En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 7. Musik – Musik och kultur

Provkonstruktion

Årskurs: 7

Ämne: Musik

Tema: Musik och kultur

Syfte

Syftet med provet är att eleverna ska kunna visa sin förståelse kring musik som en kulturell uttrycksform och hur den påverkar och reflekterar samhället. Provets mål är att utvärdera elevernas förmåga att koppla musikaliska traditioner till kulturella och sociala frågeställningar.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Eleverna ska få insikt i hur musik fungerar som en kulturell uttrycksform som speglar och påverkar samhället. Detta innefattar att utforska olika musikstilar och deras relation till kulturella fenomen, traditioner och sociala frågeställningar.

Kunskapskrav

Eleven kan ge exempel på hur musik reflekterar olika kulturella identiteter och samhälleliga frågor. Eleven kan också diskutera betydelsen av musik i olika kulturer och hur musik används för att uttrycka åsikter och känslor.

Prov

Faktafrågor

1. Vilken musikstil har sina rötter i Jamaica och ofta handlar om sociala och politiska frågor?

A. Rock
B. Jazz
C. Reggae
D. Salsa

2. Vilken av följande musikstilar är främst kopplad till Spansk kultur och flamencodans?

A. Blues
B. Flamenco
C. Pop
D. Klassisk

3. Vad kallas den traditionella musikformen från Indien som innefattar improvisation och raga?

A. Bhangra
B. Samba
C. Hindustani
D. Känguru

4. Vilken musikstil uppstod i USA och har influenser av jazz, blues och gospel?

A. Hip-hop
B. R&B
C. Country
D. Reggae

5. Vilket instrument är typiskt för irländsk folkmusik?

A. Gitarr
B. Piano
C. Ukelele
D. Fiol

6. Vilken av följande stilar är en formen av populärmusik som uppstod 1970-talet i USA?

A. Disco
B. Rock
C. Country
D. Hip-hop

7. Vad kallas musiken som skapas av att blanda olika kulturella och musikaliska traditioner?

A. Fusion
B. Sampling
C. Remix
D. Komposition

8. Vilken genre har ofta starka kopplingar till politiska och sociala frågor och används ofta för protest och förändring?

A. Pop
B. Jazz
C. Klassisk
D. Folk

9. Vad kallas de låtar som berättar historier och oftast är en del av folkmusiktraditioner?

A. Hymner
B. Ballader
C. Arier
D. Duetter

10. Vilken musikalisk tradition innehåller ofta inslag av improvisation och interaktion mellan musiker?

A. Folkmusik
B. Jazz
C. Rock
D. Klassisk

11. Vilken betydelse har musik ofta i kulturella sammanhang?

A. Den är irrelevant
B. Den fungerar som identitetsuttryck
C. Den används endast för underhållning
D. Den är endast en hobby

12. Vad är syftet med att använda musik i protester och demonstrationer?

A. För att göra evenemanget mer underhållande
B. För att lugna stämningen
C. För att uttrycka budskap och mobilisera
D. För att urarta till festligheter

13. Vilken stil av musik fokuserar ofta på att berätta livshistorier och erfarenheter från samhället?

A. Operett
B. Rap
C. Klassisk musik
D. Techno

14. Vilken typ av musik är ofta med i religiösa ceremonier och ritualer?

A. Pop
B. Koral
C. Rock
D. Jazz

15. Vilken av dessa musikstilar influerar ofta av afrikanska rytmer och har rötter i slaveriets historia?

A. Reggae
B. Country
C. Klassisk
D. Blues

Resonerande frågor

1. Diskutera hur en specifik musikstil du känner till har påverkat samhället.
Syftet är att eleverna ska kunna koppla musikens påverkan till sociala förändringar.

2. På vilket sätt kan musik fungera som en identitetsmarkör för individer och grupper?
Här ges möjlighet för eleverna att reflektera över musikens roll i identitetsbildning.

3. Vad betyder det för dig personligen när du lyssnar på musik från din kultur?
Eleverna kan uttrycka sin personliga relation till musik och kultur.

4. Ange några exempel på hur musik kan användas i politiska sammanhang.
Här ges utrymme för elever att diskutera musikens roll i samhällsfrågor.

5. Hur kan musik bidrar till att bevara kulturella traditioner?
Elever ges möjlighet att diskutera musikens funktion som bevarande av kultur.

6. Reflektera över hur internet har förändrat spridningen av olika musikstilar globalt.
Eleverna får möjlighet att diskutera digitaliseringens inverkan på musik.

7. Hur relaterar musik till ditt eget liv och dina erfarenheter?
Möjligheten ges för eleverna att koppla sin egen livshistoria till musik.

8. Diskutera musikens betydelse i krig och konflikter.
Eleverna ges möjlighet att reflektera över musikens kraft i svåra tider.

Bedömning

Provet kan bedömas med totalt 30 poäng, där faktafrågorna ger 1 poäng var och de resonerande frågorna ger 3 poäng var. För betyget E krävs minst 8 poäng, för betygsnivå C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).