Lektionsplanering
Årskurs: 9
Ämne: Musik
Tema: Praktiskt musikaliskt experimenterande
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Eleverna ska ges möjlighet att experimentera med musik genom att använda olika instrument och skapa originalverk. Detta omfattar att blanda olika musikstilar, tekniker och kreativa processer för att skapa unika musikaliska uttryck.
Kunskapskrav
Eleven kan skapa musikaliska experiment med olika instrument och använda tekniker för att utforska nya melodiska och rytmiska idéer. Eleven kan också reflektera över sin skapandeprocess och ge feedback på andras verk.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till musikaliskt experimenterande (10 min)
- Diskutera vad det innebär att experimentera med musik och varför det är viktigt för kreativa musiker.
- Ge exempel på hur kända musiker har experimenterat med stilar och tekniker för att skapa nya ljud (t.ex. David Bowie, Björk, The Beatles).
- Fråga eleverna om deras egna tankar kring experimenterande i musik och om de har några idéer om vad de vill skapa.
Praktiska övningar i musikaliskt experimenterande (15 min)
- Dela ut olika instrument, inklusive ovanliga eller mindre använda instrument, och låt eleverna experimentera med att skapa ljud och melodier.
- Uppmuntra dem att spela tillsammans och experimentera med rytm, stil och harmonier.
- Cirkulera i rummet för att ge feedback och hjälpa till med tekniska frågor.
Grupparbete med musikaliskt skapande (20 min)
- Dela in klassen i grupper och ge dem i uppdrag att skapa en kort musikaliska stycke där de blandar olika tekniker och stilar.
- De ska också inkludera element av improvisation och de ovanliga tekniker som de lärt sig.
- Låt dem öva och förbereda sig för att framföra sin komposition, tillsammans med en diskussion om den kreativa processen.
Framträdande och reflektion (5 min)
- Låt varje grupp framföra sitt experimentella stycke för klassen.
- Diskutera hur experimenterande har bidragit till deras skapelse och vad de lärde sig under processen.
Aktivitet
Varje grupp ska framföra sin skapelse och diskutera sina kreativa val, inklusive hur de experimenterade med musiken och vad de lärde sig av att prova nya metoder. Du kan skriva “Aktivitet” så tar jag fram en fullständig aktivitetsbeskrivning.
Exit-ticket
- – Vad var den mest inspirerande delen av dagens musikaliska experimenterande?
- Svar: (Eleven ger sin reflektion.)
- – Hur kände du att experimenterandet påverkade din musikaliska skapelse?
- Svar: (Eleven reflekterar över skapandeprocessen.)
- – Vilka tekniker eller stilar tyckte du var mest intressanta att använda?
- Svar: (Eleven delar sina erfarenheter.)
- – Vad lärde du dig om att vara kreativ i dagens lektion?