Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Historia 2a

Tema: Krig och dess påverkan på samhällsstrukturer


Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskap om krigets påverkan på samhällsstrukturer, både historiskt och i nutiden. Genom provet får eleverna möjlighet att visa sin förståelse för de sociala, politiska och ekonomiska konsekvenserna av krig.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska fokusera på hur krig har påverkat samhällsstrukturer, både på kort och lång sikt. Detta inkluderar analyser av sociala, politiska och ekonomiska konsekvenser av konflikter, samt hur dessa förändringar har format individers liv och identiteter.

Kunskapskrav

Eleven kan redogöra för och analysera orsaker och konsekvenser av krig samt diskutera hur dessa har påverkat samhällsstrukturer och kulturella identiteter.


Prov

Faktafrågor

1. Vilket av följande krig var ett inbördeskrig?

A) Första världskriget

B) Andra världskriget

C) Amerikanska inbördeskriget

D) Vietnamkriget

2. Vad är en direkt konsekvens av krig?

A) Förbättrad ekonomi

B) Förlust av liv

C) Ökad social harmoni

D) Större kulturell enhet

3. Vilken typ av konflikt inträffar mellan stater?

A) Lokalt krig

B) Civilkrig

C) Internationellt krig

D) Genocid

4. Vad innebär “Trauma” i kontexten av krig?

A) Psykiska skador från krigsupplevelser

B) Fysiska skador på kroppen

C) En ökad känsla av nationell identitet

D) Förbättrade relationer mellan länder

5. Hur har krig påverkat kulturella normer?

A) Genom att alltid föra människor närmare varandra

B) Genom att skapa nya sociala hierarkier

C) Genom att ta bort alla olikheter

D) Genom att stärka familjeband

6. Vilket av följande är en långsiktig effekt av krig?

A) Förbättrade livsvillkor

B) Migration av människor

C) Långvarig fred

D) Stabilare regeringar

7. Vad kan en indirect konsekvens av krig vara?

A) Direkt kapitalinvesteringar

B) Ekonomisk nedgång

C) Stärka lantbruket

D) Minska arbetslösheten

8. Vad syftar “samhällsstruktur” på?

A) Enbart ekonomiska relationer

B) Hur olika grupper och institutioner interagerar i ett samhälle

C) Endast kulturella normer

D) Statsgränser och politisk makt

9. Vilken av följande termer beskriver en konflikt där stater är involverade?

A) Inbördeskrig

B) Internationellt krig

C) Kulturell konflikt

D) Terrorism

10. Vad är en viktig anledning till att studera krigets effekter?

A) För att upprepa tidigare misstag

B) För att bättre förstå nutida konflikter

C) För att glorifiera krig

D) För att förneka historiska fakta

11. Vilken struktur av samhället påverkas mest av krig?

A) Ensamstående hushåll

B) Sport och fritidsaktiviteter

C) Familjestrukturer

D) Utbildningssystemet

12. Vad innebär “social omvälvning” i krigets kontext?

A) En period av fred och stabilitet

B) Förändringar i sociala hierarkier och roller

C) Återuppbyggnad av krigsdrabbade områden

D) En ökning av ekonomisk tillväxt

13. Hur kan minnet av krig påverka framtida generationer?

A) Genom att forma kulturell identitet och värderingar

B) Genom att glömma det förflutna

C) Genom att skapa känslor av oenighet

D) Genom att stödja krig och konflikter

14. Vilken roll kan utbildning spela efter krig?

A) Ingen roll överhuvudtaget

B) Återuppbygga samhällsvärderingar och normer

C) Enbart lära ut krigstekniker

D) Utbilda i att glömma det förflutna

15. Vad utgör en av de största utmaningarna efter ett krig?

A) Återuppbyggnad och försoning

B) Öka våldet

C) Framgångsrik propaganda

D) Stabilisering av en stark myndighet

Resonerande frågor

1. Diskutera hur krigets konsekvenser kan variera beroende på typ av konflikt. Genom denna fråga ges eleverna möjlighet att visa djupare analys och förståelse för olika krigsformer och deras unika effekter.

2. Reflektera över hur de sociala och kulturella normerna som skapats av krig kan påverkas av andra faktorer såsom globalisering. Frågan ger eleverna chans att tänka kritiskt om hur externa faktorer kan interagera med inhemska förändringar.

3. Analysera sätt som krig har förändrat politiska maktförhållanden i världen under de senaste 100 åren. Den här frågan ger möjlighet att göra djupgående analyser av politiska förändringar och konsekvenserna av krig på maktperspektiv.

4. Diskutera hur minnen av krig kan påverka nutida konfliktlösning och försoningsprocesser. Den här frågan öppnar för en diskussion om psykologiska och sociala faktorer som kan påverka återuppbyggnaden efter konflikter.

5. Reflektera över hur du tror att krig influerar konst och litteratur. Genom denna fråga får eleverna möjlighet att anknyta personliga reflektioner med historiska händelser.

6. Analysera skillnaderna i hur olika länder hanterar de långsiktiga effekterna av krig på sina samhällen. Frågan stimulerar till jämförelser och fördjupad insikt i internationella förhållanden.

7. Diskutera hur ett krig kan komma att omdefiniera nationalidentitet. Denna fråga gör det möjligt för elever att reflektera över identitetsförändringar orsakade av krig.

8. Reflektera över i vilken utsträckning du tycker att historiska krig har en betydelse för nationers nutid och framtid. Denna fråga ger eleverna möjlighet att knyta samman historiska och samtida perspektiv.

Bedömning

Provet kan bedömas med poäng på följande sätt:

  • Faktafrågor: 1 poäng per rätt svar (totalt 15 poäng)
  • Resonerande frågor: 3 poäng för varje välutvecklad och relevant svar (totalt 24 poäng)

För betyg E krävs minst 8 poäng totalt, för betyg C krävs 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).