“`html
Prov Musik och Rörelse
Årskurs: 3
Ämne eller kurs: Musik
Tema: Musik och rörelse
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för sambandet mellan musik och rörelse samt deras förmåga att delta i och beskriva olika rörelser och danser i relation till musik.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Denna lektion fokuserar på sambandet mellan musik och rörelse. Eleverna får utforska hur musik kan användas som inspiration till dans och rörelse genom olika aktiviteter och lekfulla övningar.
Kunskapskrav
Eleverna ska kunna delta i och beskriva olika rörelser och danser i relation till musik och kunna ange hur musiken påverkar deras rörelseuttryck.
Prov
Faktafrågor
1. Vad handlar sambandet mellan musik och rörelse om?
- A. Hur musik kan göra oss trötta
- B. Hur musik kan påverka vår känsla
- C. Hur musik inte påverkar våra rörelser
- D. Hur musik kan inspirera till dans och rörelse
2. Vad kan bidra till en bra dansupplevelse?
- A. Tystnad
- B. Rätt musik
- C. Att vara stilla
- D. Att dansa ensam
3. Vilken typ av rörelse lektes i “Stoppdans”?
- A. Dansa när musiken spelar och stanna när musiken tystnar
- B. Rörelse utan musik
- C. Bara stå stilla
- D. Dansa utan att pausa
4. Vad innebär det att skapa en danssekvens?
- A. Att bara hoppa
- B. Att sätta ihop olika rörelser till en koreografi
- C. Att inte använda musik
- D. Att dansa ensam endast
5. Vilken känsla kan musik ge när man rör sig?
- A. Tråkig
- B. Glädje
- C. Irritation
- D. Rädsla
6. Vilka element ingår oftast i rörelselekar?
- A. Musik och lekfullhet
- B. Endast regler
- C. Ingen rörelse
- D. Bara stillhet
7. Hur kan musik påverka vårt rörelseuttryck?
- A. Genom att göra oss stilla
- B. Genom att uppmuntra till rörelse
- C. Genom att förstöra rörelser
- D. Genom att dämpa oss
8. Vad betyder koreografi?
- A. Att sjunga i grupp
- B. Att arrangera rörelser i dans
- C. Att stå stilla
- D. Att spela instrument
9. Vilken typ av dans kan läras från olika kulturer?
- A. Endast modern dans
- B. Många olika typer av danser
- C. Ingen dans alls
- D. Bara balett
10. Vad innebär det att uttrycka sig genom rörelse?
- A. Att använda kroppen för att förmedla känslor
- B. Att vara tyst
- C. Att inte röra sig
- D. Att sjunga istället för att dansa
11. Vilken aktivitet sker vid avslutningen av lektionen?
- A. Att gå hem
- B. Att presentera danserna
- C. Att bara diskutera
- D. Att sluta utan reflektion
12. Vad för typ av feedback får grupperna under lektionen?
- A. Ingen feedback
- B. Beskrivning av deras inspiration
- C. Kritik
- D. Missförstånd av deras dans
13. Vad kan eleverna rita som hemuppgift?
- A. En bild av klassrummet
- B. En bild av sig själva i rörelse till musiken
- C. En teckning utan rörelse
- D. Inga bilder
14. Hur kan vi beskriva en bra dansupplevelse?
- A. Att bara titta på andra
- B. Att delta och känna glädje
- C. Att inte röra sig
- D. Att inte bemöta musiken
15. Hur bidrar musik till lekfullhet?
- A. Musik gör att vi vill röra oss och leka
- B. Musik gör oss trötta
- C. Musik får oss att sitta stilla
- D. Musik påverkar oss inte alls
Resonerande frågor
1. Beskriv hur du känner när du dansar till din favoritmusik.
Syftet är att ge eleverna möjlighet att utforska och beskriva sina känslomässiga reaktioner på musik och rörelse.
2. Hur tror du att rörelse kan påverka ditt humör?
Frågan ger eleverna möjlighet att reflektera över sambandet mellan fysisk aktivitet och känslor.
3. Varför är det viktigt att uttrycka sig genom rörelse?
This encourages students to consider the value of personal expression and communication through dance.
4. Diskutera skillnaderna mellan olika dansstilar.
Ger möjlighet att analysera och beskriva kulturella och stilistiska skillnader inom dans.
5. Hur kan musik inspirera oss till att skapa rörelser?
Frågan uppmanar till en djupare förståelse av hur musik påverkar kreativiteten.
6. Vilka andra aktiviteter kan göras i kombination med musik för att öka rörelseglädje?
Syftet är att tänka på andra sammanhang där musik och rörelse förenas.
7. Beskriv ett tillfälle när du kände dig fri genom att röra dig till musik.
Ger eleverna möjlighet att dela personliga erfarenheter och skapa djupare insikter.
8. Hur kan vi inkludera andra i våra dansaktiviteter?
Uppmanar till samarbete och gemenskap inom dans och rörelse.
Bedömning
Provet bedöms på följande sätt:
Faktafrågor: Varje korrekt svar ger 1 poäng. Totalt 15 poäng kan uppnås.
Resonerande frågor: Varje korrekt och genomtänkt svar ger mellan 1 till 3 poäng beroende på djupet och insikterna i svaret.
För betyg E krävs 8 poäng totalt, för betyg C krävs 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A krävs 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).
“`