Lektion. Gy. Religion – Etik och dilemman

Bedömning av elevunderlag

Årskurs: Gymnasiet

Ämne eller kurs: Religion, etik

Sammanfattning

Elevens arbete handlar om konsekvensetik och pliktetik, där dessa etiska teorier tillämpas på hypotetiska scenarion med fokus på tortyr för att rädda liv. Elevens text är omfattande och består av 1 049 ord och 7 351 tecken.

Formativ bedömning

Här följer kommentarer med formativ feedback som du kan använda för att återkoppla till eleven.

  • Du har genomfört en intressant analys av konsekvensetik och pliktetik, men det skulle vara värdefullt att fördjupa argumentationen ytterligare. Till exempel, när du diskuterar utilitarismen och dess problem, kan du erbjuda mer konkreta exempel för att stärka dina poänger. Vad skulle kunna göras för att effektivt mäta lycka, och finns det alternativa metoder att överväga?
  • När du skriver om pliktetik och konflikter mellan regler, kan det vara bra att förtydliga vilka specifika lagar eller etiska riktlinjer som du refererar till. Att inkludera exempel från verkliga fall där dessa etiska dilemman har uppstått kan hjälpa läsaren att förstå komplexiteten i dessa beslut.
  • Din argumentation kring tortyr av både kvinnan och hennes make är tankeväckande, men betänk att det finns etiska dimensioner av denna fråga som inte bara handlar om konsekvenser. Att utforska de moraliska aspekterna av tortyr som en handling, oavsett konsekvenser, skulle kunna berika din analys.
  • I din skrivning bör du sträva efter att öka tydligheten. Ibland upplever läsaren en känsla av osäkerhet kring dina ståndpunkter. Överväg att strukturera texten med tydligare underrubriker och sammanfattningar efter varje huvudpunkt för att göra det lättare för läsaren att följa resonemanget.
  • Se till att undvika upprepningar i dina argument. Du nämner vissa poänger runt utilitarismens problem flera gånger, vilket kan leda till att texten känns något upprepande. Försök att klargöra och förfina dina tankar snarare än att repetera.

Rättelser

  • Du skriver: “En människas lyckligaste stund kanske bara ger lite lycka till en annan person.” För att göra detta mer korrekt skulle det vara bättre att uttrycka att lycka är subjektiv och kan variera kraftigt mellan individer. Detta stärker argumentet för att utilitarismen har begränsningar i sin tillämpning.
  • I texten refererar du flera gånger till att “tortera kvinnan” och “tortera maken”. Det är viktigt att påpeka att tortyr är en handling som oftast betraktas som oetisk oavsett konsekvenser. Du kan överväga att använda en mer nyanserad terminologi, till exempel att “utsätta någon för fysisk eller psykisk påtryckning”.

Bedömningsmatris

Bedömningsmatrisen består av de kunskapskrav och kriterier som bedömts relevanta för ändamålet. Kunskapskriterier som elevunderlaget bedömts ha uppnått är fetmarkerade i bedömningsmatrisens tabell.

Kunskapskrav E C A
Eleven kan analysera etiska dilemman och använda etiska teorier. Beskriver konsekvensetik och pliktetik. Diskuterar etiska teorier i relation till hypotetiska scenarion. Fördjupar analysen och presenterar olika perspektiv av dilemman.
Eleven kan uttrycka sig i skriftligt format med struktur. Skriver en text med grundläggande struktur. Visar sammanhang mellan olika etiska teorier. Struktur och argumentation är tydlig och sammanhängande.

Slutbedömning

Allgot sätter betyget: C

Motivering: Ditt arbete visar en god förståelse för både konsekvensetik och pliktetik och presenterar relevanta exempel för att underbygga dina argument. Du uppnår kriterier för betyget C genom att diskutera etiska teorier i relation till hypotetiska scenarion, men det finns utrymme för fördjupning och tydligare struktur i din presentation. Dessutom kräver den komplexa naturen av etiska dilemman att du tar hänsyn till fler aspekter av moral och etik, vilket kan stärka ditt underlag för ett högre betyg.


Modern Tillbaka-knapp