En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 7. Musik – Skapa och framföra egna låtar i band

Provkonstruktion

Årskurs: 7

Ämne eller kurs: Musik

Tema: Skapa och framföra egna låtar i band

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att skapa och framföra egna låtar i bandformat, samt att utveckla deras förståelse för samarbete och kommunikation i musikaliskt skapande.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

“Eleverna ska ges möjlighet att … arbeta praktiskt med att skapa, arrangera och framföra egna låtar i bandformat.”

Kunskapskrav

“Eleverna ska kunna skapa en egen låt eller musikstycke, arrangera det för olika instrument och delta aktivt i musikaliska aktiviteter i grupp, inklusive att ge och ta emot feedback.”

Prov

Faktafrågor

1. Vad är en viktig faktor för att spela i ett band?

  • A) Att spela så högt som möjligt
  • B) Att samarbeta och kommunicera
  • C) Att spela solo
  • D) Att ha den dyraste utrustningen

2. Vad skiljer en låt som framställs av ett band från en soloartist?

  • A) Det finns flera instrument och röster involverade
  • B) Den är alltid längre
  • C) Den brukar vara enklare
  • D) Den har alltid en specifik genre

3. Vilket påstående beskriver bäst vad harmonier är?

  • A) Olika instrument spelar exakt samma ton
  • B) Olika toner som spelas tillsammans för att skapa en fylligare ljudbild
  • C) En melodi som spelas upprepade gånger
  • D) En ensam sångare som framför låtar

4. Vad är viktigt att tänka på när man ger feedback i ett band?

  • A) Att alltid ge positiv feedback
  • B) Att vara konstruktiv och fokusera på förbättring
  • C) Att ge kritik på allt
  • D) Att undvika att prata under repetitionerna

5. Vilken del av låtskrivande handlar om att hitta rätt melodi?

  • A) Melodisk skapande
  • B) Arrangerande
  • C) Textförfattande
  • D) Produktion

6. Vad bidrar till dynamik i en låt?

  • A) Variation i tempo
  • B) Variation i volym och intensitet
  • C) Antalet instrument som används
  • D) Samma tonalitet genom hela låten

7. Vad innebär det att arrangera en låt?

  • A) Att skriva texten
  • B) Att bestämma hur olika instrument ska spela
  • C) Att sätta ihop alla delar av låten på ett sammanhängande sätt
  • D) Att spela låten en gång utan förberedelse

8. Vad kan vara en utmaning när man spelar i ett band?

  • A) Att alla är överens om vilket instrument som ska användas
  • B) Att hitta gemensam tid för repetition
  • C) Att hålla samma tempo hela tiden
  • D) Att alltid spela i samma tonart

9. Vilken funktion har trummor i ett band?

  • A) Att spela melodier
  • B) Att ge rytm och tempo
  • C) Att sjunga låtar
  • D) Att spela ackompanjemang

10. Vad är en viktig fråga att ställa sig själv när man skriver en låttext?

  • A) Hur lång ska texten vara?
  • B) Vad vill jag förmedla med texten?
  • C) Vilket instrument ska jag använda?
  • D) Hur många verser ska jag ha?

11. Vilken typ av låtar kan ett band framföra?

  • A) Endast ensamma låtar
  • B) Återanvända covers samt egna låtar
  • C) Endast låtar med sång
  • D) Endast instrumentala låtar

12. Vad är en musikalisk låtstruktur?

  • A) Hur låten spelas rent tekniskt
  • B) Hur låten är uppbyggd i verser, refränger och broar
  • C) Antalet instrument som används
  • D) Hur låten sjungs av sångaren

13. Vad kan hjälpa ett band att utveckla sin musikaliska identitet?

  • A) Att alla spelar samma instrument
  • B) Att varje medlem får bidra med sina egna idéer och stilar
  • C) Att spela exakt som deras favoritband
  • D) Att undvika att improvisera

14. Vad innebär att framföra en låt för andra?

  • A) Att dela med sig av sin musik till en publik
  • B) Att spela låten en gång i ett rum
  • C) Att bara öva på låten
  • D) Att spela med ögonen stängda

15. Vilken funktion kan sångerskan/sångaren ha i ett band?

  • A) Att alltid spela instrument
  • B) Att ständigt improvisera
  • C) Att leda gruppen och förmedla låtens budskap
  • D) Att spela i bakgrunden

Resonerande frågor

1. Reflektera över hur samarbete i bandet påverkar låtskrivandeprocessen.

Syftet är att eleverna ska visa förmåga att analysera betydelsen av samarbete.

2. Hur kan olika instrument och röster komplettera varandra i en låt?

Detta ger eleverna möjlighet att visa förståelse för arrangemang.

3. Vilken roll spelar feedback i den kreativa processen i bandet?

Eleverna får möjlighet att resonera kring lärande genom feedback.

4. Beskriv hur en bra låtstruktur kan påverka låtens framgång.

Här får eleverna analysera och diskutera betydelsen av struktur i musik.

5. På vilket sätt påverkar en stark melodi lyssnarens upplevelse av låten?

Eleverna kan visa djupare förståelse för melodins betydelse i musik.

6. Vilka känslor kan förmedlas genom musiken och hur kan dessa förstärkas i bandets framträdande?

Syftet är att eleverna ska reflektera kring musikens emotionella kraft.

7. Hur kan man hantera konflikter som kan uppstå i ett band?

Ger eleverna möjlighet att visa lösningsförslag och insikt i gruppdynamik.

8. Beskriv hur ni som band kan utvecklas genom era framträdanden.

Det är en chans för eleverna att tänka på framtida mål och utveckling.

Bedömning

Faktafrågor: Max 15 poäng (1 poäng per fråga), Resonerande frågor: Max 8 poäng (2 poäng per fråga).

Totalt max: 23 poäng.

För betyg E krävs 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A krävs 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).