Provkonstruktion
Årskurs: 7
Ämne: Musik
Tema: Musik i vår vardag
Syfte
Syftet med provet är att eleverna ska få möjlighet att visa sina kunskaper kring musikens roll och betydelse i vardagen samt att reflektera över sina egna musikvanor och känslor kopplade till olika musikaliska sammanhang.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Eleverna ska få reflektera över hur musik används i olika aspekter av vardagen, såsom vid fester, sportevenemang, skolaktiviteter och personlig lyssning. Detta inkluderar att diskutera musikens funktioner och betydelse i olika sammanhang och hur den kan påverka känslor och stämningar.
Kunskapskrav
Eleven kan ge exempel på hur musik används i olika sociala och kulturella sammanhang i vardagen och reflektera över dess betydelse. Eleven kan också diskutera hur musik påverkar deras egna liv och känslor.
Prov
Faktafrågor
1. Vilken funktion har musik oftast vid fester?
- A) Skapa tystnad
- B) **Skapa stämning**
- C) Förstöra ljudet
- D) Ingen funktion
2. Vad är en vanlig typ av musik som spelas under träning?
- A) **Energi musik**
- B) Tyst musik
- C) Lugna ballader
- D) Avkopplande ljud
3. Hur kan musik påverka våra känslor?
- A) **Den kan förstärka känslor**
- B) Den har ingen påverkan
- C) Den dämpar känslor
- D) Den gör oss ledsna
4. Vilket av följande är ett exempel på en social funktion av musik?
- A) **Skapa gemenskap**
- B) Isolera individer
- C) Stänga av ljudet
- D) Ingen social funktion
5. När används ofta bakgrundsmusik?
- A) **Vid avslappning eller arbete**
- B) Endast vid fester
- C) Under tystnad
- D) Aldrig
6. Vad är en ljudbild?
- A) **En samling låtar som representerar en stämning**
- B) En form av ljudteknik
- C) Den tysta stunden
- D) Ingen av ovanstående
7. Vilken musik kan hjälpa oss att fokusera?
- A) **Instrumental musik**
- B) Dansmusik
- C) Festmusik
- D) Ingen musik
8. Hur kan musik påverka en sportevenemang?
- A) **Den ökar energin och stämningen**
- B) Den gör att spelet stannar av
- C) Den har ingen påverkan
- D) Den skapar förvirring
9. Vilken typ av musik kan hjälpa dig att slappna av?
- A) **Lugn musik**
- B) Hårdrock
- C) Snabb musik
- D) Ingen musik
10. Vad innebär att reflektera över musikens betydelse?
- A) **Att tänka på hur musik påverkar livet**
- B) Att glömma musiken
- C) Att låta andra bestämma vad musik betyder
- D) Att inte lyssna på musik
11. Varför är musik viktigt vid skolaktiviteter?
- A) **Den engagerar och skapar en positiv atmosfär**
- B) Den stör aktiviteterna
- C) Den gör allting tyst
- D) Den är irrelevant
12. Hur påverkar musik vår inlärning?
- A) **Den kan förbättra koncentrationen**
- B) Den distraherar oss
- C) Den har ingen betydelse
- D) Den gör oss trötta
13. Vilket av följande är ett bra exempel på musik för en studiestund?
- A) **Piano eller klassisk musik**
- B) Hårdrock
- C) Partymusik
- D) Ingen musik
14. Hur kan musik påverka miljön vid en fest?
- A) **Den påverkar stämningen och energin**
- B) Den gör att alla slutar prata
- C) Den minskar antalet gäster
- D) Den gör att det blir tyst
15. Vad kan musik bidra med vid en sportevenemang?
- A) **Öka engagemanget och energin**
- B) Göra allt tråkigt
- C) Hindra spelarna
- D) Ingen effekt
Resonerande frågor
1. Beskriv en situation där musik har påverkat din känslomässiga upplevelse.
Syftet är att ge eleven möjlighet att koppla sin erfarenhet av musik till olika känslor och sammanhang.
2. Hur skulle du jämföra betydelsen av musik i ditt liv och i samhället?
Frågan uppmanar till djupare reflektion och analys av musikens roll både personligt och socialt.
3. I vilket sätt kan musik bidra till gemenskap bland människor?
Eleven kan diskutera sociala aspekter av musik och dess förmåga att förena människor.
4. Vad är de största skillnaderna mellan olika musikstilar och deras användningsområden?
Denna fråga främjar kritiskt tänkande kring musikaliska genrer och deras funktioner.
5. Hur kan olika typer av musik underlätta olika aktiviteter, såsom träning eller studier?
Det ger eleven möjlighet att utforska musikens påverkan på specifika situationer.
6. Diskutera hur musik kan fungera som ett verktyg för att uttrycka identitet.
Frågan uppmanar till en diskussion kring hur musikval speglar personliga och kulturella identiteter.
7. Hur förändras musikens roll i olika kulturella sammanhang?
Eleven kan undersöka musikens mångsidighet och dess kulturella betydelse.
8. Reflektera över en låt som har förändrat din syn på musik. Vilka känslor väckte den hos dig?
Den här frågan öppnar upp för djupare insikter och känslomässig koppling till musik.
Bedömning
Faktafrågor: Varje fråga ger 1 poäng. Totalt 15 poäng går att erhålla.
Resonerande frågor: Varje fråga ger 2 poäng. Totalt 16 poäng går att erhålla.
Poängkrav:
- E-nivå: Minst 8 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor)
- C-nivå: Minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor)
- A-nivå: Minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor)