Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Musik

Tema: Praktiska musikövningar och ensembleträning


Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att samarbeta och improvisera inom en ensemble samt att framföra musikstycken med säkerhet och anpassning till det musikaliska sammanhanget.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

”Praktiska övningar för att stärka samarbete och improvisation inom en ensemble. Eleverna kommer att få möjlighet att arbeta tillsammans i grupper med att spela, sjunga och skapa musik som ett kollektiv.”

Kunskapskrav

”Eleven genomför sina sång- och spelstämmor med god säkerhet i ensemble. Dessutom anpassar eleven sitt musicerande till det musikaliska sammanhanget och samarbetar effektivt med andra musiker.”


Prov

Faktafrågor

1. Vilken av följande musikgenrer är inte en del av de val som grupperna kan välja?

A) Rock

B) Pop

C) Klassisk musik

D) Hip-Hop

2. Vad är en viktig aspekt av ensemblearbete enligt lektionsplaneringen?

A) Solo prestanda

B) Kommunikation

C) Oberoende spelning

D) Skrivande av låtar

3. Hur länge ska eleverna öva sina valda låtar under praktisk övning?

A) 10 minuter

B) 20 minuter

C) 30 minuter

D) 40 minuter

4. Vad ska eleverna göra under framträdande och feedback-aktiviteten?

A) Spela låtar för sig själva

B) Ge kritik på andras prestationer

C) Framträda med sitt stycke för klassen

D) Skriva en rapport om en låt

5. Vilket av följande är en del av aktiviteten som eleverna ska genomföra?

A) Se på en musikvideo

B) Dela ut betyg

C) Framföra ett musikstycke

D) Lyssna på en föreläsning

6. Vad innebär ”improvisation” i kontexten av ensembleträning?

A) Att följa noter strikt

B) Att skapa musik på plats utan förberedelse

C) Att spela på egna instrument

D) Att inte samarbeta med andra

7. Vad är ett exempel på en genre som kan väljas under gruppindelningen?

A) Jazz

B) Klasisk musik

C) Folkmusik

D) All of the above

8. Vilken typ av feedback ges efter varje framträdande?

A) Konstruktiv feedback

B) Negativ feedback

C) Ingen feedback

D) Positiv feedback utan specifikation

9. Vad ska eleverna reflektera över i exit-ticket?

A) Vilka instrument de använde

B) Val av genre och gruppdynamik

C) Betydelse av musikteori

D) Hur länge de övade

10. Vad är syftet med aktivitet där eleverna ska framföra ett musikstycke?

A) Att skapa ljud

B) Att integrera instrument och sång för dynamik

C) Att enbart spela instrument

D) Att diskutera musik

11. Vilken är en grundläggande princip för ensemblearbete?

A) Att spela så snabbt som möjligt

B) Lyssnande och stöd mellan musiker

C) Att fokusera på solospel

D) Att undvika komposition

12. Vad innebär det att anpassa sitt musicerande till det musikaliska sammanhanget?

A) Att spela som man vill

B) Att förstå låtens stil och tempo

C) Att ignorera andra musiker

D) Att alltid improvisera

13. Hur lång tid har eleverna på sig för att förbereda sitt musikstycke?

A) 5 minuter

B) 15 minuter

C) 2-3 minuter för framträdandet

D) 10 minuter

14. Vad diskuteras under introduktionen till ensemblearbete?

A) Vikten av samarbete inom gruppen

B) Enskilda prestationer

C) Hur man skriver låtar

D) Musikhistorik

15. Vilket av följande alternativ är viktigt för framträdande i en ensemble?

A) Att spela snabbt

B) Att ha många instrument

C) Samarbete och koordination mellan musiker

D) Att vara tyst och lyssna

Resonerande frågor

1. Diskutera vikten av improvisation i ensemblearbete. Hur kan det påverka den musikaliska upplevelsen?

Syftet är att eleverna ska kunna reflektera över improvisationens roll i samarbete och kreativitet.

2. Hur kan kommunikation mellan musiker under en ensemble påverka det slutliga resultatet? Ge exempel.

Syftet är att students reflekterar över “lyssnande” och hur det påverkar musikproduktionen.

3. Vilka strategier kan användas för att förbättra samarbetet i en grupp under ensembleträning?

Syftet är att eleverna ska identifiera metoder för att bygga bättre grupper.

4. Reflektera över feedback-processen efter framträdandet. Hur kan denna påverka ditt framtida musicerande?

Syftet är att eleverna ska kunna se hur feedback kan hjälpa deras utveckling.

5. Vad kan du lära dig av att framföra för andra? Hur påverkar detta din trygghet som musiker?

Syftet är att förstå hur framträdande och publik påverkar musicerande.

6. Diskutera hur man kan balansera mellan att följa en struktur i musiken och att improvisera. Vad är fördelarna med båda?

Syftet är att få eleverna att tänka kritiskt kring olika musikaliska tillvägagångssätt.

7. Vad är de viktigaste aspekterna i ett bra musikarrangemang och hur kan de bidra till en bra ensembleprestation?

Syftet är att elever ska reflektera över arrangemang och dess betydelse.

8. Hur kan olika musikstilar påverka gruppens dynamik och samarbetet under träningen?

Syftet är att eleverna begriper sambandet mellan genre och samarbetsformer.

Bedömning

Faktafrågor ger 1 poäng vardera och resonerande frågor ger 3 poäng vardera. För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C 12 poäng (minst 3 från resonerande frågor) och för betyg A 18 poäng (minst 5 från resonerande frågor).