattar att “eleven ska kunna beskriva och ge exempel på mediernas roll och påverkan i samhället” och “reflektera över hur medier formar vår världsbild”.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till medier (10 min)
- Definiera vad medier är och ge exempel på olika typer av medier.
- Diskutera mediernas funktioner i samhället, såsom att informera, underhålla och påverka.
- Presentera statistik över mediekonsumtion i Sverige.
Påverkan av sociala medier (15 min)
- Diskutera den ökande betydelsen av sociala medier i vårt samhälle.
- Ge exempel på hur sociala medier kan påverka åsikter och beteenden.
- Analysera positiva och negativa effekter av sociala medier.
Gruppdiskussion och analys (15 min)
- Dela in eleverna i grupper för att diskutera hur medier har påverkat några aktuella samhällsfrågor.
- Be grupperna tänka på både positiva och negativa aspekter av mediepåverkan.
- Samla in synpunkter och diskutera som klass.
Sammanfattning och reflektion (10 min)
- Sammanfatta de diskussioner och lärdomar som har delats under lektionen.
- Ställ öppna frågor för att främja reflektion kring elevernas mediekonsumtion och medvetenhet.
- Knyt tillbaka till vikten av kritisk källgranskning.
Aktivitet
Eleverna delas in i grupper och får i uppdrag att skapa en presentation (kan vara digital eller fysisk) där de analyserar ett aktuellt medieinslag och diskuterar dess påverkan på samhället. Presentationen ska innehålla olika perspektiv och avslutas med en åsiktsdiskussion.
Exit-ticket
- Vad är mediernas huvudsakliga funktioner i samhället?
Svar: Att informera, underhålla och påverka. - Hur skiljer sig sociala medier från traditionella medier?
Svar: Sociala medier gör det möjligt för användare att både skapa och dela innehåll. - Nämn ett exempel på hur medier har påverkat en aktuell samhällsfråga.
Svar: Genom att sprida medvetenhet om klimatförändringar. - Vilken är en positiv effekt av sociala medier?
Svar: Möjligheten att nå ut till en bred publik och sprida information snabbt. - Nämn en negativ effekt av sociala medier.
Svar: Spridning av desinformation eller fake news.
Hemuppgift
Eleverna ska välja en aktuell nyhet som de hittar på sociala medier och skriva en kort analys där de beskriver hur nyheten kan påverka samhället. De ska även föreslå hur mediekällan kunde ha presenterat informationen på ett mer ansvarsfullt sätt.
Citat
”Ett folk som är för starkt uppdelat av åsikter är omöjligt att regera.” – Cicero, 50 f.Kr.
Citatet visar på hur delade åsikter, speciellt i fråga om information och medier, kan leda till instabilitet i samhället. Det är relevant för lektionen då det handlar om hur medier bidrar till att forma dessa åsikter.
Nästa lektion
För nästa lektion föreslår jag temat “Yttrandefrihet och censur”, eftersom det är viktigt att förstå de gränser och skydd som existerar kring dessa begrepp i vårt samhälle.