Prov. Åk. 7. Musik – Musikens roll i samhällsförändring

Provkonstruktion

Årskurs: 7

Ämne: Musik

Tema: Musikens roll i samhällsförändring

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för hur musik har använts som ett verktyg för samhällsförändring och sociala rörelser, samt deras förmåga att analysera och diskutera musikens påverkan på sociala frågor.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Eleverna ska få förståelse för hur musik har använts som ett verktyg för samhällsförändring och sociala rörelser genom historien. Detta inkluderar att analysera låtar och musikstilar som har haft stor påverkan på sociala frågor och förändringar.

Kunskapskrav

Eleven kan ge exempel på och analysera hur musik har påverkat och reflekterat samhälleliga förändringar. Eleven kan också diskutera musikens roll i att uttrycka sociala och politiska åsikter.

Prov

Faktafrågor

1. Vilken artist är känd för låten “Fight the Power”?
A. Bob Dylan
B. Billie Holiday
C. **Public Enemy**
D. Marvin Gaye

2. Vilken låt handlar om rasisms påverkan i USA?
A. “Imagine”
B. **”Strange Fruit”**
C. “Blowin’ in the Wind”
D. “I Will Survive”

3. Vad handlar låten “Where Is the Love?” om?
A. Kärlek i romantiska relationer
B. **Sociala och politiska frågor**
C. Personlig framgång
D. Familjeband

4. Vem skrev låten “The Times They Are a-Changin’”?
A. **Bob Dylan**
B. Simon & Garfunkel
C. John Lennon
D. Billy Joel

5. Vilken musikstil förknippas ofta med sociala protester?
A. Country
B. **Hip-hop**
C. Klassisk
D. Jazz

6. Vad används musiken ofta som ett verktyg för?
A. Underhållning
B. **Social förändring**
C. Kommersialism
D. Utbildning

7. Vilken artist sjöng om “War” och dess konsekvenser?
A. **Edwin Starr**
B. John Lennon
C. Bob Marley
D. Joan Baez

8. Vad representerar låten “We Shall Overcome”?
A. Personlig framgång
B. **Medborgarrättsrörelsen**
C. Ekonomisk kris
D. Krig

9. Låten “Black Man” av Stevie Wonder handlar om:
A. Romantisk kärlek
B. **Rasjämlikhet och fred**
C. Livets utmaningar
D. Politiska konflikter

10. Vilken låt av King Crimson kritiserar det politiska systemet?
A. “Aqualung”
B. **”21st Century Schizoid Man”**
C. “Epitaph”
D. “In the Court of the Crimson King”

11. Vilken av följande låtar handlar om kvinnors rättigheter?
A. “I Will Survive”
B. **”Respect”**
C. “You Don’t Own Me”
D. “Survivor”

12. Vem sjöng “Fight Song”, en låt som handlar om att övervinna motgångar?
A. Katy Perry
B. **Rachel Platten**
C. Taylor Swift
D. Beyoncé

13. Låten “Imagine” handlar främst om:
A. **Fred och enighet**
B. Ekonomi
C. Kärlek
D. Ungdomsproblem

14. Vad beskriver låten “Born This Way” av Lady Gaga?
A. **Kärlek och acceptance**
B. Ungdomsrebellion
C. Vadifrågor
D. Klädmode

15. Vilken av följande artister är känd för sina politiska texter?
A. Britney Spears
B. **Bob Dylan**
C. Elvis Presley
D. Madonna

Resonerande frågor

1. Hur kan musik fungera som ett verktyg för social förändring?
Syftet är att ge eleverna möjlighet att reflektera över musikens inflytande i samhället.

2. Diskutera betydelsen av en specifik låt som har påverkat samhällsförändringar.
Frågan uppmuntrar djupgående analys och exempel på musikens roll.

3. Vilken roll anser du att artister har i att föra fram sociala budskap genom sina låtar?
Denna fråga syftar till att utforska elevernas åsikter om artistens ansvar och påverkan.

4. Hur kan låtar bidra till gemenskap under sociala rörelser?
Frågan syftar till att belysa musiks förmåga att förena människor.

5. Analysera skillnaderna mellan stabila och föränderliga teman i musik genom tiderna.
Denna fråga utmanar eleverna att tänka kritiskt om musikens fortsatta relevans.

6. Vilka faktorer anser du påverkar musikens förmåga att initiera förändring?
Frågan ger utrymme för elevernas egna idéer om musik och samhälle.

7. Ge exempel på hur musik kan reflektera kulturella identiteter och normer.
Syftar till att få eleverna att analysera musikens kulturella betydelse.

8. Hur kan man jämföra och kontrastera olika musikstilar i sociala sammanhang?
Frågan uppmuntrar till djupgående jämförelser mellan musik och samhälle.

Bedömning

Provet bedöms med totalt 30 poäng där faktafrågorna ger 1 poäng vardera och de resonerande frågorna ger 3 poäng vardera. För att nå betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (minimum 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A krävs 18 poäng (minimum 5 poäng från resonerande frågor).


Modern Tillbaka-knapp