Lektionsplanering
Årskurs: 9
Ämne: Musik
Tema: Musikaliska analys och bearbetning
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Eleverna ska ges möjlighet att analysera musikalisk struktur och komposition. Detta omfattar att förstå hur olika komponenter som melodi, harmoni, rytm och form samverkar i musikaliska stycken samt att bearbeta och arrangera musik för att skapa egna tolkningar.
Kunskapskrav
Eleven kan analysera musik och identifiera dess olika komponenter. Eleven kan också bearbeta och arrangera musikstycken med hjälp av analysverktyg och reflektera över processen.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till musikalisk analys (10 min)
- Diskutera vad musikalisk analys innebär och varför det är viktigt för kompositörer och musiker att förstå musik på en djupare nivå.
- Gå igenom olika element som melodi, harmoni, rytm, och form, och hur de påverkar en låts känsla och struktur.
- Presentera exempel på kända låtar och vad som gör deras kompositioner framgångsrika.
Övningar i musikanalys (15 min)
- Dela ut notblad eller ljudklipp av utvalda låtar för analys.
- Låt eleverna arbeta i par för att identifiera och diskutera olika musikaliska element i låten.
- Diskutera resultaten och låt eleverna dela vad de upptäckte om låtens struktur och komposition.
Grupparbete med bearbetning och arrangemang (20 min)
- Dela in klassen i grupper och ge dem i uppdrag att välja en låt och analysera den.
- Grupperna ska tänka på hur de kan bearbeta låten och arrangera den på nytt, exempelvis genom att ändra instrumentering, tempo, eller stil.
- Låt dem börja arbeta med arrangemanget och förbereda en kort presentation av sin bearbetade version.
Framträdande och reflektion (5 min)
- Låt varje grupp framföra sin bearbetade låt och diskutera de förändringar de gjort.
- Diskutera vad de lärde sig om låtens struktur och hur deras arrangemang förändrade musikens känsla och uttryck.
Aktivitet
Varje grupp ska framföra sin bearbetade låt och diskutera analysen samt de arrangemang riktigare de valde att göra. Du kan skriva “Aktivitet” så tar jag fram en fullständig aktivitetsbeskrivning.
Exit-ticket
- Vad var den mest intressanta insikten du fick om musikalisk analys idag?
Svar: (Eleven ger sin reflektion.) - Hur tror du att förståelsen för musikens struktur kan förbättra ditt eget skapande?
Svar: (Eleven diskuterar skolningens effekt.) - Vilken låt valde ert team och varför?
Svar: (Eleven diskuterar valet.) - Vad blev den största utmaningen i bearbetningen av låten?
Svar: (Eleven reflekterar över utmaningar.)