Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Historia 2a
Tema: Källkritikens roll i historisk forskning
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska fokusera på källkritik inom historisk forskning, inklusive förståelse för hur källor används, tolkas och granskas. Eleverna ska också lära sig om olika typer av källor och deras betydelse i förståelsen av historiska händelser.
Kunskapskrav
Eleven kan redogöra för och använda källor i historisk forskning samt göra kritiska bedömningar av källors användbarhet och trovärdighet.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till källkritik (10 min)
- Vad är källkritik och varför är det viktigt i historieforskning?
- Definition av källor: primära och sekundära.
- Diskutera skillnaden mellan källkritiska frågor och allmänna frågor om källor.
Typer av källor och deras betydelse (15 min)
- Genomgång av olika typer av historiska källor: texter, bilder, artefakter, intervjuer, mm.
- Hur val av källa påverkar tolkningen av historiska händelser.
- Reflektion kring hur olika perspektiv formar vår förståelse av historien.
Källkritiska metoder (10 min)
- Introduktion till de källkritiska kriterierna: äkthet, beroende, tid och tendens.
- Genomgång av hur man praktiskt tillämpar dessa kriterier på olika källor.
- Diskussion om källaffärens betydelse och att förstå avsändarens syfte.
Reflektion och diskussion (15 min)
- Eleverna diskuterar exempel från egna studier av källor.
- Reflektera över vilka källor som används i diskussioner och medier idag.
- Sammanfatta nyckelinsikterna från lektionen.
Aktivitet
Eleverna delas in i grupper och får i uppdrag att granska olika källor som handlar om ett historiskt ämne (t.ex. en specifik händelse eller period). Varje grupp ska använda källkritiska kriterier för att bedöma källornas trovärdighet och presentera sina analyser för klassen. Skriv “Aktivitet” så tar jag fram en fullständig aktivitetsbeskrivning.
Exit-ticket
- Vad är källkritik? (Svar: En metod för att bedöma trovärdigheten och användbarheten av källor inom historisk forskning.)
- Nämn en typ av källa och dess betydelse. (Svar: Primärkälla, vilket är en direkt källa som ger den första handens information om en händelse.)
- Vilka källkritiska kriterier nämndes under lektionen? (Svar: Äkthet, beroende, tid och tendens.)
- Hur påverkar källornas ursprung vår förståelse av historiska händelser? (Svar: Olika perspektiv och avsikter kan forma berättelsen om händelsen.)
- Varför är det viktigt att tillämpa källkritiska metoder? (Svar: För att säkerställa att vår förståelse av historia bygger på pålitliga och objektiva källor.)