Provkonstruktion
Årskurs: 9
Ämne: Musik
Tema: Praktiskt musikskapande och produktion
Syfte
Syftet med detta prov är att bedöma elevernas förmåga att skapa och producera egna musikstycken, samt deras kunskap om musikskapande och samarbetsprocesser i grupp.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Eleverna ska ges möjlighet att kreativt skapa musik genom praktiska övningar i komposition och produktion. Detta omfattar att arbeta med olika musikformer och arrangemang, samt att använda digitala verktyg för att producera och finslipa egna musikstycken.
Kunskapskrav
Eleven kan skapa och producera egna musikstycken med hjälp av olika tekniker och digitala verktyg. Eleven kan också reflektera över sin skapandeprocess och ge konstruktiv feedback på egna och andras verk.
Prov
Faktafrågor
1. Vilken komponent är viktigast när man skapar en melodi?
- A) Ackord
- B) **Rytm**
- C) Text
- D) Instrumentation
2. Vad är syftet med arrangemang inom musikskapande?
- A) Skapa en låttext
- B) **Ordna och strukturera musikstycket**
- C) Välja instrument
- D) Spela in musiken
3. Vilket digitalt verktyg kan användas för att producera musik?
- A) **DAW (Digital Audio Workstation)**
- B) Textbehandlare
- C) Kalkylprogram
- D) Presentationprogram
4. Vad beskriver bäst processen att ge feedback på musik?
- A) **Att hjälpa andra att förbättra sina verk**
- B) Att kritisera verket utan grund
- C) Att jämföra med egna verk
- D) Att ta bort felen
5. Vilken del av musiken påverkar stämningen mest?
- A) Texten
- B) **Melodin**
- C) Instrumenten
- D) Rytmen
6. Vilken teknik kan användas för att skapa variation i en komposition?
- A) Upprepning
- B) **Dynamik**
- C) Tystnad
- D) Fasta ackord
7. Vad är en grundläggande komponent i musikaliskt arrangemang?
- A) **Balans mellan instrument**
- B) Endast sång
- C) Användning av ett enda instrument
- D) Ingen struktur
8. Vilket av följande är ett exempel på en musikform?
- A) **Sonat**
- B) Text
- C) Instrumentation
- D) Tematik
9. En viktig aspekt av kreativitet är att?
- A) **Ta risker och experimentera**
- B) Hålla sig till det bekanta
- C) Följa regler
- D) Kopiera andras verk
10. Vad kan ett arrangemang i musik innefatta?
- A) Endast sång
- B) **Flera olika instrument och melodier**
- C) Enbart rytm
- D) Förstärkta ljud
11. När ger man bäst feedback på en musikkomposition?
- A) **Efter att ha lyssnat noggrant**
- B) Under själva framförandet
- C) Innan man ens hört den
- D) Endast när man är oense
12. Vilken aspekt i musikskapande handlar om att ha olika instrument som spiller över varandra?
- A) **Textur**
- B) Form
- C) Melodi
- D) Dynamik
13. Vilken roll kan en låtskrivare ha i en grupp?
- A) **Skriva text och melodier**
- B) Spela instrument
- C) Analysera musik
- D) Ge feedback
14. Vad är det första steget i musikproduktion?
- A) **Inspelning av ljud**
- B) Mixning av låtar
- C) Val av instrument
- D) Publicering
15. Hur kan digitala verktyg stödja musikskapande?
- A) **Genom att möjliggöra inspelning och manipulation av ljud**
- B) Genom att skapa låtar automatiskt
- C) Genom att endast visa noter
- D) Genom att begränsa kreativiteten
Resonerande frågor
1. Reflektera över din skapandeprocess och de val du gjorde. Hur påverkade dessa ditt slutresultat?
Syfte: Att eleverna ska kunna beskriva och analysera sin egen skapandeprocess utförligt.
2. Diskutera betydelsen av samarbete i grupp. Hur bidrog ert teamwork till det musikaliska resultatet?
Syfte: Eleverna får möjlighet att reflektera över gruppdynamiken och dess påverkan på kreativiteten.
3. Hur valde ni musikaliska element (som melodier och rytmer) att inkludera i er komposition? Varför var dessa val viktiga?
Syfte: Att eleverna ska kunna försvara sina musikaliska val med en resonemang kring deras betydelse.
4. Vilka utmaningar stötte ni på under skapandeprocessen och hur övervann ni dessa?
Syfte: Att eleverna ska kunna identifiera och analysera de hinder de mötte i sitt arbete.
5. Hur såg er feedbackprocess ut inom gruppen och hur påverkade det er musik?
Syfte: Att bedöma elevernas förmåga att ge och ta emot konstruktiv feedback.
6. Vilket digitalt verktyg ansåg ni var mest användbart under skapandet och varför?
Syfte: Att ekipera eleverna att tänka kritiskt kring de verktyg de använde.
7. Hur tror ni att det ni lärde er i detta projekt kan tillämpas på framtida musikskapande?
Syfte: För att få eleverna att koppla sina lärdomar till framtida erfarenheter.
8. Vilka musikaliska stilar inspirerade ert arbete och hur reflekterades dessa i er komposition?
Syfte: Att eleverna ska rapportera och analysera influenserna på deras musikaliska skapande.
Bedömning
På provet kan eleverna maximalt uppnå 30 poäng. Det krävs följande poäng för betyg:
E: 8 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor)
C: 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor)
A: 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor)