En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 6. Musik – Skapa egna låtar inspirerade av olika musikaliska traditioner

Provkonstruktion

Årskurs: 6

Ämne eller kurs: Musik

Tema: Skapa egna låtar inspirerade av olika musikaliska traditioner

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att använda sina kunskaper om olika musikaliska traditioner för att skapa, arrangera och framföra egna låtar.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

”Eleverna ska ges möjlighet att skapa och framföra musik, där de använder kända och eget skapade musikaliska element.”

Kunskapskrav

”Eleverna ska kunna skapa en egen låt som reflekterar insikter från olika musiktraditioner.”

Prov

Faktafrågor

1. Vad innebär det att arrangera en låt?
A) Att sjunga låten.
B) Att skapa en video till låten.
C) Att sätta ihop och fördela instrumenten och melodierna.
D) Att komponera en ny melodi och strukturera låten.

2. Vilket instrument är vanligt inom afrikansk musik?
A) Djembe.
B) Piano.
C) Flöjt.
D) Gitarr.

3. Vad kan inspirera en låtskrivare?
A) Att bara skriva om personliga händelser.
B) Att använda kulturella traditioner och stilar.
C) Att följa en mall.
D) Att alltid skriva text först.

4. Vilket av följande är inte en musiktradition?
A) Jazz.
B) Matlagning.
C) Klassisk musik.
D) Folkmusik.

5. Vad innebär ”feedback” inom musikaliskt skapande?
A) Att ta pauser.
B) Att ge och ta emot kritik efter framträdanden.
C) Att spela samma melodier.
D) Att spela i tystnad.

6. Vad är en ”refräng” i låtskrivande?
A) En del som är tyst.
B) En del som ibland upprepas.
C) En del med konstiga ljud.
D) En del som återkommer flera gånger i låten.

7. Vilket instrument är typiskt för rockmusik?
A) Elgitarr.
B) Piano.
C) Violin.
D) Harpa.

8. Vad är viktigt för att skapa en låt?
A) Att ha en lång text.
B) Att ha klarhet i teman och känslor.
C) Att bara använda ett instrument.
D) Att ha en bra melodi och arrangemang.

9. Vid framträdande, varför är feedback viktigt?
A) Eftersom det är krav.
B) För att kunna avsluta låten.
C) Därför att alla alltid är positiva.
D) För att kunna förbättra kommande framträdanden.

10. Vad är en melodisk idé?
A) En lång text.
B) En sekvens av toner som kan utvecklas.
C) En dansrörelse.
D) Ett instrument.

11. Vad kan en grupp göra för att samarbeta bra?
A) Arbeta individuellt.
B) Kommunicera och dela roller.
C) Bestämma sig för en person att bestämma allt.
D) Undvika att diskutera idéer.

12. Hur kan man inkludera känslor i en låt?
A) Genom att bara använda ett instrument.
B) Genom att skriva om tråkiga saker.
C) Genom att använda texter och melodier som uttrycker känslor.
D) Genom att undvika att tänka på känslor.

13. Vad är ett viktigt steg innan man framträder?
A) Att öva och förbereda sig.
B) Att inte förbereda sig.
C) Att bara spela för sig själv.
D) Att vänta på att andra ska säga vad man ska göra.

14. Hur kan olika musikaliska traditioner påverka skapandet?
A) De kan låta likadant.
B) De måste alltid följas strikt.
C) De kan inspirera till nya idéer och stilar.
D) De kan ge olika perspektiv på musik.

15. Vad innebär ”komponera” inom musik?
A) Att bara spela en låt.
B) Att skapa och sätta ihop musikstycken.
C) Att skriva texter.
D) Att repetera låtar.

Resonerande frågor

1. Hur skulle du beskriva den känsla du ville förmedla i din låt och varför?
Syftet är att ge eleverna möjlighet att utforska och förklara sina känslomässiga avsikter bakom låtskrivandet.

2. Diskutera hur du valde de musikaliska traditioner som påverkade din låt.
Frågan ger möjlighet till djupgående reflektion över kulturella influenser och beslut i skapandeprocessen.

3. Vilka utmaningar mötte ni under låtskapandet, och hur löste ni dem?
Genom denna fråga kan eleverna analysera samarbetets dynamik och utveckla sina problemlösningsförmågor.

4. Hur kan återkoppling från klasskamrater påverka er låt?
Eleverna får möjlighet att reflektera över vikten av feedback och dess effektivitet i musikaliskt skapande.

5. På vilket sätt speglades era individuella idéer i den slutliga låten?
Frågan uppmanar eleverna att utvärdera sitt egen arbetsprocess och hur individualitet bidrar till kollektivet.

6. Hur kan du använda vad du lärde dig idag i framtida musikaliska projekt?
Eleverna ges möjlighet att koppla sina erfarenheter från provet till framtida tillämpningar av sina kunskaper.

7. Vilken del av processen tyckte du var mest lärorik och varför?
Att reflektera över den mest lärorika aspekten kan ge insikter om elevernas lärande och utveckling.

8. Diskutera hur musikaliska traditioner kan stärka gemenskapen i en gruppskapad låt.
Frågan syftar till att utforska hur kulturella element kan närma människor och skapa tidlösa band genom musik.

Bedömning

Det totala provet består av 15 frågor med faktakunskap och 8 resonerande frågor. Varje korrekt faktasvar ger 1 poäng och varje resonerande fråga ger 2 poäng.

För betyget E krävs minst 8 poäng.

För betyget C krävs minst 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor).

För betyget A krävs minst 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).