En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Åk. 8. Musik – Praktiskt musikskapande och improvisation

Lektionsplanering

Årskurs: 8

Ämne: Musik

Tema: Praktiskt musikskapande och improvisation

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Eleverna ska ges möjlighet att utveckla sina färdigheter i praktiskt musikskapande, inklusive improvisation och skapande av egna musikstycken. Detta inkluderar att arbeta med både individuellt och gemensamt skapande, samt att experimentera med olika musikformer och stilar.

Kunskapskrav

Eleven kan skapa och improvisera egna musikaliska verk på ett instrument. Eleven kan också delta aktivt i grupparbete där man framhäver samarbete och kreativitet, och reflektera över sina kompositioner.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till praktiskt musikskapande (10 min)

  • Diskutera vad praktiskt musikskapande innebär och vikten av att uttrycka sig kreativt genom musik.
  • Ge exempel på improvisation och komposition bland kända musiker och hur dessa tekniker används i deras låtar.
  • Ställ frågor till eleverna om deras erfarenheter av att improvisera och skapa musik.

Improvisationstekniker (15 min)

  • Presentera grundläggande improvisationstekniker, inklusive användning av skalanoter, rytmvariationer och harmonier.
  • Låt eleverna praktisera improvisation i små grupper, där de ska skapa korta melodier med angivna ackordprogressioner.
  • Ge feedback under övningen och uppmuntra till kreativitet och uttryck.

Grupparbete med musikskapande (20 min)

  • Dela in eleverna i grupper och ge dem i uppdrag att skapa en kort musikstycke.
  • Grupperna får bestämma en genre och formulera deras musikaliska idéer utifrån improvisationen. Var noga med att inkludera olika instrument och roller i arrangemanget.
  • Låt dem börja arbeta med sina kompositioner, och ge dem tid att förbereda en kort framträdande.

Framträdande och reflektion (5 min)

  • Låt varje grupp framför sitt skapande för klassen.
  • Diskutera med klassen vad som gick bra under skapandet och hur de kände sig när de improviserade och skapade tillsammans.

Aktivitet

Varje grupp ska komponera en egen låt eller musikstycke, inklusive improviserade delar, och framföra detta för klassen. De ska också diskutera sin kreativa process och vad de lärde sig under arbetets gång. Du kan skriva “Aktivitet” så tar jag fram en fullständig aktivitetsbeskrivning.

Exit-ticket

  • Vad var den mest inspirerande delen av dagens lektion?
  • Svar: (Eleven ger sin reflektion.)

  • Hur kände du att improvisation bidrog till ditt musicerande idag?
  • Svar: (Eleven diskuterar improvisationens betydelse.)

  • Vilken del av skapandeprocessen tyckte du var mest utmanande?
  • Svar: (Eleven reflekterar över utmaningar.)