Provkonstruktion
Årskurs: 7
Ämne eller kurs: Musik
Tema: Skapa och framföra egna låtar i band
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att skapa och framföra egna låtar i bandformat, samt att utveckla deras förståelse för samarbete och kommunikation i musikaliskt skapande.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
“Eleverna ska ges möjlighet att … arbeta praktiskt med att skapa, arrangera och framföra egna låtar i bandformat.”
Kunskapskrav
“Eleverna ska kunna skapa en egen låt eller musikstycke, arrangera det för olika instrument och delta aktivt i musikaliska aktiviteter i grupp, inklusive att ge och ta emot feedback.”
Prov
Faktafrågor
1. Vad är en viktig faktor för att spela i ett band?
- A) Att spela så högt som möjligt
- B) Att samarbeta och kommunicera
- C) Att spela solo
- D) Att ha den dyraste utrustningen
2. Vad skiljer en låt som framställs av ett band från en soloartist?
- A) Det finns flera instrument och röster involverade
- B) Den är alltid längre
- C) Den brukar vara enklare
- D) Den har alltid en specifik genre
3. Vilket påstående beskriver bäst vad harmonier är?
- A) Olika instrument spelar exakt samma ton
- B) Olika toner som spelas tillsammans för att skapa en fylligare ljudbild
- C) En melodi som spelas upprepade gånger
- D) En ensam sångare som framför låtar
4. Vad är viktigt att tänka på när man ger feedback i ett band?
- A) Att alltid ge positiv feedback
- B) Att vara konstruktiv och fokusera på förbättring
- C) Att ge kritik på allt
- D) Att undvika att prata under repetitionerna
5. Vilken del av låtskrivande handlar om att hitta rätt melodi?
- A) Melodisk skapande
- B) Arrangerande
- C) Textförfattande
- D) Produktion
6. Vad bidrar till dynamik i en låt?
- A) Variation i tempo
- B) Variation i volym och intensitet
- C) Antalet instrument som används
- D) Samma tonalitet genom hela låten
7. Vad innebär det att arrangera en låt?
- A) Att skriva texten
- B) Att bestämma hur olika instrument ska spela
- C) Att sätta ihop alla delar av låten på ett sammanhängande sätt
- D) Att spela låten en gång utan förberedelse
8. Vad kan vara en utmaning när man spelar i ett band?
- A) Att alla är överens om vilket instrument som ska användas
- B) Att hitta gemensam tid för repetition
- C) Att hålla samma tempo hela tiden
- D) Att alltid spela i samma tonart
9. Vilken funktion har trummor i ett band?
- A) Att spela melodier
- B) Att ge rytm och tempo
- C) Att sjunga låtar
- D) Att spela ackompanjemang
10. Vad är en viktig fråga att ställa sig själv när man skriver en låttext?
- A) Hur lång ska texten vara?
- B) Vad vill jag förmedla med texten?
- C) Vilket instrument ska jag använda?
- D) Hur många verser ska jag ha?
11. Vilken typ av låtar kan ett band framföra?
- A) Endast ensamma låtar
- B) Återanvända covers samt egna låtar
- C) Endast låtar med sång
- D) Endast instrumentala låtar
12. Vad är en musikalisk låtstruktur?
- A) Hur låten spelas rent tekniskt
- B) Hur låten är uppbyggd i verser, refränger och broar
- C) Antalet instrument som används
- D) Hur låten sjungs av sångaren
13. Vad kan hjälpa ett band att utveckla sin musikaliska identitet?
- A) Att alla spelar samma instrument
- B) Att varje medlem får bidra med sina egna idéer och stilar
- C) Att spela exakt som deras favoritband
- D) Att undvika att improvisera
14. Vad innebär att framföra en låt för andra?
- A) Att dela med sig av sin musik till en publik
- B) Att spela låten en gång i ett rum
- C) Att bara öva på låten
- D) Att spela med ögonen stängda
15. Vilken funktion kan sångerskan/sångaren ha i ett band?
- A) Att alltid spela instrument
- B) Att ständigt improvisera
- C) Att leda gruppen och förmedla låtens budskap
- D) Att spela i bakgrunden
Resonerande frågor
1. Reflektera över hur samarbete i bandet påverkar låtskrivandeprocessen.
Syftet är att eleverna ska visa förmåga att analysera betydelsen av samarbete.
2. Hur kan olika instrument och röster komplettera varandra i en låt?
Detta ger eleverna möjlighet att visa förståelse för arrangemang.
3. Vilken roll spelar feedback i den kreativa processen i bandet?
Eleverna får möjlighet att resonera kring lärande genom feedback.
4. Beskriv hur en bra låtstruktur kan påverka låtens framgång.
Här får eleverna analysera och diskutera betydelsen av struktur i musik.
5. På vilket sätt påverkar en stark melodi lyssnarens upplevelse av låten?
Eleverna kan visa djupare förståelse för melodins betydelse i musik.
6. Vilka känslor kan förmedlas genom musiken och hur kan dessa förstärkas i bandets framträdande?
Syftet är att eleverna ska reflektera kring musikens emotionella kraft.
7. Hur kan man hantera konflikter som kan uppstå i ett band?
Ger eleverna möjlighet att visa lösningsförslag och insikt i gruppdynamik.
8. Beskriv hur ni som band kan utvecklas genom era framträdanden.
Det är en chans för eleverna att tänka på framtida mål och utveckling.
Bedömning
Faktafrågor: Max 15 poäng (1 poäng per fråga), Resonerande frågor: Max 8 poäng (2 poäng per fråga).
Totalt max: 23 poäng.
För betyg E krävs 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A krävs 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).