Bedömning av elevunderlag
Årskurs: Gymnasiet
Ämne eller kurs: Religion och etik
Sammanfattning
Elevens text är en reflektion över etiska dilemman och teorier som pliktetik, dygdetik, sinnelagsetik och konsekvensetik. Eleverna uttrycker sin svårighet att fatta ett beslut i ett hypotetiskt scenario där tortyr av en oskyldig person övervägs för att rädda andra liv. Texten omfattar 611 ord och 3 797 tecken.
Formativ bedömning
Här följer kommentarer med formativ feedback som du kan använda för att återkoppla till eleven.
- Du gör ett bra jobb genom att diskutera hur olika etiska teorier påverkar dina beslut och känslor, vilket visar på en djup självrannsakan. För att förbättra din reflektion kan du tänka på att knyta tillbaka till specifika exempel eller händelser som tydligt visar hur dessa teorier skulle tillämpas i praktiska situationer.
- Det är viktigt att vara tydlig med vad varje etisk teori innebär. I din text nämner du sinnelagsetik, men det skulle förbättra läsarens förståelse om du kort definierar vad det innebär innan du kopplar det till ditt resonemang.
- Du nämner flera gånger att du har inslag av olika etiska modeller, men det skulle vara bra att fördjupa det resonemanget. På vilket sätt påverkar varje teori ditt beslutsfattande? Ett mer strukturerat tillvägagångssätt med tydligare avgränsningar kan göra din text mer sammanhängande.
- Språket i din text är delvis oklart och kan förvirra läsaren. Det är viktigt att formulera dina tankar på ett klart och koncist sätt. Dela gärna upp mycket långa meningar för att göra texten lättare att följa.
- Tänk på att alltid göra en sammanfattning av dina tankar vid slutet av din reflektion. Detta hjälper till att binda ihop dina idéer och ger en starkare avslutning på din text.
Rättelser
- “även om jag det kanske haft den bästa konsekvensen så tror jag inte att jag hade kunnat göra det” bör skrivas om till “även om det kanske hade haft den bästa konsekvensen så tror jag inte att jag hade kunnat göra det.”
- “Däremot hade jag inte gått med att tortera hennes man eftersom jag aldrig hade kunnat skada någon oskyldig” kan omformuleras till “Däremot hade jag inte gått med på att tortera hennes man, eftersom jag aldrig skulle kunna skada en oskyldig.”
Bedömningsmatris
Kunskapskrav | E | C | A |
---|---|---|---|
*Eleven kan redogöra för och diskutera centrala idéer inom etiska teorier som pliktetik, konsekvensetik och sinnelagsetik.* | Redogör för pliktetik och konsekvensetik samt sätter in i eget sammanhang | ||
*Eleven kan använda etiska begrepp och teorier i resonemang om moraliska dilemman.* | Använder etiska begrepp i resonemanget | ||
*Eleven visar förmåga att reflektera över sina egna värderingar och ställningstaganden i etiska frågor.* | Reflekterar över sina egna värderingar och ställningstaganden | Diskussion kring dilemma och etiska teorier |
Allgot sätter betyget: E
Motivering
Texten visar att du har en grundläggande förståelse för de centrala etiska teorierna och kan koppla dem till personliga ställningstaganden. Dock finns det brister i strukturen och språket som gör att texten blir svårare att följa. För att nå ett högre betyg behöver du fördjupa din analys och vara tydligare i dina formuleringar. Fortsätt att utveckla din förmåga att argumentera och bygga strukturerade reflektioner kring etiska frågor.