Lektion. Åk. 4. Engelska – Vardag och familj

Lektionsplanering

Årskurs: 4

Ämne: Engelska

Tema: Vardag och familj

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

I årskurs 4 ska undervisningen i engelska fokusera på kommunikationen i vardagliga situationer, intressen, personer och platser. Eleverna ska få möjlighet att delta i samtal och skriva enkla presentationer och meddelanden om sina erfarenheter och känslor.

Kunskapskrav

Eleven förstår det huvudsakliga innehållet och uppfattar tydliga detaljer i talad engelska i måttligt tempo samt i lättillgängliga texter. Eleven formulerar sig enkelt och begripligt och anpassar sin kommunikation till syfte, mottagare och situation.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till temat vardag och familj (10 min)

  • Presentation av dagens tema.
  • Diskussion om vad “vardag” och “familj” betyder för olika personer.
  • Exempel på vanliga aktiviteter i vardagen.

Ord och fraser relaterade till familj (10 min)

  • Genomgång av viktiga ord och fraser relaterade till familj.
  • Användning av bilder för att illustrera termer som “mother”, “father”, “brother”, “sister”.
  • Praktisk övning där eleverna tränar att använda dessa ord i meningar.

Muntlig interaktion: Berätta om din familj (15 min)

  • Gruppera eleverna och ge dem i uppgift att berätta om sina familjer på engelska.
  • Ge exempel på frågor som eleverna kan ställa.
  • Samla feedback och diskutera vikten av att ställa frågor i en konversation.

Avslutande sammanfattning och reflektion (15 min)

  • Sammanfatta lektionen och diskutera vad vi har lärt oss.
  • Reflektera över hur vi kan använda engelska i vår vardag.
  • Ge eleverna möjlighet att ställa frågor.

Aktivitet

Eleverna får i uppgift att rita sin familj och märka bilderna med engelska ord. De ska dessutom skriva en kort text på engelska där de beskriver sina familjemedlemmar. Aktiviteten uppmuntrar kreativitet och praktisk tillämpning av språket.

Skriv “Aktivitet” så tar jag fram en fullständig aktivitetsbeskrivning.

Exit-ticket

  • Hur många familjemedlemmar har du? Svar: “I have three family members.”
  • Vad heter din mamma? Svar: “My mother’s name is Anna.”
  • Vilken är din favoritaktivitet med din familj? Svar: “We like to play games together.”
  • Berätta om en vanlig dag i din familj. Svar: “We play and eat together.”
  • Vad är viktigt i en familj? Svar: “Love and support are important.”

Hemuppgift

Som hemuppgift ska eleverna skriva en kort beskrivning av sin familj i en eller två meningar. De ska använda de nya orden som de har lärt sig under lektionen. De kan även illustrera sin text med en teckning av sin familj.

Skriv “Hemuppgift” så tar jag fram en färdig hemuppgift baserat på det förslag jag skrivit.

Citat

“The family is one of nature’s masterpieces.” – George Santayana, 1905. Detta citat beskriver hur familjen är en grundläggande och vacker del av livet och knyter an till lektionens tema om hur vi interagerar med våra familjer.

Nästa lektion

För nästa lektion föreslår jag att vi fokuserar på “Hobbies and Interests”. Detta tema är relevant eftersom det bygger vidare på ämnet om individens vardag samt uppmuntrar eleverna att dela med sig av sina intressen och aktiviteter, vilket kommer att främja deras språkutveckling.

Skriv “Nästa” så tar jag fram en lektionsplanering baserat på mitt förslag.


Modern Tillbaka-knapp