Lektion. Åk. 7. Musik – Musikaliskt samarbete

Lektionsplanering

Årskurs: 7

Ämne: Musik

Tema: Musikaliskt samarbete

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Eleverna ska ges möjlighet att utveckla sin förmåga att samarbeta i musikaliska sammanhang. Detta inkluderar att delta i gemensamma musikaliska projekt, förstå vikten av kommunikation och samarbete, samt att framföra musik tillsammans med andra.

Kunskapskrav

Eleven kan delta aktivt i musikaliskt samarbete och framföra musik tillsammans med andra med viss säkerhet. Eleven kan också ge exempel på hur kommunikation och samarbete påverkar det musikaliska resultatet.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till musikaliskt samarbete (10 min)

  • Diskutera vikten av samarbete i musik; hur många låtar skapas och framförs av grupper eller band.
  • Ge exempel på berömda band eller ensembler och hur deras samarbetsprocess ser ut.
  • Ställ frågor om elevernas egna erfarenheter av att spela musik i grupp eller delta i musikprojekt.

Övningar i gruppmusik (15 min)

  • Dela in klassen i grupper och ge dem i uppdrag att skapa en kort musikkomposition med olika roller (sångare, instrument, arrangör).
  • Ge riktlinjer för hur de ska organisera sitt samarbete, inklusive kommunikation och uppgiftsfördelning.
  • Ge feedback och vägledning under processen, och uppmuntra till diskussion inom grupperna om deras idéer.

Framträdande av gruppkompositioner (20 min)

  • Varje grupp får möjlighet att framföra sin musikkomposition för klassen.
  • Efter varje framförande, ge utrymme för klassens feedback och reflektioner om samarbetet och vad som fungerade bra.

Reflektion och diskussion (5 min)

  • Sammanfatta lektionen och diskutera hur samarbete kan påverka den musikaliska processen och resultatet.
  • Låt eleverna dela med sig av sina tankar om samarbetet och vad de lärde sig från andra grupper.

Aktivitet

Varje grupp ska skapa och framföra en musikkomposition tillsammans, vilket kräver att de samarbetar för att nå ett gemensamt musikaliskt mål. De ska reflektera över processen och ge varandra konstruktiv feedback.

Exit-ticket

  • Hur kände du att samarbetet i din grupp fungerade?
    Svar: (Eleven ger en personlig reflektion.)
  • Vad lärde du dig om samarbete genom att arbeta med musik?
    Svar: (Eleven reflekterar över sin insikt.)
  • Vilken roll hade du i er grupp och hur bidrog du?
    Svar: (Eleven beskriver sin egen roll.)

Modern Tillbaka-knapp