Provkonstruktion
Årskurs: SFI C
Ämne: Svenska för invandrare
Tema: Hälsningsfraser
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att använda hälsningsfraser och artighetsfraser i vardagliga situationer, samt att de kan ställa och besvara enkla frågor. Provets utformning ska ge eleverna möjlighet att visa sin kommunikativa förmåga och språkkunskaper.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska ge möjlighet att använda hälsnings-, artighets- och avskedsfraser samt att ställa och besvara enkla frågor i praktiska, vardagliga situationer. Eleverna ska träna på att kommunicera med stöd av enkla fraser inom olika vardagliga sammanhang.
Kunskapskrav
Eleven kommunicerar med ett enkelt språk och med viss anpassning till syfte och samtalspartner i vanliga situationer i vardags-, samhälls-, studie- och arbetsliv.
Prov
Faktafrågor
- Vilken är en vanlig hälsningsfras på morgonen?
- A) God dag
- B) **God morgon**
- C) Hej då
- D) Trevligt att träffas
- Vad betyder “Trevligt att träffas”?
- A) En hälsning
- B) **En artighetsfras**
- C) Ett avsked
- D) En fråga
- Hur hälsar man på svenska när man träffar någon?
- A) **Hej**
- B) Tack
- C) God kväll
- D) Adjö
- Vilken fras använder man för att säga hej då?
- A) Hej
- B) **Hej då**
- C) God morgon
- D) Trevligt att träffas
- Nämn en artighetsfras man kan använda.
- A) God eftermiddag
- B) **Tack**
- C) Hej
- D) Adjö
- Vilken av följande fraser kan användas för att visa uppskattning?
- A) **Tack**
- B) God middag
- C) Hej
- D) Trevligt att träffas
- När använder man frasen “Trevligt att träffas”?
- A) När man träffar någon för första gången
- B) När man avslutar en konversation
- C) **När man hälsar på någon**
- D) När man går hem
- Vad är en vanlig hälsning på eftermiddagen?
- A) God morgon
- B) **God eftermiddag**
- C) God kväll
- D) Hej då
- Vilket av följande är korrekt i en hälsning?
- A) **Hej**
- B) Tack så mycket
- C) Förlåt
- D) Adjö
- Vad betyder “god kväll”?
- A) En avskedsfras
- B) **En hälsning på kvällen**
- C) En artighetsfras
- D) En fråga
- Vilket är en hälsningsfras?
- A) God morgon
- B) God kväll
- C) **Hej**
- D) Hej då
- Vad säger man när man träffar någon?
- A) **Hej**
- B) Adjö
- C) Trevligt att träffas
- D) Tack
- Når använder man “hej då”?
- A) När man träffas
- B) **När man lämnar en plats**
- C) När man äter
- D) När man pratar
- Vad betyder “tack” i en konversation?
- A) **En artighetsfras som visar uppskattning**
- B) En hälsning
- C) En fråga
- D) Ett avsked
- Vad är en artighetsfras?
- A) **En fras för att visa respekt eller vänlighet**
- B) En fråga
- C) Ett avsked
- D) En hälsning
Resonerande frågor
- Diskutera varför det är viktigt att använda hälsningsfraser i sociala sammanhang.
Syftet med denna fråga är att evaluerar elevernas förståelse av social interaktion och kommunikationsfärdigheter.
- Ge exempel på olika situationer där man kan använda hälsningsfraser.
Denna fråga uppmanar eleverna att tänka kreativit och applicera sina kunskaper i olika kontexter.
- Reflektera över hur språk och kultur påverkar användningen av hälsningsfraser.
- Använd en hälsningsfras i en situation där den skulle kunna leda till bättre kommunikation.
Denna fråga ska ge eleverna chance att konkretisera och exemplifiera sina kunskaper.
- Hur kan användningen av hälsningsfraser underlätta sociala interaktioner?
Frågan utforskar betydelsen av en god kommunikation för att bygga relationer.
- Vilken roll spelar artighetsfraser i professionella sammanhang?
Här kan eleverna resonera om skillnaderna mellan sociala och professionella miljöer.
- Diskutera hur man kan förbättra sin svenska för att effektivt använda hälsningsfraser.
Frågan öppnar för Reflektion över personlig utveckling och språklärande.
- Hur skiljer sig hälsningarna i svenska språket från hälsningar i ditt modersmål?
Denna fråga främjar jämförelse och djupare insikt i språkliga variationer.
Bedömning
Faktafrågorna bedöms med 1 poäng för varje korrekt svar. De resonerande frågorna bedöms utifrån innehåll och djup i resonemanget med max 2 poäng för varje fråga.
För att uppnå betyg E krävs minst 8 poäng totalt, för betyg C krävs minst 12 poäng (inklusive minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A krävs minst 18 poäng (inklusive minst 5 poäng från resonerande frågor).