En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 9. Musik – Praktiskt musikaliskt experimenterande

Provkonstruktion

Årskurs: 9

Ämne: Musik

Tema: Praktiskt musikaliskt experimenterande

Syfte

Syftet med provet är att utvärdera elevernas förmåga att experimentera med musik, skapa originella musikaliska verk och reflektera över sina kreativa processer. Provets mål är att bedöma hur väl eleverna kan använda olika instrument och tekniker för att utforska musikaliska idéer.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Eleverna ska ges möjlighet att experimentera med musik genom att använda olika instrument och skapa originalverk. Detta omfattar att blanda olika musikstilar, tekniker och kreativa processer för att skapa unika musikaliska uttryck.

Kunskapskrav

Eleven kan skapa musikaliska experiment med olika instrument och använda tekniker för att utforska nya melodiska och rytmiska idéer. Eleven kan också reflektera över sin skapandeprocess och ge feedback på andras verk.

Prov

Faktafrågor

1. Vilket instrument är vanligt att använda i jazzmusik?

A) Piano

B) Harpa

C) Trumpet

D) Violin

2. Vilken teknik innebär att improvisera en melodi i realtid?

A) Komposition

B) Improvisation

C) Arrangemang

D) Notläsning

3. Vilken musikstil kännetecknas av rytmiska och melodiska blåsinstrument som saxofon och trumpet?

A) Klassisk

B) Jazz

C) Pop

D) Rock

4. Vad syftar “experimentera med musik” oftast till i en kreativ process?

A) Attributera musikstycken

B) Skapa nya ljud och stilar

C) Notera melodi

D) Utföra traditionella låtar

5. Vilken känd artist är känd för att blanda olika musikstilar i sin musik?

A) Adele

B) Britney Spears

C) Björk

D) Ed Sheeran

6. Vad är syftet med att ge feedback på andras musikaliska verk?

A) Förbättra både egna och andras skapande

B) Att kritisera andras arbete

C) Att ta kontroll över musiken

D) Att dela uppmärksamhet med andra

7. Hur kan eleverna inkludera improvisation i sina musikaliska stycken?

A) Genom att följa noter exakt

B) Genom att skapa musik utan förberedelser

C) Genom att strunta i samarbete

D) Genom att använda samma teknik varje gång

8. Vilket av följande är ett ovanligt instrument?

A) Gitarr

B) Piano

C) Didgeridoo

D) Flöjt

9. Vilken aspekt är viktig för att skapa unika musikaliska uttryck?

A) Att blanda olika musikstilar

B) Att använda endast ett instrument

C) Att följa traditionella metoder

D) Att sträva efter perfektion

10. Hur länge brukar en musiklektion fokusera på experimenterande?

A) 5 minuter

B) 30 minuter

C) 15 minuter

D) 60 minuter

11. Vilket av följande påståenden är sant om musikaliskt skapande?

A) Det ska alltid låta perfekt.

B) Det uppmuntrar till kreativitet och uttryck.

C) Det handlar bara om att följa noter.

D) Det är alltid individuellt.

12. Vad är en kreativ process ofta beroende av?

A) Experimenterande och reflektion

B) Att bara upprepa vissa mönster

C) Att använda samma teknik varje gång

D) Att inte ta några risker

13. Hur kan eleverna dela sina skapelser med klasskamrater?

A) Genom framträdanden

B) Genom att bara spela in dem

C) Genom att inte visa dem

D) Genom att bara diskutera

14. Vad bör eleverna tänka på när de diskuterar sina kreativa val?

A) Hur deras val påverkar musiken

B) Om deras komposition är perfekt

C) Om de kan imitera andra

D) Om de ska ändra sin musik helt

15. Vilken av följande metoder är viktigt att använda när man skapar musik?

A) Endast teoribaserade metoder

B) En kombination av teori och praktik

C) Att bara följa känslor

D) Att alltid använda samma instrument

Resonerande frågor

1. Vad inspirerade dig mest i din musikaliska skapelse och varför?

Syftet med frågan är att elever ska reflektera över sina inspirationskällor och deras betydelse i skapandeprocessen.

2. Hur kände du att olika instrument påverkade den musikaliska tonen i ditt stycke?

Denna fråga ger eleverna möjlighet att analysera hur olika ljud och instrument kan påverka en komposition.

3. På vilket sätt förbättrade feedback från dina klasskamrater ditt arbete?

Eleven får här möjlighet att diskutera hur samarbete och feedback är viktiga delar av den kreativa processen.

4. Beskriv hur du använde improvisation i din skapelse. Vilka risker och belöningar fanns med det?

Denna fråga uppmuntrar elever att utforska improvisationsmetoder och deras både positiva och negativa aspekter.

5. Hur kan du använda det du lärde dig under detta prov i framtida musikaliska projekt?

Elever ska reflektera över hur de kan tillämpa sina erfarenheter i nya sammanhang för att växa i sitt skapande.

6. Vilka element av de olika musikstilarna kombinerade du, och vad gjorde dig intresserad av dem?

En möjlighet för elever att diskutera deras val av stilar och hur dessa format deras skapande.

7. Reflektera över hur din skapelse skiljer sig från dina tidigare verk. Vad har förändrats?

Denna fråga ger eleverna möjlighet att tänka på sin utveckling som musiker och skapa en djupare förståelse för sin kreativitet.

8. Vad lärde du dig om processen att experimentera med musik och dess betydelse för din konst?

Frågan syftar till att djupt analysera vikten av experimentering i skapande och hur det kan förbättra ens konstnärliga uttryck.

Bedömning

Provet kan bedömas med följande poängfördelning:

Faktafrågor: Varje fråga ger 1 poäng. Totalt 15 poäng möjliga.

Resonerande frågor: Varje fråga ger 2 poäng. Totalt 16 poäng möjliga.

För betyg E krävs minst totalt 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).