“`html
Prov
Årskurs: 2
Ämne: Musik
Tema: Komponera egen musik
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att skapa egen musik och delta i musikaliska aktiviteter. Genom att genomföra provet får eleverna möjlighet att visa sina kunskaper om musikinstrument, rytm och musikaliska stilar.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Denna lektion syftar till att ge eleverna möjlighet att skapa egen musik, där de får använda sina kunskaper om musikinstrument, rytm och musikaliska stilar.
Kunskapskrav
Eleverna förväntas kunna skapa egna musikstycken och delta i musikaliska aktiviteter med viss säkerhet. De ska kunna använda en mängd olika instrument och visa att de förstår hur olika ljud kan kombineras.
Prov
Faktafrågor
- Vilket av följande instrument är ett stränginstrument?
- A) Piano
- B) Trumma
- C) Gitarr
- D) Flöjt
- Vilken musikalisk term beskriver hastighet i musik?
- A) Dynamik
- B) Tempo
- C) Tonart
- D) Melodi
- Vad kallas den del av en låt som ofta återkommer flera gånger?
- A) Vers
- B) Bro
- C) Refräng
- D) Intro
- Vilket av följande element är viktigt för musikens rytm?
- A) Taktslag
- B) Melodi
- C) Harmonier
- D) Instrument
- Vilken musikstil kännetecknas av improvisation och jazz?
- A) Klassisk
- B) Jazz
- C) Rock
- D) Pop
- Vilket instrument används ofta för att spela noterna i ett musikstycke?
- A) Kapellmästare
- B) Notbok
- C) Klockspel
- D) Rörbladsinstrument
- Vad kallas en musikalisk upprepning med små variationer?
- A) Variationsform
- B) Tema med variationer
- C) Coda
- D) Fugue
- Vilken term används för att beskriva musik med många olika melodier spelade samtidigt?
- A) Polyfoni
- B) Monofoni
- C) Homofoni
- D) Heterofoni
- Vad kallas den tonart som har ett kryss i sin nyckel?
- A) C-dur
- B) D-dur
- C) G-dur
- D) F-dur
- Vad är en “hook” i en låt?
- A) En lång melodi
- B) En fängslande del av låten
- C) En typ av instrument
- D) En B-del
- I vilken musikstil är “Beatbox” vanligt förekommande?
- A) R&B
- B) Hip-hop
- C) Klassisk
- D) Folk
- Vilken instrumentgrupp tillhör fiol?
- A) Blåsinstrument
- B) Stränginstrument
- C) Slaginstrument
- D) Elektroniska instrument
- Vad kallas styrkan som man spelar ett instrument med?
- A) Tempovariation
- B) Dynamik
- C) Rytm
- D) Takt
- Vilket av följande är en form av att uttrycka musikaliska tankar genom rörelse?
- A) Huvudklapp
- B) Dans
- C) Koreografi
- D) Stående applåder
Resonerande frågor
- Beskriv hur du valde att kombinera instrument i ditt musikstycke.
Syftet är att låta eleverna förklara sin kreativa process.
- Vilka känslor ville du förmedla genom din musik och hur gick du tillväga?
Frågan uppmuntrar till djupare reflektion kring emotionell uttryck.
- Vad tycker du är den största utmaningen när man skapar musik?
Eleverna får möjlighet att diskutera svårigheter och hur de hanterar dem.
- Hur arbetar du bäst i grupp när ni komponerar musik tillsammans?
Frågan ger eleverna möjlighet att reflektera kring samarbete och gruppdynamik.
- Hur skulle du beskriva processen att framföra ditt musikstycke inför andra?
Detta ger eleverna möjlighet att diskutera scenskräck och prestationen.
- Vilken typ av musik lyssnar du mest på och hur påverkar den ditt eget skapande?
Frågan uppmanar till analys av hur influenser formar det egna arbetet.
- I vilken utsträckning tror du att musik kan påverka känslor hos lyssnare?
Genom att svara på denna fråga visar eleverna sina insikter om musikens kraft.
- Kan du ge exempel på en känd låt som inspirerade dig i ditt skapande?
Frågan ger eleverna möjlighet att visa sin förståelse för musikaliska referenser.
Bedömning
Provets faktafrågor ger max 15 poäng, där varje korrekt svar ger 1 poäng. De resonerande frågorna ger max 8 poäng, där varje fråga ger 1 poäng. För betyg E krävs totalt 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).
“`