Lektionsplanering
Årskurs
Gymnasiet
Ämne/Kurs
Företagsekonomi 2
Tema
Affärsplanens uppbyggnad och funktion
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen i Företagsekonomi 2 ska behandla affärsidéns utformning och betydelse, samt affärsplanens uppbyggnad och funktion. Det innebär att eleverna ska få insikt i hur olika element av en affärsplan bidrar till att realisera affärsidén och säkerställa företagets framgång.
Kunskapskrav
Eleven redogör översiktligt för innebörden av företagsekonomiska begrepp. Vidare formulerar eleven med viss säkerhet enkla företagsekonomiska frågeställningar, samlar information från olika källor och gör en enkel bedömning av informationens trovärdighet. Eleverna ska också kunna diskutera företagsekonomiska frågeställningar och ge argument för sina ståndpunkter.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till affärsplanen (10 min)
- Översikt av affärsplanens betydelse för ett företag.
- Diskutera de olika komponenterna i en affärsplan.
- Förklara vikten av målsättning och strategier i affärsplanen.
Genomgång av affärsplanens delar (20 min)
- Detaljerad genomgång av affärsidén, marknadsanalys, och målgruppsdefinition.
- Täck budget och finansieringsstrategier.
- Diskutera ärenden som kan påverka affärens långsiktig hållbarhet.
Gruppdiskussion (15 min)
Eleverna delas in i grupper för att diskutera vad som är mest utmanande när man skapar en affärsplan. Reflektera över tidigare exempel från verkliga företag.
Sammanfattning och reflektion (5 min)
- Sammanfatta de viktigaste lärdomarna från lektionen.
- Diskutera hur affärsplaner kan förbättras genom feedback och utvärdering.
Aktivitet
Som en del av aktiviteten får eleverna i uppdrag att skapa en egen affärsplan för en idé de väljer. De kommer att behöva forma sin affärsidé, identifiera målgruppen, göra en marknadsanalys samt beskriva hur de ska genomföra sin affärsplan. Användaren kan skriva “Aktivitet” så tar jag fram en fullständig aktivitetsbeskrivning.
Exit-ticket
- Vad är syftet med en affärsplan?
- Att strukturera affärsidén och säkerställa relevanta strategier.
- Vilka huvudkomponenter ingår i en affärsplan?
- Affärsidé, marknadsanalys, budget.
- Varför är marknadsanalys viktig i affärsplanen?
- För att förstå målgruppens behov och konkurrenssituation.
- Hur bidrar feedback till att förbättra en affärsplan?
- Hjälper till att upptäcka svagheter och stärka affärsidén.
- Nämn en utmaning ni stötte på när ni diskuterade affärsplaner.
- Identifiering av realistiska finansiella projiceringar.
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en kort affärsplan för en valfri affärsidé och skicka den till läraren för feedback. Denna hemuppgift ger eleverna möjlighet att tillämpa vad de lärt sig under lektionen och reflektera över sina tankar kring företagande. Användaren kan skriva “Hemuppgift” så tar jag fram en färdig hemuppgift baserat på det förslag jag skrivit.
Citat
*”I början var den som en idé, sedan blev det en affär.”* – Richard Branson. Detta citat betonar vikten av att ha en stark affärsidé som grund för varje framgångsrikt företag, vilket kopplar direkt till lektionen om affärsplanens betydelse.