Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Åk. 9. Musik – Musikaliskt uttryck och känslor

Provkonstruktion

Årskurs: 9

Ämne: Musik

Tema: Musikaliskt uttryck och känslor

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för hur musik kan uttrycka känslor och stämningar, samt deras förmåga att analysera och resonera kring musikaliska uttryck och deras känslomässiga påverkan.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Eleverna ska få möjlighet att utforska hur musik kan användas som ett verktyg för att uttrycka känslor och stämningar.

Kunskapskrav

Eleven kan analysera och diskutera hur musik uttrycker känslor och kan även ge exempel på musik som påverkat deras egna känslomässiga upplevelser. Eleven kan också reflektera över sina egna musikaliska uttryck och hur de används i olika sammanhang.

Prov

Faktafrågor

1. Vilken låt av Adele uttrycker stark sorg?

A) “Someone Like You”

B) “Rolling in the Deep”

C) “Hello”

D) “Set Fire to the Rain”

2. Vilket musikaliskt element bidrar mest till att uttrycka glädje i en låt?

A) Långsam rytm

B) Snabb tempo

C) Mollackord

D) Dämpade instrument

3. Vilken känsla förmedlar låten “Happy” av Pharrell Williams?

A) Sorg

B) Glädje

C) Nostalgi

D) Rädsla

4. Vad betyder ett mollackord vanligtvis i musik?

A) Glad och ljus känsla

B) Mörk och sorgsen känsla

C) Neutral känsla

D) Energiskt och hoppfullt

5. Hur kan texter förstärka det känslomässiga budskapet i en låt?

A) Genom att vara otydliga

B) Genom att använda bildspråk och metaforer

C) Genom att vara korta och konkreta

D) Genom att inte ha någon koppling till musiken

6. Vilket instrument används ofta för att skapa dramatiska känslor i musik?

A) Piano

B) Gitarr

C) Stråkar

D) Trombon

7. Vad innebär “dynamik” i musikaliskt uttryck?

A) Hur snabbt musiken spelas

B) Variationer i ljudstyrka

C) Hur många instrument som används

D) Typ av musikinstrument

8. Vilken låt är ett exempel på nostalgi?

A) “Happy”

B) “Summer of ’69”

C) “Born to Run”

D) “Shape of You”

9. Hur kan rytm påverka en låts känsla?

A) Det kan göra låten tråkig

B) Det kan ändra låtens energinivå

C) Det påverkar inte känslan

D) Det gör låten längre

10. Vad handlar låten “Chasing Cars” av Snow Patrol om?

A) Kärlek och längtan

B) Förlust och sorg

C) Vänskap och gemenskap

D) Frihet och äventyr

11. Vilken term beskriver en låts tempo?

A) Melodi

B) Taktslag

C) Harmoni

D) Dynamik

12. Vad är en “ballad”?

A) En snabb och energisk låt

B) En långsam låt som ofta handlar om kärlek

C) En typ av dansmusik

D) En låt utan text

13. Vilket av följande instrument är en del av en klassisk orkester?

A) Fiol

B) El-gitarr

C) Synthesizer

D) Trumset

14. Vilken musikgenre är känd för sina känslomässiga texter och melodier?

A) Hiphop

B) Pop

C) Heavy metal

D) Elektronisk musik

15. Vad är syftet med “musikalisk storytelling”?

A) Att underhålla lyssnaren

B) Att förmedla en historia eller känsla

C) Att skapa komplex musik

D) Att lära ut låtens tekniska aspekter

Resonerande frågor

1. Hur har din egen musikaliska smak påverkat dina känslor? Beskriv hur olika låtar kan framkalla olika känslor och varför.

Syftet är att låta elever diskutera sina personliga erfarenheter och reflektera över sambandet mellan musik och känslomässiga upplevelser.

2. Välj en låt som haft stor påverkan på dig. Analysera låtens strukturer och element och beskriv hur de bidrar till känslan i låten.

Denna fråga ger utrymme för djup analys och kopplar musikaliska komponenter till känslomässig upplevelse.

3. Diskutera hur musik kan användas för att påverka samhället och skapa medvetenhet kring känslomässiga frågor.

Frågan ger möjlighet för eleverna att koppla ihop musik med sociala frågor och dess betydelse i samhället.

4. Hur kan du använda det du lärt dig om musikaliskt uttryck i ditt eget skapande? Ge exempel.

Denna fråga uppmanar eleverna att använda sin kunskap praktiskt och relatera till sin egen kreativa process.

5. Vad är skillnaden mellan hur olika genrer uttrycker känslor? Ge exempel på minst två genrer.

Frågan tillåter en jämförande analys av musikaliska genrer och deras känslomässiga innehåll.

6. Hur kan låttexter påverka din känslomässiga upplevelse av en låt? Ge konkreta exempel.

Här får eleverna undersöka hur språk och berättande i låtar påverkar deras känslor.

7. Vilka tekniska aspekter i en låt tycker du är mest avgörande för att uttrycka känslor? Beskriv varför.

För att ge eleverna chansen att tänka på musik från ett tekniskt perspektiv relaterat till känslor.

8. Reflektera över hur dagens musik och dess teman skiljer sig från musik i det förflutna när det kommer till känslouttryck. Vad kan detta bero på?

Denna fråga uppmanar till kritiskt tänkande och reflektion över musikaliska förändringar genom tiden.

Bedömning

Faktafrågorna ger maximalt 30 poäng och varje fråga ger 2 poäng. De resonerande frågorna ger maximalt 10 poäng och varje fråga ger 2 poäng.

För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C behövs 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).


Modern Tillbaka-knapp