Prov för Musiklektionen – Årskurs 2

Provkonstruktion

Syfte

Syftet med provet är att utvärdera elevernas förmåga att samarbeta i musikaliska projekt, uttrycka sina idéer och genomföra en gemensam presentation. Provets innehåll speglar de mål som satts upp i lektionsplaneringen för att säkerställa att eleverna är kompetenta i att delta aktivt i musikaliska sammanhang.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Denna lektion syftar till att ge eleverna möjlighet att arbeta tillsammans i grupp för att skapa musik. Genom samarbete och kommunikation får eleverna möjlighet att träna sina färdigheter i att lyssna på varandra, ge och ta emot feedback samt bidra till en gemensam musikproduktionsprocess.

Kunskapskrav

Eleverna förväntas kunna delta aktivt i samarbetsprojekt där de skapar musik tillsammans. De ska kunna uttrycka sina idéer, lyssna och ge konstruktiv feedback.

Prov

Faktafrågor

1. Vilken aspekt är viktigast i ett musiksamarbete?

A) Att alltid vara ledare

B) Att kunna spela ett instrument

C) **Att kommunicera och samarbeta**

D) Att vara tyst när andra spelar

2. Vad innebär att ge konstruktiv feedback?

A) **Att ge tydliga och hjälpande kommentarer**

B) Att vara kritisk utan förslag

C) Att berömma utan förklaring

D) Att ignorera andras idéer

3. Vad är syftet med brainstorming i grupp?

A) **Att generera många idéer tillsammans**

B) Att göra inget alls

C) Att konkurrera med varandra

D) Att välja ut en ledare

4. Vilken känsla kan musik uttrycka?

A) Endast glädje

B) **Olika känslor såsom glädje och sorg**

C) Ingen känsla

D) Bara sorg

5. Vad kan en gemensam musikpresentation visa?

A) **Samarbetsförmåga och kreativitet**

B) Bara individuell prestation

C) Inga färdigheter alls

D) Kunskaper om teori

6. Vad ska grupperna planera under musikskapandet?

A) **Instrument och teman för sin musik**

B) Att inte prata med varandra

C) Att bara spela känt material

D) Att låta en person styra allt

7. Vad är en viktig del av kreativ samarbetsprocess?

A) **Kommunikation mellan gruppmedlemmar**

B) Att fokusera på en enda idé

C) Att bara följa en ledare

D) Att undvika feedback

8. Vad är en “musikbok” enligt lektionsplaneringen?

A) En bok om berömda musiker

B) **En dokumentation av deras musikaliska projekt**

C) En låttextbok

D) En bok om musikteori

9. Vad diskuterar eleverna under presentationerna?

A) **Hur samarbetet hjälpte dem och deras lärdomar**

B) Endast deras individuella prestationer

C) Vad de inte gillade

D) Ingenting, de bara spelar

10. Vad är en potentiell utmaning med samarbete?

A) **Olika åsikter som måste hanteras**

B) Att alla alltid är eniga

C) Att musik alltid är lätt att skapa

D) Att ingen vill delta

11. Vad pratar läraren om under introduktionen?

A) Hur man spelar instrument

B) **Vikten av att arbeta tillsammans inom musik**

C) Berömda låtar

D) Ingen textning

12. Vilken typ av musik kan grupper skapa tillsammans?

A) **Sin egen musik baserat på sina idéer**

B) Endast kända låtar

C) Ingen musik alls

D) Utan att samordna

13. Hur kan eleverna reflektera över sitt arbete?

A) **Genom att diskutera och ge feedback**

B) Genom att inte prata om det

C) Genom att undvika att tänka på det

D) Genom att tävla om en vinnare

14. Vilken känsla kan påverka musikskapandet?

A) Bara glädje

B) **Olika känslor som sorg och lycka**

C) Ingen känsla överhuvudtaget

D) Endast vrede

15. Vad innebär citatet: “Ensam är stark, men tillsammans är vi oslagbara”?

A) **Att samarbete ger bättre resultat**

B) Att man aldrig ska arbeta ensam

C) Att alla alltid ska lyssna på en person

D) Att musik är lättast ensam

Resonerande frågor

1. Varför är samarbete viktigt inom musikskapande? (Syftet är att ge eleverna möjlighet att förklara vikten av teamwork.)

2. Hur kan olika musikaliska stilar påverka samarbetet i en grupp? (Syftet är att eleverna ska reflektera över hur olika inslag kan berika samarbetet.)

3. Beskriv en situation där ni stötte på en utmaning under ert musikaliska projekt och hur ni löste den. (Syftet är att få eleverna att analysera problemlösning inom teamwork.)

4. Hur kan feedback från andra förbättra ert musikskapande? (Syftet är att uppmuntra elever att tänka på betydelsen av konstruktiv kritik.)

5. Vilket instrument är viktigast för er grupp och varför? (Syftet är att eleverna ska kunna argumentera för sin kreativa process.)

6. Hur kan ni använda det ni lärt er i framtida musikaliska projekt? (Syftet är att förankra lärdomar från nuvarande projekt.)

7. Vad skulle ni göra annorlunda om ni återupprepade projektet? (Syftet är att låta eleverna analysera och reflektera över sina erfarenheter.)

8. Hur tänker ni kring individeringsprocessen inom en grupp? (Syftet är att ge eleverna möjlighet att diskutera struktur och dynamik i grupparbete.)

Bedömning

Detta prov bedöms på en total poängskala av 30 poäng. Faktafrågorna är värda 1 poäng var, vilket ger totalt 15 poäng. De resonerande frågorna ger upp till 3 poäng var, vilket ger totalt 24 poäng. För att få betyget E krävs minst 8 poäng totalt, varav minst 3 poäng från resonerande frågor. För betygsnivå C krävs 12 poäng totalt, varav minst 5 poäng från resonerande frågor. För betygsnivå A krävs 18 poäng totalt, varav minst 5 poäng från resonerande frågor.