Provkonstruktion

Årskurs: 9

Ämne: Musik

Tema: Praktiska samarbetsövningar i musik

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att samarbeta, kommunicera och kreativt bidra i musikaliska sammanhang, samt deras reflektioner kring detta arbete.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Eleverna ska ges möjlighet att utveckla sina samarbets- och kommunikationsfärdigheter genom musikaliska övningar. Det innebär att arbeta i grupper för att skapa, framföra och kritiskt utvärdera musikaliska stycken tillsammans, med fokus på att stärka gruppdynamik och stödja varandras kreativitet.

Kunskapskrav

Eleven kan aktivt delta i musikaliska samarbeten, ge konstruktiv feedback och reflektera över sina egna och andras prestationer.

Prov

Faktafrågor

1. Vad är en viktig aspekt av samarbete i musikaliska grupper?
A) Att bara en person leder
B) Att alla bidrar med sina idéer
C) Att inte kommunicera
D) Att undvika att dela upp roller
B

2. Vilken roll kan en sångare ha i en musikkomposition?
A) Endast ljudproducent
B) Skrivare av texten
C) Skapa melodin
D) Ingen roll
C

3. Vad är syftet med att ge feedback under samarbetet?
A) Att kritisera gruppen
B) Att förbättra samarbetet och musiken
C) Att ignorera problem
D) Att leda alla beslut ensam
B

4. Vilken typ av musikinstrument kan användas i samarbetsövningar?
A) Endast piano
B) Valfri typ av instrument
C) Endast trummor
D) Inga instrument
B

5. Vad innebär det att fördela roller i en grupp?
A) Att låta alla göra samma sak
B) Att definiera ansvar för varje medlem
C) Att bara ha en ledare
D) Att ignorera individuella styrkor
B

6. Vad kan en framträdande hjälpa till med?
A) Att förstöra gruppens dynamik
B) Att ge möjlighet för reflektion och feedback
C) Att undvika att visa resultat
D) Att minska självständighet
B

7. Vilken genre av musik kan involvera samarbete?
A) Ingen genre
B) Klassisk musik
C) Populärmusik
D) Både B och C
D

8. Vad är viktigt för att lyckas med en gemensam musikkomposition?
A) Att endast en person bestämmer
B) Att diskutera kreativt och lyssna på varandra
C) Att skapa individuellt utan samarbete
D) Att undvika konflikt
B

9. När bör grupper reflektera över sin prestation?
A) Innan de börjar skapa
B) Under skapandeprocessen
C) Vid slutet av en uppgift
D) Aldrig
C

10. Hur kan man uppmuntra kommunikation i en grupp?
A) Genom tystnad
B) Genom att ställa öppna frågor
C) Genom att undvika diskussioner
D) Genom att dominera samtalet
B

11. Vad innebär det att kritiskt utvärdera en prestation?
A) Att endast ge positiva omdömen
B) Att objektivt analysera resultat och process
C) Att inte bry sig om resultatet
D) Att blanda ihop prestationer
B

12. Hur kan konflikter hanteras i en musikalisk grupp?
A) Genom att undvika dem
B) Genom öppen diskussion och kompromiss
C) Genom att bara acceptera ledares beslut
D) Genom att ignorera medlemmarna
B

13. Vilka egenskaper är viktiga för en effektfull grupp?
A) Samarbetsförmåga och kommunikation
B) Tystnad och avstånd
C) Rivalitet
D) Individuell prestation
A

14. Vad kan vara en tjänst i ett musikaliskt samarbete?
A) Att hålla tyst vid alla tillfällen
B) Att göra sin egen del utan att bry sig om gruppen
C) Att bidra till gruppens mål och ge feedback
D) Att leda alltid
C

15. Vilket av följande beskriver en debriefing?
A) Att ge uppmärksamhet till den som misslyckas
B) Att reflektera över vad som gick bra och vad som kan förbättras
C) Att undvika problemnormer
D) Att fira enbart framgångar
B

Resonerande frågor

1. Beskriv hur du bidrog till er grupps musikaliska skapande. Diskutera specifika exempel som visar din aktiv delaktighet.

2. Reflektera över vilken roll ni antog i gruppen och hur det påverkade er komposition. Varför var det viktigt att ni delade upp roller?

3. Diskutera de metoder som ni använde för att lösa eventuella konflikter som uppstod under samarbetet. Hur bidrog dessa lösningar till ert resultat?

4. Hur kände du att kommunikationen fungerade inom gruppen? Ge exempel på hur ni lyssnade på varandra och hur det påverkade ert arbete.

5. Vilka var de största utmaningarna ni mötte under skapandeprocessen, och hur övervann ni dessa? Reflektera över läroprocessen.

6. Vilka lärdomar tar du med dig från denna aktivitet som kan användas i framtida samarbeten? Diskutera hur du kan applicera dessa i andra sammanhang.

7. Hur skulle ni förändra er arbetsmetod i framtida projekt baserat på denna erfarenhet? Vilka specifika saker skulle ni göra annorlunda?

8. Reflektera över hur framträdandet påverkade er som grupp. Vad lärde ni er av detta i förhållande till er musikaliska och gruppdynamiska utveckling?

Bedömning

Provet kan bedömas med totalt 30 poäng; 15 poäng för faktafrågor och 15 poäng för de resonerande frågorna. För betyg E krävs minst 8 poäng totalt, för betyg C krävs 12 poäng totalt (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A krävs 18 poäng totalt (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).