Provkonstruktion
Årskurs: 7
Ämne: Musik
Tema: Ackord och noter
Syfte
Syftet med detta prov är att bedöma elevernas förståelse för ackord och noter, samt deras förmåga att tillämpa denna kunskap praktiskt på sina instrument.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Eleverna ska få förståelse för grundläggande musikaliska begrepp som ackord och noter. Detta inkluderar att lära sig att läsa noter, förstå ackordens uppbyggnad och hur dessa används i musikaliska sammanhang.
Kunskapskrav
Eleven kan läsa och förstå grundläggande noter och kan spela enkla ackord på sitt instrument. Eleven kan också ge exempel på hur ackord används i låtar och delta i musikaliska sammanhang.
Prov
Faktafrågor
1. Vad kallas en hel not?
- A. Noten står på två linjer
- B. Noten har en svans
- C. Noten är tom
- D. Noten är fylld i
2. Hur många ackord finns det?
- A. 5
- B. 10
- C. Oändligt många
- D. 100
3. Vilket ackord är C ackord?
- A. C, E, G
- B. C, D, E
- C. C, F, G
- D. C, A, B
4. Vad kallas första tonen i ett ackord?
- A. Kvinter
- B. Grundton
- C. Tertier
- D. Sjätte
5. Vilken not representerar en fjärdedelsnot?
- A. En tom not
- B. En halva
- C. En ifylld not med svans
- D. En fylld not utan svans
6. Vilket av följande är ett mollackord?
- A. Am
- B. C
- C. G
- D. D
7. Vad kännetecknar en halvnot?
- A. Den varar i två taktslag
- B. Den varar i ett taktslag
- C. Den är tom
- D. Den är fylld
8. Vilken typ av musik innehåller ofta ackord?
- A. Kampsånger
- B. Popmusik
- C. Köpmusik
- D. Lugn musik
9. Vilket ackord är D ackord?
- A. D, F#, A
- B. C, E, G
- C. G, B, D
- D. E, G#, B
10. Vad är en kvinter?
- A. Den sista tonen i ett ackord
- B. Den första tonen i ett ackord
- C. Den femte tonen i ett ackord
- D. Den tredje tonen i ett ackord
11. Vad betyder det att läsa noter?
- A. Att lyssna på musik
- C. Att förstå och tolka symboler på notpapper
- D. Att sjunga
12. Vilka delar består ett ackord av?
- A. Grundton, tertier, kvinter
- B. Refräng, vers
- C. Melodi, rytm
- D. Takt, tempo
13. Vad kallas det när flera toner spelas samtidigt?
- A. Melodi
- B. Harmoni
- C. Rytm
- D. Lyssning
14. Vilken typ av not varar längst?
- A. Helnot
- B. Halvnot
- C. Fjärdedelsnot
- D. Åttondelsnot
15. Vad gör ackordet viktigt i musik?
- A. Skapar harmoni och stämning
- B. Bestämmer takten
- C. Bestämmer sångernas text
- D. Spelar en enda ton
Resonerande frågor
1. Beskriv hur ackordets struktur påverkar en låts känsla.
Syftet är att eleverna ska kunna resonera kring ackordens inverkan på musikens stämningar.
2. Hur kan du använda de ackord du lärt dig i ditt eget musicerande?
Syftet är att ge eleverna möjlighet att koppla sin kunskap till praktiska tillämpningar.
3. Diskutera skillnaden mellan dur- och mollackord och deras känslor.
Syftet är att utvärdera elevernas förmåga att göra djupare musikaliska analyser.
4. Vad är din uppfattning om ackordets roll inom olika musikstilar?
Syftet är att få eleverna att tänka på musikens mångfald och ackordens användning.
5. Vilka utmaningar och lösningar kan du identifiera när du spelar ackord?
Syftet är att uppmuntra till reflektion och problemlösning i deras musikaliska praktik.
6. Hur kan förståelsen för ackord påverka din föreställning och tolkning av musik?
Syftet är att uppmuntra till en djupare förståelse av musikens komplexitet.
7. I vilken mån är ackorden avgörande för att skriva egna låtar?
Syftet är att få eleverna att reflektera över den kreativa processen.
8. Hur kan du koppla ackorden du lärt dig till musikhistoria?
Syftet är att göra kopplingar mellan musikaliska koncept och historiska kontexter.
Bedömning
Provet kan bedömas med följande poängsystem:
- Faktafrågor: 1 poäng per rätt svar (max 15 poäng)
- Resonerande frågor: 3 poäng per fråga (max 24 poäng)
Poängkrav:
- E: 8 poäng
- C: 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor)
- A: 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor)