En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Gy. Historia 2a – Kulturella och sociala förändringar under 1900-talet

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Historia 2a

Tema: Kulturella och sociala förändringar under 1900-talet


Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och kunskap om de kulturella och sociala förändringar som skedde under 1900-talet, samt deras förmåga att analysera och diskutera dessa förändringar i relation till individens liv och identitet.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska fokusera på de kulturella och sociala förändringar som skedde under 1900-talet, inklusive betydande rörelser, förändringar i sociala strukturer och hur dessa förändringar påverkade individens liv och identitet.

Kunskapskrav

Eleven kan redogöra för och analysera kulturella och sociala förändringar under 1900-talet och deras inverkan på samhälle och individer samt diskutera olika tolkningar av dessa förändringar.


Prov

Faktafrågor

1. Vilken rörelse syftade till att uppnå jämställdhet för kvinnor?

A) Arbetarrörelsen

B) Medborgarrättsrörelsen

C) Kvinnorörelsen

D) Antirasism

2. Vad kännetecknar modernismen inom konsten under 1900-talet?

A) Traditionella former och strukturer

B) Experimenterande och nya uttrycksformer

C) Fokus på realistiska skildringar

D) Konservativa teman

3. Vilken musikstil blev populär under tidigt 1900-tal och hade stor inverkan på kulturen?

A) Rock

B) Klassisk musik

C) Jazz

D) Folkmusik

4. Vilket av följande påståenden beskriver arbetarrörelsens påverkan?

A) Minskat intresse för politik

B) Förändringar i arbetslagar och sociala rättigheter

C) Ingen inverkan på samhället

D) Starkt stöd för monarkin

5. Vilken händelse var avgörande för framväxten av ungdomskultur?

A) Första världskriget

B) Andra världskriget

C) Den industriella revolutionen

D) Den amerikanska revolutionen

6. Vilken faktor bidrog mest till spridningen av kulturella uttryck under 1900-talet?

A) Massmedia

B) Lokal gemenskap

C) Traditionella familjevärderingar

D) Utbildningssystemet

7. Vad var en konsekvens av medborgarrättsrörelsen i USA?

A) Minskat medborgerligt engagemang

B) Rättigheter för afroamerikaner och kampen mot diskriminering

C) Ökad våldsanvändning

D) Stärkt segregation

8. När grundades FN, en organisation som syftar till att främja fred och samarbete mellan stater?

A) 1918

B) 1939

C) 1945

D) 1968

9. Vilket påstående om den kulturella mångfalden under 1900-talet är korrekt?

A) Enhetliga normer dominerade

B) Många olika kulturer och identiteter samexisterade

C) Alla kulturer försvann

D) Ingen förändring skedde

10. Vilken genre inom litteraturen fick stort genomslag under 1900-talet?

A) Modernistisk litteratur

B) Romantisk litteratur

C) Historisk fiktion

D) Biografier

11. Vad var en av de centrala teman i populärkulturen under slutet av 1900-talet?

A) Tradition och stabilitet

B) Respekt för äldre generationer

C) Uppror och ungdomlig frihet

D) Nationalism

12. Vilken social rörelse handlar om att bekämpa rasdiskriminering?

A) Antikrigsrörelsen

B) Antirasism

C) Klimatrörelsen

D) Nykulturismen

13. Vilket av följande verktyg användes för att mobilisera stöd under sociala rörelser?

A) Brevduvor

B) Radio

C) Sociala medier

D) Tryckta posters

14. Vilken stil inom arkitekturen blev populär under modernismen?

A) Barock

B) Funktionalismen

C) Gotisk stil

D) Nyklassicism

15. Vad kännetecknar popkulturens utveckling under 1900-talet?

A) Enbart högkultur

B) Kommersialisering och massproduktion av kulturella produkter

C) Fokus på en social elit

D) Traditionella former av underhållning

Resonerande frågor

1. Beskriv hur modernismen förändrade konsten under 1900-talet.

(Syftet är att ge elever möjligheten att visa djupgående kunskap om modernismens påverkan och dess olika aspekter.)

2. Analysera hur sociala rörelser har påverkat individuella liv och identiteter under 1900-talet.

(Frågan syftar till att låta eleverna diskutera kopplingen mellan sociala rörelser och individens liv.)

3. Diskutera vilken roll massmedia har spelat i att forma kulturella uttryck under 1900-talet.

(Genom att svara på denna fråga kan eleverna reflektera kring mediets betydelse för kultur.)

4. Reflektera över hur två världskrig påverkat det svenska samhällets struktur och värderingar.

(Syftet är att få elever att dra paralleller mellan krig och förändring i samhällsnormer.)

5. Utvärdera betydelsen av ungdomskulturen för samhällsutvecklingen under 1900-talet.

(Elever ges möjlighet att diskutera en ofta bortglömd aspekt av kulturhistorien.)

6. Jämför och kontrastera kvinnorörelsen med en annan social rörelse under 1900-talet.

(Denna fråga ger eleverna möjlighet att analysera likheter och skillnader mellan rörelser.)

7. Reflektera över hur kulturell mångfald har påverkat det sociala livet i Sverige under 1900-talet.

(Detta ger eleverna möjlighet att diskutera Sveriges förändrade identitet.)

8. Diskutera hur kulturella normer och värderingar har utvecklats genom historien.

(Syftet är att ge eleverna möjlighet att se samband mellan historia och nutid.)

Bedömning

Provet bedöms med total 30 poäng. Faktafrågorna är värderade till 1 poäng per korrekt svar, och de resonerande frågorna är värderade till 3 poäng vardera.

För betyg E krävs totalt 8 poäng (minst 4 från faktafrågor).

För betyg C krävs totalt 12 poäng (minst 3 från resonerande frågor).

För betyg A krävs totalt 18 poäng (minst 5 från resonerande frågor).