En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 2. Musik – Musik och hälsa

“`html





Provkonstruktion

Provkonstruktion

Årskurs: 2

Ämne: Musik

Tema: Musik och hälsa

Syfte

Syftet med provet är att utvärdera elevernas förståelse av sambandet mellan musik och hälsa samt deras förmåga att beskriva hur musik kan påverka känslor och välbefinnande.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Denna lektion syftar till att utforska sambandet mellan musik och hälsa, inklusive hur musik kan användas för att påverka känslor, stress och välbefinnande. Eleverna får möjlighet att lära sig om musikterapi och hur olika musikinstrument och musikstilar kan användas för att främja mental och emotionell hälsa. Genom praktiska övningar kommer eleverna att förstå musik som ett verktyg för självuttryck och lugn.

Kunskapskrav

Eleverna förväntas kunna beskriva hur musik kan påverka känslor och välbefinnande. De ska delta aktivt i musikaliska aktiviteter och kunna ge exempel på hur musik används i terapier eller för avslappning. Eleverna ska också kunna visa förståelse för hur man använder musik med syftet att främja hälsa i olika situationer.

Prov

Faktafrågor

1. Vilken effekt kan musik ha på känslor?

A) Ingen effekt

B) Kan påverka känslor

C) Kan skapa positiva känslor

D) Kan orsaka trötthet

2. Vad är musikterapi?

A) Att lyssna på musik

B) Användning av musik i terapeutiska syften

C) Att spela instrument

D) Att sjunga i kör

3. Vilken typ av musik är bäst för avslappning?

A) Hårdrock

B) Popmusik

C) Lugn och avkopplande musik

D) Up-tempo musik

4. Hur kan musik påverka stress?

A) Ökar stressnivåerna

B) Kan minska stress

C) Ingen påverkan

D) Gör att man känner sig stressad

5. Vilka instrument kan användas för avkoppling?

A) Trummor

B) Piano

C) Elgitarr

D) Bastrumpet

6. Vad kan musik hjälpa oss att göra?

A) Sova

B) Känna oss ensamma

C) Uttrycka känslor

D) Bli stressade

7. Vilken genre är vanlig inom musikterapi?

A) Country

B) Klassisk

C) Rock

D) Pop

8. Vad handlar musik och hälsa om?

A) Att skapa låtar

B) Sambandet mellan musik och emotionellt välbefinnande

C) Att lära sig spela instrument

D) Att sjunga för roligt

9. Hur skulle du beskriva lugn musik?

A) Snabba takt

B) Mjuk och avkopplande

C) Hård och intensiv

D) Dystopisk

10. Vilken typ av musik är bra för att må bättre?

A) Musik som gör en ledsen

B) Musik som ger positiva associationer

C) Ingen musik alls

D) Musik som är obehaglig

11. Vad är en “avkopplingsbox”?

A) En låda för förvaring

B) En samling avslappnande ljud och musik

C) En låda med olika leksaker

D) En box för att samla instrument

12. Hur påverkar musik vårt humör?

A) Ingen påverkan

B) Kan förändra humöret

C) Gör en alltid glad

D) Endast tråkig musik påverkar humör

13. Hur kan man använda musik i vardagen?

A) Endast under festliga tillfällen

B) Vid stressiga situationer för att lugna ner sig

C) Endast i skolan

D) Musik är inte viktigt i vardagen

14. Varför är det viktigt att kunna beskriva musikens inverkan?

A) Därför att det är kul

B) För att förstå dess betydelse för hälsan

C) Man behöver inte veta detta

D) Det är en del av musikhistoria

15. Vad ska man tänka på när man skapar musik för avkoppling?

A) Snabba beats

B) Melodier som ger en lugn känsla

C) Att spela för många instrument samtidigt

D) Att låta musiken vara otydlig

Resonerande frågor

1. Hur påverkar olika musikstilar vårt välbefinnande?
Denna fråga ger möjlighet att reflektera över musikens emotionella effekter.

2. På vilket sätt kan musikterapi användas i skolan?
Eleverna får möjlighet att tänka på praktiska tillämpningar av musikterapi.

3. Kan du ge exempel på situationer då musik har hjälpt dig?
Denna fråga uppmuntrar personlig reflektion och kopplingar till egna erfarenheter.

4. Hur skulle du beskriva känslor som musik kan väcka hos dig?
Eleverna kan uttrycka sina känslomässiga reaktioner på musik.

5. Vilka instrument tycker du är mest effektiva för att skapa en lugn atmosfär?
Frågan ger eleverna möjlighet att tänka på instrumentens påverkan.

6. Hur kan musik inspirera till kreativitet och skapande?
Denna fråga utforskar musikens bredare verkningar på kreativitet.

7. På vilket sätt kan ljudlandskap hjälpa till med avkoppling?
Eleverna får möjlighet att analysera olika ljuds inverkan.

8. Reflektera över hur musik kan hjälpa vid stressiga situationer.
Frågan uppmuntrar djupare insikter om musikens terapeutiska användning.

Bedömning

Provets faktafrågor ger totalt 15 poäng, där varje korrekt svar ger 1 poäng. Provets resonerande frågor ger 3 poäng vardera. För att uppnå betygskriterierna krävs följande:

E: Totalt 8 poäng (minst 1 poäng från resonerande frågor)

C: Totalt 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor)

A: Totalt 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor)



“`


×