En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 1. Musik – Musikaliska byggstenar och instrument

“`html




Provkonstruktion

Provkonstruktion

Årskurs: 1

Ämne: Musik

Tema: Musikaliska byggstenar och instrument

Syfte

Syftet med provet är att utvärdera elevernas förståelse och tillämpning av grundläggande musikaliska byggstenar samt deras förmåga att känna igen och använda olika musikinstrument.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll syftar till att eleverna får utforska musik som ett uttrycksmedel genom sång och spel, med fokus på att förstå och använda grundläggande musikaliska byggstenar, såsom puls, rytm och tonhöjd. Eleverna kommer även att introduceras till olika musikinstrument och deras ljud. Undervisningen inkluderar förmågan att imitera och improvisera med röst och rörelse, samt att gestalta sånger och berättelser med ljud och rörelser.

Kunskapskrav

Eleverna ska kunna delta i musikaliska aktiviteter genom att sjunga och spela med viss säkerhet. De förväntas också kunna visa grundläggande kunskaper om olika musikinstrument och deras användning, samt att uttrycka sig musikaliskt genom att skapa enkla ljud- och rörelsemönster.

Prov

Faktafrågor

1. Vad är puls i musik?

A) Tystnad

B) Melodi

C) **Takt eller rytm**

D) Harmonisering

2. Vilket instrument används normalt för att skapa rytm?

A) **Tromma**

B) Piano

C) Flöjt

D) Gitarr

3. Vad kallas det när man skapar musik utan förberedelse?

A) Komponera

B) Spela in

C) **Improvisera**

D) Imitera

4. Vilket av följande är en del av sång?

A) **Röster**

B) Papper

C) Färg

D) Vatten

5. Vilket instrument är ett exempel på ett slagverk?

A) Piano

B) **Tamburin**

C) Violin

D) Flöjt

6. Vad handlar tonhöjd om?

A) Hur snabbt musiken spelas

B) **Hur hög eller låg en ljudton är**

C) Hur många musiker som spelar

D) Längden på musiken

7. Vad är rytm i musiken?

A) **Mönstret av ljud och tystnader**

B) Hur låten börjar

C) Melodins längd

D) Antalet instrument

8. Hur hanteras musikinstrument på ett säkert sätt?

A) Låt alla ta och använda dem

B) **Tänk på hur du håller och spelar dem**

C) Spela så högt som möjligt

D) Ingen hantering är nödvändig

9. Varför är det viktigt att följa rytmen när man sjunger?

A) **För att musiken ska låta bra**

B) För att sjunga högre

C) För att få fler instrument

D) För att vara tyst

10. Vad kallas det när man föreställer sig en berättelse med ljud?

A) Skapa

B) **Gestalta**

C) Lyssna

D) Komponera

11. Vilken av dessa aktiviteter ingår i musikaliskt skapande?

A) Sova

B) **Skapa egna rytmer**

C) Studera

D) Äta

12. Vad är ett exempel på ett musikinstrument?

A) **Gitarr**

B) Pennor

C) Dator

D) Bok

13. Vilket kännetecken har sång?

A) **Den använder röster**

B) Den är alltid tyst

C) Den handlar om att spela instrument

D) Den står stilla

14. Hur kan man uttrycka sig musikaliskt?

A) **Genom att skapa ljud- och rörelsemönster**

B) Genom att bara tysta sig

C) Genom att rita

D) Genom att skriva

15. Vad lärde du dig om ett nytt instrument under lektionen?

A) **Dela en personlig insikt här**

B) Jag blev trött

C) Inget speciellt

D) Jag gillar inte instrument

Resonerande frågor

1. Hur kan musik påverka våra känslor och varför är det viktigt i vår vardag? (Denna fråga ger möjlighet att reflektera över musikens emotionella betydelse.)

2. Beskriv en upplevelse där musik har haft en betydelsefull roll i ditt liv. (Här kan eleverna utveckla sina tankar kring personlig erfarenhet av musik.)

3. Varför är det viktigt att kunna improvisera inom musiken? (Det bjuder in till diskussion om kreativitet och musikalisk frihet.)

4. På vilket sätt kan vi använda kroppsrörelser för att förstärka vår sång? (Frågan fokuserar på kopplingen mellan fysisk rörelse och musikaliskt uttryck.)

5. Hur kan du använda det du lärt dig om musikinstrument i framtida musikaliska aktiviteter? (Eleverna kan reflektera över tillämpningen av kunskap.)

6. Diskutera fördelar med att spela musik med andra jämfört med att spela solo. (Ger möjlighet att utforska samarbete och social interaktion genom musik.)

7. Hur kan du inspirera andra att vara mer musikaliska i sina liv? (Detta uppmuntrar till att tänka på musikens roll i samhället.)

8. Vad lärde du dig om samspel mellan olika instrument? (Frågan öppnar för insikter om musiksamarbete och harmoni.)

Bedömning

Faktafrågor ger maximal 15 poäng. För betyg E krävs minimi 8 poäng, för C krävs minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A krävs minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).



“`