Provkonstruktion

Årskurs: 6

Ämne eller kurs: Musik

Tema: Skapa en musikutställning – Presentera egna skapelser för en publik

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att planera, skapa och framföra egna musikaliska verk, samt deras färdigheter att ge och ta emot feedback i en gruppkontext.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Denna lektion syftar till att sammanfoga all kunskap och färdigheter eleverna har lärt sig under kursens gång genom att producera och presentera en musikutställning. Eleverna får möjlighet att visa upp sin kreativitet, samarbeta och få erfarenhet av att framträda framför en publik.

Kunskapskrav

Eleverna ska kunna planera, skapa och framföra sina egna musikaliska verk. De ska också kunna ge och ta emot konstruktiv feedback samt reflektera över sin prestation och samarbete.

Prov

Faktafrågor

1. Vad är syftet med att skapa en musikutställning?

  • A) Att visa upp tekniska färdigheter
  • B) Att få högsta betyg i musik
  • C) Att dokumentera musikhistoria
  • D) Att visa upp talanger och låtar

2. Vilket moment handlar om att repetera och finslipa framträdandet?

  • A) Planering av utställningen
  • B) Repetera och finslipa
  • C) Introduktion till musikutställningen
  • D) Reflektion och diskussion

3. Hur många minuter är avsatt för diskussion och reflektion efter framträdandet?

  • A) 5 minuter
  • B) 10 minuter
  • C) 15 minuter
  • D) 20 minuter

4. Vilken typ av atmosfär är viktig för framträdandet?

  • A) En strikt och kontrollerad atmosfär
  • B) En positiv och trygg atmosfär
  • C) En tyst och stilla atmosfär
  • D) En festlig och överdriven atmosfär

5. Vad ska eleverna göra under planeringsfasen?

  • A) Planera låtar och tema för utställningen
  • B) Skriva låtar för huvudtemat
  • C) Redigera musikvideor
  • D) Vänta på feedback från läraren

6. Vilket av följande massmedier kan påverka musikutställningens känsla?

  • A) Kostymer och scenografi
  • B) Tv-reklam
  • C) Radiointervjuer
  • D) Albumomslag

7. Vad är viktigt att betona under repetitionsprocessen?

  • A) Att framträdandena ska vara korta
  • B) Att ge konstruktiv kritik
  • C) Att använda mikrofoner
  • D) Att undvika att samarbeta

8. Vilken fråga ställs i slutet av lektionen för att uppmuntra reflektion?

  • A) Vad har du lärt dig av att framträda?
  • B) Vad är din favoritlåt?
  • C) Vilken stil av musik föredrar du?
  • D) Har du spelat instrument tidigare?

9. Vad bör eleverna fokusera på när de ger feedback till varandra?

  • A) Att kritisera prestation
  • B) Att ge konstruktiv feedback
  • C) Att jämföra med professionella artister
  • D) Att fokusera på svagheter endast

10. Vilket verktyg är viktigt för att underlätta samarbetet i grupperna?

  • A) Tack-tavlor
  • B) Konstruktiv kritik
  • C) Färdiga låtar
  • D) Diskussionsforum

11. Hur länge får varje grupp framträda under musikutställningen?

  • A) 5 minuter
  • B) 10 minuter
  • C) 15 minuter
  • D) 20 minuter

12. Vilket av följande är en del av elevernas efterarbete?

  • A) Reflektera över erfarenheten
  • B) Öva låtar för nästa gång
  • C) Samla poäng för sina framträdanden
  • D) Skapa en ny låt direkt

13. Vad kan en trygg atmosfär bidra till under framträdandet?

  • A) Stress och oro
  • B) Självförtroende och komfort
  • C) Brist på samarbete
  • D) Brist på fokus

14. Vilka är viktiga aspekter att ta hänsyn till när man framträder?

  • A) Endast låtens kvalitet
  • B) Arrangemang, kostymer och engagemang
  • C) Kändisskap och berömmelse
  • D) Publikens ålder

15. Vad syftar diskussionerna efter framträdandet till?

  • A) Att planera nästa musikutställning
  • B) Att ge feedback och reflektera
  • C) Att dokumentera resultat
  • D) Att öva med nya låtar

Resonerande frågor

1. Reflektera över hur skapandet av musikutställningen har utvecklat din kreativitet. Beskriv konkreta exempel på detta.

Denna fråga uppmanar eleverna att tänka kritiskt kring sina kreativa processer och koppla dem till konkreta resultat.

2. Diskutera hur ett positivt samarbete har påverkat er prestation i musikutställningen. Vilka konkreta exempel kan du ge?

Genom denna fråga kan eleverna visa förståelse för gruppsykologi och vikten av samarbeten.

3. Vad har du lärt dig om publikens roll under ett musikframträdande och hur du kan engagera dem?

Denna fråga ger möjlighet att utforska publikens påverkan och hur man kan binda dem till framträdandet.

4. Reflektera över vikten av feedback i grupparbetet. Hur kan feedback bidra till att förbättra prestationer?

Här får eleverna möjlighet att förstå feedbackens värde och dess funktion i en lärande process.

5. Hur känner du att din prestation har utvecklats under förberedelserna för musikutställningen? Beskriv din egen utvecklingskurva.

Frågan möjliggör för eleven att reflektera över sin egen progression och vilket lärande som har skett.

6. Vad skulle du göra annorlunda nästa gång om du fick chansen? Motivera ditt svar.

Genom denna fråga kan eleverna visa på en medvetenhet om egna styrkor och svagheter.

7. Hur kan de erfarenheter du samlat från musikutställningen påverka dina framtida musikaliska skapelser?

Denna fråga ger eleverna möjlighet att koppla sina erfarenheter till kommande kreativa projekt.

8. Diskutera sambandet mellan musik och gemenskap. Hur kan musik förena människor som en del av en utställning?

Genom denna fråga kan eleverna få chansen att analysera och diskutera djupare kulturella och sociala aspekter av musik.

Bedömning

Provet bedöms med en total av 30 poäng, där faktafrågorna ger 1 poäng var (totalt 15 poäng) och resonerande frågor ger 3 poäng var (totalt 15 poäng).

För att erhålla betyget E krävs totalt minst 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (inklusive 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A krävs 18 poäng (inklusive 5 poäng från resonerande frågor).