Lektionsplanering
Årskurs: 9
Ämne: Musik
Tema: Musikaliskt uttryck och känslor
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Eleverna ska få möjlighet att utforska hur musik kan användas som ett verktyg för att uttrycka känslor och stämningar. Detta omfattar att analysera hur olika musikaliska element påverkar känslor och hur musik kan formuleras för att överföra specifika känslor.
Kunskapskrav
Eleven kan analysera och diskutera hur musik uttrycker känslor och kan även ge exempel på musik som påverkat deras egna känslomässiga upplevelser. Eleven kan också reflektera över sina egna musikaliska uttryck och hur de används i olika sammanhang.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till musikaliskt uttryck (10 min)
– Diskutera vad musikkänslor innebär och hur musik kan framkalla olika känslor i lyssnaren.
– Presentera exempel på låtar som är kända för att uttrycka starka känslor (t.ex. sorg, glädje, nostalgi).
– Ställ frågor till eleverna om låtar som har påverkat dem känslomässigt och varför.
Lyssning och analys av känslouttryck (15 min)
– Välj ut låtar med tydliga känslor (t.ex. “Someone Like You” av Adele, “Happy” av Pharrell Williams) och låt eleverna lyssna på dem.
– Diskutera vilka känslor de upplever medan de lyssnar och hur musiken (ackord, melodi, rytm) bidrar till dessa känslor.
– Analysera låtarnas texter och diskutera hur de förstärker det känslomässiga budskapet.
Grupparbete kring känslouttryck i musik (20 min)
– Dela in klassen i grupper och ge dem i uppdrag att välja en låt som uttrycker starka känslor.
– Grupperna ska analysera låtens strukturer, instrumentering och texter för att förstå hur dessa element används för att förmedla känslor.
– Förbered en presentation där de beskriver sina fynd och spelar en del av låten, samt diskuterar emot den känsla som låten förmedlar.
Reflektion och diskussion (5 min)
– Sammanfatta lektionen och diskutera hur musik kan påverka våra känslor och samhället i stort.
– Låt eleverna dela sina insikter och de känslor som uppkommit under sina analyser.
Varje grupp ska presentera sin valda låt och diskutera hur den uttrycker känslor, inklusive att spela exempel och diskutera låtens känslomässiga påverkan. Du kan skriva “Aktivitet” så tar jag fram en fullständig aktivitetsbeskrivning.
Exit-ticket
– Vilken låt tyckte du mest uttryckte känslor under lektionen och varför?
Svar: (Eleven ger sin reflektion.)
– Hur påverkade musiken dina egna känslor?
Svar: (Eleven reflekterar på personlig påverkan.)
– Vad lärde du dig om hur musik kan användas för att uttrycka känslor?
Svar: (Eleven diskuterar lärande.)
– Hur kan du använda det du har lärt dig i ditt eget musikskapande?