En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 7. Musik – Notlära och komposition

“`html

Provkonstruktion

Årskurs: 7

Ämne: Musik

Tema: Notlära och komposition

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper och färdigheter inom notläsning och komposition, samt deras förmåga att tillämpa dessa kunskaper i praktiska och teoretiska sammanhang.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Eleverna ska få möjlighet att utveckla sin förmåga att läsa noter och förstå notsystemet, samt att applicera denna kunskap i skapandet av egna musikaliska kompositioner. Detta inkluderar att skriva enkla melodier och arrangemang.

Kunskapskrav

Eleven kan läsa och förstå noter och skriva egna enkla melodier. Eleven kan också ge exempel på musikaliska komponenter i sina egna kompositioner och reflektera över sin skapandeprocess.

Prov

Faktafrågor

1. Vad representerar noterna på de olika linjerna i notsystemet?

A) Toner

B) Rytmer

C) Melodier

D) Pauser

2. Vilken klav används oftast för att spela högre toner?

A) Bas

B) Treble

C) Tenor

D) Altröst

3. Vad kallas en paus i musiken som varar i en fyrtakt?

A) Halvpaus

B) Helpaus

C) Kvartspaus

D) Åttondels paus

4. Vad är innebörden av en ackordprogression?

A) En serie ackord som följer varandra

B) En rytmisk struktur

C) En melodi utan ackord

D) En instrumentell del

5. Vilken av följande noter representerar den högsta tonen?

A) Halvnot

B) Åttondelsnot

C) Värdnot

D) Kvartnot

6. Vilken typ av not anger att tonen ska spelas för en längre tid?

A) Snabbnot

B) Kortnot

C) Heldel

D) Halvnot

7. Hur många olika pauser finns det i notsystemet?

A) Tre

B) Fyra

C) Sex

D) Åtta

8. Vilken komponent är viktig när man skriver en melodi?

A) Rytm

B) Tonhöjd

C) Akord

D) Dynamik

9. Vilken typ av komposition kan en elev göra med korta melodier?

A) Symfoni

B) Opera

C) Arrangemang

D) Duett

10. Vad innebär att komponera musik?

A) Att läsa noter

B) Att skapa egna melodier

C) Att framföra musik

D) Att analysera låtar

11. Vilken del av notsystemet har linjer och mellanrum?

A) Notlinjer

B) Notritningar

C) Notformer

D) Notramar

12. Vad är en melodi?

A) En serie av toner som spelas i följd

B) En rytmisk struktur

C) En ackordprogression

D) En paus i musiken

13. Vad är syftet med att läsa noter?

A) För att improvisera

B) För att framföra musik korrekt

C) För att analysera låtar

D) För att komponera musik

14. Vilka toner består ett C-dur ackord av?

A) C, E, F

B) C, E, G

C) C, D, E

D) C, D, F

15. Vad ingår i en kompositions skapandeprocess?

A) Reflektion och utveckling av idéer

B) Enbart notläsning

C) Spelning av färdig musik

D) Endast arrangering av ackord

Resonerande frågor

1. Reflektera över hur du kan använda notsystemet i dina egna kompositioner. Detta ger eleverna möjlighet att koppla teori till praktik.

2. Beskriv en musikstil du skulle vilja utforska mer. Här får eleverna möjlighet att visa sin förståelse för olika musikaliska genrer.

3. Diskutera betydelsen av rytm i musik och hur du kan variera den i din komposition. Detta låter eleverna utforska rytmens kreativa aspekter.

4. Hur påverkar ackordvalet din melodis kvalitet? Frågan uppmanar elever att tänka kritiskt kring musikproduktionsprocessen.

5. Vilka utmaningar kan du ställas inför när du skriver musik och hur kan du övervinna dem? Eleverna ges möjlighet att reflektera över sina kreativa processer.

6. Förklara vikten av att ge och ta emot feedback i skapandeprocessen. Detta uppmuntrar elever till samarbete och utveckling.

7. Hur kan kända låtar inspirera din egen komposition? Eleverna får chansen att dra paralleller mellan inspiration och skapelse.

8. Reflektera över dina musikaliska influenser och deras påverkan på ditt skapande. Här får eleverna möjlighet att knyta an sin personliga musikaliska resa till sin nuvarande komposition.

Bedömning

Provet kan bedömas med en total av 30 poäng. Faktafrågorna ger maximalt 15 poäng (1 poäng per svar). De resonerande frågor kan ge maximalt 15 poäng. För att nå betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).

“`