En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 1. Musik – Kreativt skapande inom musik

“`html





Provkonstruktion

Provkonstruktion

Årskurs: 1

Ämne: Musik

Tema: Kreativt skapande inom musik

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevers förmåga att delta i musikaliska skapande aktiviteter och deras förståelse för att kombinera ljud och rytm på ett meningsfullt sätt.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

”Eleverna ska få möjlighet att skapa egen musik och uttrycka sig kreativt genom musikinstrument och rörelse.”

Kunskapskrav

”Eleverna ska kunna delta aktivt i musikaliska skapande aktiviteter. De ska kunna använda instrument och rörelser i sitt skapande och visa förståelse för hur man sätter ihop ljud och rytm på ett meningsfullt sätt.”

Prov

Faktafrågor

  1. Vilket riktmärke ska musiken ha för att klassas som kreativ?
    A) Inte använda instrument
    B) Endast använda sång
    C) Att eleverna själva skapar ljud
    D) Använda endast kända låtar
    C
  2. Vilket instrument är oftast använt för percussion?
    A) Piano
    B) Trummor
    C) Fiol
    D) Flöjt
    B
  3. Vad är en viktig del av musikaliskt skapande?
    A) Att kopiera andras verk
    B) Att uttrycka egna idéer
    C) Att undvika att samarbeta
    D) Att inte använda några instrument
    B
  4. Hur många minuter rekommenderas för brainstorming i lektionen?
    A) 5 minuter
    B) 10 minuter
    C) 15 minuter
    D) 20 minuter
    C
  5. Vilken typ av musikaliskt uttryck är lämpligt att arbeta med?
    A) Enbart klassisk musik
    B) Enbart popmusik
    C) Allt musikaliskt skapande
    D) Ingen musik alls
    C
  6. Vad ska eleverna göra efter varje presentation?
    A) Böja sig för läraren
    B) Ge konstruktiv feedback
    C) Sitta tysta
    D) Förstöra instrumenten
    B
  7. Vad är syftet med att låta eleverna arbeta i grupper?
    A) Att de ska bli mer individuella
    B) Att de ska lära sig att samarbeta
    C) Att de ska sluta vara kreativa
    D) Att de ska få diskutera andra ämnen
    B
  8. Vad ska eleverna reflektera över efter skapandet?
    A) Vad andra tyckte om dem
    B) Vad de själva tyckte om processen
    C) Vilka instrument de använde
    D) Inga reflektioner tillåts
    B
  9. Vad behövs för att skapa en musikalisk föreställning?
    A) Endast sång
    B) Instrument och rörelse
    C) Ingen planering
    D) Endast kläder
    B
  10. Vad är en bra hjälpmetod för att uppmuntra kreativitet?
    A) Stänga av all musik
    B) Använda olika teman och känslor
    C) Köra övningar under tystnad
    D) Endast lyssna på klassisk musik
    B
  11. Vilken typ av feedback är viktigast?
    A) Positiv feedback endast
    B) Konstruktiv feedback
    C) Negativ feedback
    D) Ingen feedback
    B
  12. Vilken känsla kan inspirera skapande?
    A) Att vara ledsen
    B) Alla känslor kan inspirera
    C) Att vara trött
    D) Att vara arg
    B
  13. Vad kan användas som instrument?
    A) Endast riktiga instrument
    B) Vikta och knutna papper
    C) Köksredskap
    D) Endast klangspel
    C
  14. Hur kan musikaliskt skapande främja samarbete?
    A) Genom att skapa ensam
    B) Genom att arbeta tillsammans på idéer
    C) Genom att ignorera andra
    D) Genom att skapa problem
    B
  15. Vilket citat är centralt för skapande process?
    A) “Ingen musik är bra musik.”
    B) “Kreativitet är intelligens som har roligt.”
    C) “All musik ska låta likadant.”
    D) “Använd alltid samma ljud.”
    B

Resonerande frågor

  1. Hur kände du dig under skapandeprocessen och varför?
    Detta ger elever möjlighet att uttrycka sina känslor och reflektera kring deras personliga upplevelser av skapandet.
  2. Vilka utmaningar stötte du på när du skapade ditt musikstycke?
    Elever ges möjlighet att analysera och diskutera specifika hinder de upplevde under processen.
  3. Hur påverkade samarbetet i gruppen ditt skapande?
    Genom att resonera om gruppdynamik kan eleverna förstå vikten av samarbete och kommunikation.
  4. Vilka metoder använde du för att inspireras när du skapade din musik?
    Denna fråga uppmuntrar eleverna att tänka djupare om sin inspirationskälla och skapandeprocess.
  5. På vilket sätt tror du att din musikaliska föreställning kan påverka andra?
    Eleverna får möjlighet att överväga musikens inverkan på lyssnare och andra.
  6. Hur tror du att kreativitet inom musik kan överföras till andra ämnen?
    Detta frågor öppnar för diskussion om tvärvetenskapligt skapande och lärande.
  7. Vad lärde du dig om rytmens betydelse i musikskapandet?
    Här får eleverna chansen att ge en djupare förståelse för rytmens roll i deras kompositioner.
  8. Diskutera hur det kändes att framträda inför klassen och hur detta påverkade ditt verk.
    Elever reflekterar över framträdandets påverkan på deras musikaliska uttryck och självförtroende.

Bedömning

Provet är bedömt på en skala där faktafrågor ger maximalt 15 poäng och resonerande frågor maximalt 8 poäng. För att nå betyg E krävs minst 8 poäng, för C krävs 12 poäng (minst 3 från resonerande frågor), och för A krävs 18 poäng (minst 5 från resonerande frågor).



“`