En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 7. Musik – Praktiskt gehörsspel



Provkonstruktion

Provkonstruktion

Årskurs: 7

Ämne: Musik

Tema: Praktiskt gehörsspel

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och praktiska förmåga att spela musik efter gehör samt att bidra till deras utveckling inom musikaliska sammanhang.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Eleverna ska ges möjlighet att utveckla sin förmåga att spela instrument och samarbeta i musikaliska sammanhang. Detta innefattar förståelse för rytm och melodi samt att kunna följa notskrift i praktiska situationer.

Kunskapskrav

Eleven kan med viss säkerhet framföra musik på instrument och kan delta i framträdanden. Eleven kan också göra enkla musikaliska analyser och utvärdera eget och andras musicerande.

Prov

Faktafrågor

1. Vad innebär gehörsspel?

A) Musik spelad efter noter

B) Musik spelad från minnet

C) Musik spelad i en grupp

D) Musik som spelas baserat på minnet och inte på noter.

2. Vilken av följande är en fördel med gehörsspel?

A) Det utvecklar musikaliskt gehör och improvisationsförmåga.

B) Det är lättare att spela noter.

C) Det tar mindre tid att öva.

D) Det kräver inget instrument.

3. Vad är ett exempel på en aktivitet i gehörsspel?

A) Spela kända låtar efter noter

B) Arrangera en låt och framföra den utan noter.

C) Skriva musik på papper.

D) Lyssna på en konsert.

4. Vilket instrument kan man vanligtvis använda för gehörsspel?

A) Trombon

B) Gitarr

C) Violin

D) Pianon utan tangenter

5. Vilken sångtyp är lättast att spela efter gehör?

A) Operor

B) Poplåtar

C) Klassisk musik

D) Jazzmusiker

6. Vilken färdighet utvecklar eleverna mest genom gehörsspel?

A) Musikaliskt gehör

B) Förmågan att läsa noter

C) Sångteknik

D) Ljudteknik

7. Vilket av följande är en del av musikaliska analyser?

A) Noter

B) Melodier och ackord

C) Instrument

D) Konserter

8. Vad innebär att improvisera i musik?

A) Spela noter exakt som de är skrivna

B) Skapa musik på plats utan förberedelse

C) Skriva ner låtar

D) Spela i en grupp

9. Vad är en ackordprogression?

A) En källa till musikaliska analyser

B) Följden av ackord i en låt

C) Ett sätt att improvisera

D) Ett instrument

10. Hur kan man beskriva en låtsmelodi?

A) Som en rytmisk struktur

B) Som en parallell linje av toner

C) Som en serie ljud som skapar en melodi

D) Som tysta pauser

11. Hur kan grupparbete påverka musicerande?

A) Det ger möjlighet att samarbeta och lära av varandra.

B) Det gör det svårare att höra sig själv.

C) Det kräver mer tid.

D) Det gör musiken tråkigare.

12. Vilken typ av låtar är bäst att arbeta med vid gehörsspel?

A) Mycket komplicerade låtar

B) Enkla och kända låtar

C) Nykomponerade stycken

D) Kända symfonier

13. Vad är en viktig aspekt av att spela i grupp?

A) Att spela i fullständig tystnad

B) Att följa varandras rytm och melodi

C) Att spela solosolo

D) Att hålla sig till en enda ton

14. Vad kan ge feedback till andras framträdanden?

A) Att ignorera dem

B) Att diskutera vad som var bra och dåligt

C) Att spela ljud för dem

D) Att vara tyst

15. Vilken roll har läraren i gehörsspel?

A) Att spela alla instrument

B) Att vägleda och ge feedback till eleverna

C) Att göra allt arbete

D) Att endast ge noter

Resonerande frågor

1. Beskriv hur gehörsspel kan hjälpa dig utveckla ditt musikaliska uttryck.

Syftet är att låta eleverna reflektera över hur gehörsspel kan påverka deras personliga musikaliska stil.

2. diskussion om för- och nackdelar med att spela efter gehör jämfört med att använda noter.

Syftet är att uppmuntra eleverna att tänka kritiskt kring olika musikaliska metoder.

3. Reflektera över hur samarbetet fungerade i din grupp när ni skapade ett arrangemang.

Syftet är att eleverna ska kunna utvärdera sin samarbetsförmåga och förstå betydelsen av kommunikation.

4. Hur skulle du beskriva skillnaden mellan att spela ensam och i grupp?

Syftet är att eleverna ska kunna analysera dynamik i musikaliskt samspel.

5. Definiera improvisation i musik och ge exempel på när det kan användas.

Syftet är att eleverna ska visa djupare kunskap om olika musikaliska tekniker.

6. Hur kan gehörsspel bidra till att öka självförtroendet i din musikaliska förmåga?

Syftet är att ge eleverna möjlighet att koppla gehörsspel till personlig utveckling.

7. Vilken typ av låtar är mest användbara att öva på för att förbättra gehörsspel, och varför?

Syftet är att få eleverna att tänka på strategier för lärande och övning.

8. Diskutera hur lärarens roll kan påverka inlärningsprocessen i gehörsspel.

Syftet är att eleverna ska reflektera över externa faktorer och deras inverkan på musikaliskt lärande.

Bedömning

Faktafrågor: Varje fråga är värd 1 poäng. Totalt 15 poäng.

Resonerande frågor: Varje fråga är värd 2 poäng. Totalt 16 poäng.

För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).