Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne eller kurs: Historia 1b
Tema: Kvinnor och män under industrialiseringen
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen i kursen ska ta upp hur könsroller och maktstrukturer har förändrats över tid, med särskilt fokus på 1800- och 1900-talet. Det handlar om att undersöka livsvillkor för kvinnor och män i olika samhällsklasser under industrialiseringen och hur deras roller i samhället förändrades som följd av ekonomiska och sociala förändringar.
Kunskapskrav
Eleven kan översiktligt redogöra för hur olika faktorer påverkar individuella och kollektiva livsvillkor, och hur dessa livsvillkor förändras över tid. Eleven kan ge exempel på hur könsroller och maktförhållanden kan variera och förändras i olika historiska och kulturella sammanhang.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till könsroller under industrialiseringen (10 min)
- Förklara begreppet könsroller och dess historiska kontext.
- Diskutera hur industrialiseringen påverkade traditionella könsroller.
- Ge exempel på skillnader i arbetsliv mellan män och kvinnor under denna period.
Kvinnors arbetsliv och rösträtt (15 min)
- Gå igenom kvinnors roll inom fabriksarbete och deras bidrag till industrin.
- Diskutera rösträttsfrågan och kvinnors politiska engagemang.
- Analysera hur detta påverkade samhället och föreställningar om kvinnor.
Mäns roller och förändringar i arbetsliv (15 min)
- Undersök hur mäns arbetssituation och identitet påverkades av industrialiseringen.
- Diskutera klasskillnader och hur olika yrken hade olika krav och status.
- Analysera hur förändringar i arbetsliv påverkade familjemodeller.
Sammanfattning och reflektion (10 min)
- Sammanfatta lektionens centrala teman.
- Be eleverna reflektera över hur historiska könsroller fortfarande kan påverka dagens samhälle.
- Ställ öppna frågor för att främja diskussion i klassen.
Aktivitet
Eleverna ska skapa en debatt utifrån olika perspektiv på könsroller under industrialiseringen. Dela in klassen i grupper där en del försvarar traditionella könsroller medan den andra argumenterar för förändringar i synen på kvinnor och män. Samla argument och diskutera resultatet i helklass. Skriv “Aktivitet” så tar jag fram en fullständig aktivitetsbeskrivning.
Exit-ticket
- Vilken roll spelade kvinnor inom industrin under 1800-talet? (Exempel: fabriksarbete, hushållsarbete)
- Nämn en viktig händelse kopplad till kvinnors rösträtt under denna tid. (Exempel: bildandet av kvinnoföreningar)
- Hur påverkade industrialiseringen människors uppfattningar om manliga och kvinnliga roller? (Exempel: arbetssituation, familjedynamik)
- Vad är sinnebilden av mannen i arbetslivet under industrialiseringen? (Exempel: hårt arbete, familjeförsörjare)
- Hur kan förståelsen av historiska könsroller ge perspektiv på nutiden? (Öppen fråga för reflektion)