“`html
Prov
Årskurs: 3
Ämne: Musik
Tema: Skapa en musikalisk berättelse
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att kombinera musik med narrativt innehåll och att uttrycka känslor genom musik.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Denna lektion syftar till att integrera musik och berättande genom att eleverna skapar egna musikaliska berättelser. Genom att kombinera musik och narration får eleverna möjlighet att utveckla sina kreativa färdigheter och förståelsen för hur musik kan användas för att förstärka berättelser. Fokus kommer att ligga på att använda musik som ett verktyg för att skapa stämningar och förmedla känslor i samband med en berättelse.
Kunskapskrav
Eleverna förväntas kunna kombinera musik med narrativt innehåll och presentera sina skapelser för klassen. De ska kunna beskriva hur de använder musikaliska element för att förstärka berättelser och uttrycka känslor. Eleverna ska också kunna ge och ta emot feedback på sina prestationer och reflektera över vad de har lärt sig om konstnärligt uttryck.
Prov
Faktafrågor
1. Vilket av följande instrument är vanligen inte en del av en orkester?
A) Piano
B) Trombon
C) Flöjt
D) Gitarr
2. Vad kallas en serie av toner som spelas i följd, ofta i en melodi?
A) Ackord
B) Melodi
C) Komposition
D) Rytm
3. Vilket av följande musikaliska element påverkar känslan av tempot?
A) Harmonier
B) Takten
C) Melodin
D) Instrumenten
4. Vilken typ av musik används ofta för att förstärka känslor i filmer?
A) Dancemusik
B) Klassisk musik
C) Jazz
D) Filmmusik
5. Vilken del av ett musikaliskt stycke beskriver låtens huvudtema?
A) Vers
B) Refräng
C) Brygga
D) Outro
6. Vilken känsla kan snabb musik förmedla?
A) Melankoli
B) Lugn
C) Energi
D) Stress
7. I vilken genrer hittar vi ofta berättande texter?
A) Pop
B) Folkmusik
C) Elektronisk musik
D) Klassisk musik
8. Vad för slags instrument är en violin?
A) Stränginstrument
B) Blåsinstrument
C) Slaginstrument
D) Tangentinstrument
9. Vad kallas det när flera musikstycken kombineras för att skapa en ny komposition?
A) Improvisation
B) Remix
C) Medley
D) Cover
10. Vad syftar “dynamik” på inom musik?
A) Melodin
B) Volymen
C) Taktarten
D) Svårighetsgraden
11. Vilken av dessa faktorer påverkar musikens stämning mest?
A) Instrumentval
B) Låtens längd
C) Musikernas ålder
D) Musikens fart
12. Vad är en musikaliska berättelse?
A) En lista över låtar
B) En anekdot
C) En komposition som förmedlar en berättelse
D) Ett musikteoretiskt verk
13. Vilket av följande är viktigt för att skapa en musikalisk berättelse?
A) Stämning och känslor
B) Längden på berättelsen
C) Antalet instrument
D) Taktarten
14. Vad är en “berättelsebok”?
A) En bok om musik
B) En bok med noter
C) En bok för att dokumentera berättande
D) En skrift för att kombinera text och bilder
15. Vilken känsla kan långsam musik förmedla?
A) Hektisk
B) Lugn
C) Stress
D) Glädje
Resonerande frågor
1. Hur kan musik förstärka känslan i en berättelse?
Syftet är att låta eleverna resonera kring musikens emotionella påverkan.
2. Vilka musikaliska element anser du är mest effektiva för att berätta en historia?
Genom denna fråga kan eleverna visa sin förståelse för musikens olika komponenter.
3. Reflektera över ett exempel där du använt musik i ditt eget berättande.
Här får eleverna möjlighet att koppla teorin till sina egna erfarenheter.
4. Hur skulle du använda olika instrument för att förmedla olika känslor?
Denna fråga uppmuntrar kreativitet i planeringen av musikaliska berättelser.
5. Diskutera hur du skulle ge feedback till en kamrat om deras musikaliska berättelse.
Syftet är att utveckla elevernas feedback- och kommunikationsförmåga.
6. Vilken roll spelar kroppsspråk och gestikulation i en musikalisk berättelse?
Genom att reflektera här får eleverna tänka på hela uttrycket av berättelsen.
7. Hur kan musiken förändra upplevelsen av en berättelse?
Denna fråga syftar till djupare resonemang kring musikens kontextuella påverkan.
8. Vad lärde du dig om musikens betydelse för berättande under detta projekt?
Ett avslutande reflekterande perspektiv för att binda ihop elevernas lärande.
Bedömning
Provets maxpoäng är 30. För att uppnå betyg E krävs totalt 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).
“`