Prov. Gy. Musik – Musikaliskt skapande med digitala verktyg

“`html

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Musik
Tema: Musikaliskt skapande med digitala verktyg

Syfte

Provet syftar till att bedöma elevernas kunskap och förståelse för musikaliskt skapande med digitala verktyg, samt deras förmåga att tillämpa dessa verktyg i praktiska och teoretiska sammanhang.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

“Användning av digitala verktyg och programvara inom musikskapande. Eleverna kommer att få praktisk erfarenhet av olika typer av musikproduktionsprogram (DAWs) och lära sig hur man använder dessa verktyg för att skapa och arrangera musik.”

Kunskapskrav

“Eleven använder digitala verktyg för att skapa och producera musikaliska verk.”

Provet kommer att fokusera på följande kunskapskrav:
– “Eleven använder digitala verktyg för att skapa och producera musikaliska verk.”
– “Visar förståelse för musikaliskt skapande genom digitala medier.”

Prov

Faktafrågor

1. Vilket av följande program är en DAW?
A) Photoshop
B) **Ableton Live**
C) Final Cut Pro
D) Microsoft Word

2. Vilken funktion i en DAW används vanligtvis för att spela in färdigt ljud?
A) Automation
B) **Inspelning**
C) Mixing
D) Exportering

3. Vilket av följande verktyg används för att skapa MIDI-musik?
A) **Piano Roll**
B) Klippverktyget
C) Exportalternativ
D) Ljudinställningar

4. Vad innebär term “loop” i musikproduktionssammanhang?
A) Att spela musik baklänges
B) **Att repetera ett musikstycke**
C) Att ta bort ljud
D) Att blanda olika ljudspår

5. Vilket av följande är en fördel med att använda digitala verktyg i musikskapande?
A) Det är alltid gratis
B) **Det möjliggör fler kreativa möjligheter**
C) Det behövs inget tekniskt kunnande
D) Det förenklar notskrivning

6. Vad är syftet med användning av effekter i en DAW?
A) Att förstärka ljudet
B) **Att ändra ljudkaraktären**
C) Att stänga av ljudet
D) Att förbättra videokvaliteten

7. Vad menas med “mixning” i musikproduktionsprocessen?
A) Att spela in ljud
B) **Att blanda olika ljudspår**
C) Att komponera låtar
D) Att exportera färdig musik

8. Vilken av följande tekniker kan användas för att skapa rytmer i en DAW?
A) Reklam
B) **Trummaskin**
C) Ljudinspelning
D) Effektdesign

9. Vad är “MIDI”?
A) **Ett digitalt protokoll för musik**
B) En typ av ljudformat
C) En musikinstrumentkategori
D) En ljuddemonstration

10. Vad är en hörlursmix?
A) En typ av MIDI
B) **En mixning av ljud anpassad för hörlurar**
C) En sorts ljudkonto
D) Ett musikstycke för kör

11. Vilket av följande är inte en del av en DAW?
A) **Bokföringsprogram**
B) Klippverktyg
C) Mixer
D) Synthesizer

12. Vilken typ av ljud kan inte spelas in i en DAW?
A) Vokaler
B) Instrument
C) **Vitt brus**
D) Effekter

13. Vad används “automation” för i en DAW?
A) **För att automatiskt justera ljudnivåer**
B) För att spela musik live
C) För att spela in ljud
D) För att exportera filer

14. Vilken av följande är en populär DAW?
A) MS Paint
B) **Logic Pro**
C) Excel
D) Notepad

15. Vilken av följande effekter används för att lägga till reverb till ett ljud?
A) Kompression
B) **Reverb**
C) Distorsion
D) Filtrering

Resonerande frågor

1. Diskutera hur digitala verktyg har förändrat musikskapandet.
Syftet med denna fråga är att låta eleverna analysera och reflektera över teknikens inverkan på musiken.

2. Beskriv en situation där ni använde kreativ problemlösning när ni skapade er musik.
Här ges möjligheten att visa hur eleverna hanterar utmaningar i skapandeprocessen.

3. Reflektera över hur samarbete i gruppen bidrog till resultatet av ert musikstycke.
Denna fråga bjuder in till diskussion om sociala och kreativa aspekter av grupparbete.

4. Vilka element av musikproduktion tycker ni är mest avgörande för att skapa en stark låt?
Detta ger eleverna möjlighet att betona deras musikaliska förståelse och preferenser.

5. Hur kan ni använda det ni lärt er på lektionen i framtiden?
Här kan eleverna uttrycka sina långsiktiga tankar kring musikproduktionsverktyg.

6. Vilka utmaningar uppstod när ni arbetade med digitala verktyg, och hur övervann ni dem?
Frågan öppnar upp för diskussioner om motstånd och hur man hanterar dem.

7. Beskriv en teknisk aspekt av DAW-användning som ni tyckte var särskilt intressant.
Detta ger utrymme för detaljerad reflektion och djupare förståelse av verktyg.

8. Hur kan man som musikskapare använda digitala verktyg för att nå ut till en bredare publik?
Eleverna får möjlighet att reflektera över de sociala mediers och teknikens roll i musikdistribution.

Bedömning

Provet bedöms med totalt 30 poäng.

För godkänt (E) krävs minst 8 poäng.
För betyget C krävs minst 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor).
För betyg A krävs minst 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).
“`


Modern Tillbaka-knapp