Dokument i Google Docs



Provkonstruktion


Provkonstruktion

Årskurs: 8

Ämne: Historia

Tema: Sveriges medeltid

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper och förståelse för den svenska medeltiden, inklusive dess viktiga händelser, personer och samhällsstrukturer.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

“Eleverna ska kunna beskriva och förklara händelser och gestalter från den svenska medeltiden samt kunna redogöra för hur dessa händelser och personer har påverkat det moderna samhället.”

Kunskapskrav

“Eleven kan beskriva och jämföra olika händelser och personer under medeltiden samt förklara deras betydelse för utvecklingen av det svenska samhället.”

“Eleven kan ange exempel på hur medeltiden har påverkat nutida samhällsstrukturer och kulturella traditioner.”

Prov

Faktafrågor

  1. Vilket århundrade anses ofta som början på medeltiden i Sverige?
    A) 300-talet
    B) 1100-talet
    C) 1000-talet
    D) 500-talet
  2. Vem var kung under den svenska medeltiden som även kallas “den store”?
    A) Erik Knutsson
    B) Karl Sverkersson
    C) Gustaf Vasa
    D) Birger Jarl
  3. Vilken betydelse hade kristendomen under medeltiden i Sverige?
    A) Den skapade enhet i landet och ersatte gamla hedniska traditioner.
    B) Den motarbetades av folket och fick lite stöd.
    C) Den innebar en större kulturell mångfald.
    D) Den fick ingen betydelse alls.
  4. Vilket av följande är en känd medeltida byggnad i Sverige?
    A) Uppsala domkyrka
    B) Stockholms slott
    C) Gripsholms slott
    D) Malmöhus slott
  5. Vad var ett “län” under medeltiden?
    A) Ett område som styrdes av en adelsman på uppdrag av kungen.
    B) Ett handelsområde för stadsbor.
    C) En form av valuta som användes i handeln.
    D) En by med specifika rättigheter.
  6. Vilken slag var en avgörande händelse under medeltiden i Sverige?
    A) Slaget vid Stångebro
    B) Slaget vid Ljusdal
    C) Slaget vid Bråvalla
    D) Slaget vid Narva
  7. Vilken av följande personer var känd som helig i den svenska medeltiden?
    A) Sankta Bryggitta
    B) Olof Skötkonung
    C) Karl IX
    D) Erik den helige
  8. Vad gick “Kalmarunionen” ut på?
    A) Sammanfogning av Norge och Danmark
    B) En union mellan Danmark, Sverige och Norge under en gemensam monark.
    C) Krig mellan Sverige och Danmark.
    D) En ekonomisk allians mellan de nordiska länderna.
  9. Vilken uppfinning var viktig för handelns utveckling under medeltiden?
    A) Ångmaskinen
    B) Kompass
    C) Pappersmaskin
    D) Spinning Jenny
  10. Vilket system styrde många medeltida städer?
    A) Demokrati
    B) Gildesystemet
    C) Monarki
    D) Feodalism
  11. Vad kallades de medeltida studierna av klostren?
    A) Humanism
    B) Renässans
    C) Scholasticism
    D) Individualism
  12. I vilket område av Sverige var hansatiden som mest betydelsefull?
    A) Gotland
    B) Vänern
    C) Skåne
    D) Lappland
  13. Vilket var ett stort kulturellt bidrag från medeltiden?
    A) Byggandet av katedraler och universitet.
    B) Upptäckten av Amerika.
    C) Utvecklingen av motorer.
    D) Utvidgningen av järnvägar.
  14. Vilket språk började användas av medeltida svenska kungar i officiella dokument?
    A) Samiska
    B) Tyska
    C) Latin
    D) Danska
  15. Vad var ett rasande fenomen under medeltiden som drabbade Europa?
    A) Digerdöden
    B) Svartdöden
    C) Tredagarskriget
    D) Stora nordiska kriget

Resonerande frågor

  1. Diskutera hur kristendomen påverkade det svenska samhället under medeltiden.
    Syftet är att ge elever möjlighet att analysera och reflektera kring betydelsen av en religion på ett samhälle.
  2. Beskriv de stora förändringarna i samhället under medeltiden och hur dessa formar vårt moderna samhälle idag.
    Genom denna fråga kan elever visa sina kunskaper om historiska förändringar och analyser.
  3. Analysera betydelsen av Kalmarunionen för de nordiska länderna.
    Här får elever möjlighet att resonera kring politiska allianser och deras konsekvenser.
  4. Jämför medeltiden med en annan historisk period och ge exempel på likheter och skillnader.
    Denna fråga ger utrymme för djupgående analys och kritiskt tänkande.
  5. Reflektera över hur medeltida traditioner fortfarande påverkar dagens svenska kultur.
    Syftet är att elever ska kunna koppla dåtid till nutid och visa på djupare förståelse.
  6. Vilka var de avgörande faktorerna bakom Sverige som enad nation under medeltiden?
    Ger elever möjlighet att resonera kring faktorer som enar och splittrar nationer.
  7. Diskutera hur feodalismen fungerade i Sverige och dess effekter på samhället.
    Frågan uppmuntrar till att analysera ekonomiska och sociala system under medeltiden.
  8. Hur kan studier av medeltiden bidra till vår förståelse av nutida sociopolitiska konflikter?
    Denna fråga uppmanar elever till reflektion kring historiska perspektiv på nutida problem.

Bedömning

Provets bedömning kan ske med maximalt 30 poäng.

Faktafrågor ger 1 poäng per korrekt svar, totalt 15 poäng.

Resonerande frågor ger 3 poäng per korrekt och välutvecklad svar, totalt 24 poäng.

  • E-nivå: Minst 8 poäng (varav 0 poäng från resonerande frågor)
  • C-nivå: Minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor)
  • A-nivå: Minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor)