Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne eller kurs: Historia 1b
Tema: Sveriges utveckling under 1900-talet och efterkrigstiden
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper och förståelse för Sveriges politiska, ekonomiska och sociala utveckling under 1900-talet och efterkrigstiden, samt deras förmåga att resonera kring de centrala frågor som rör denna period.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska takta upp Sveriges politiska, ekonomiska och sociala utveckling under 1900-talet samt efterkrigstiden. Det innefattar centrala händelser, social förändring, och den roll som olika politiska rörelser spelade i formandet av det moderna Sverige. Fokus ligger på välfärdsstatens framväxt och de större samhällsförändringarna som präglade denna period.
Kunskapskrav
Eleven kan översiktligt redogöra för viktiga händelser och förändringsprocesser i Sveriges historia under 1900-talet. Eleven kan även ge exempel på hur dessa processer har format samhällsutvecklingen och diskutera de olika politiska och sociala krafternas påverkan.
Prov
Faktafrågor
- Vilket år inleddes första världskriget?
- A) 1912
- B) 1914
- C) 1914
- D) 1918
- Vad kännetecknade den svenska välfärdsstatens framväxt?
- A) Minskad statlig inblandning
- B) Utbyggnad av socialförsäkringar
- C) Privatisering av sjukvård
- D) Ingen förändring av politiska systemet
- Vilken politisk rörelse var dominerande i Sverige under efterkrigstiden?
- A) Moderaterna
- B) Centerpartiet
- C) Socialdemokraterna
- D) Vänsterpartiet
- När kom den första svenska socialförsäkringen på plats?
- A) 1900
- B) 1913
- C) 1935
- D) 1947
- Vilken händelse inträffade 1968 i Sverige?
- A) Oljekrisen
- B) Studentrevolten
- C) Protester mot Vietnamkriget
- D) Sveriges inträde i EU
- Vilken av följande reformer är en del av den svenska välfärdsstatens struktur?
- A) Skattesänkningar
- B) Utbildningsreformer
- C) Privata sjukförsäkringar
- D) Bistånd till andra länder
- Vad präglade den ekonomiska utvecklingen i Sverige under 1950- och 1960-talet?
- A) Stagnation
- B) Rekordtillväxt
- C) Lågkonjunktur
- D) Avregleringar
- Vilken roll spelade den svenska socialdemokratin efter andra världskriget?
- A) Maktlös
- B) Dominant politisk kraft
- C) Oenig
- D) Understödde högern
- Vilken av följande faktorer bidrog till den svenska modellen?
- A) Marknadsekonomi utan reglering
- B) Samarbete mellan arbetsmarknadens parter
- C) Låg arbetslöshet
- D) Inga skatter
- Hur påverkade andra världskriget Sverige ekonomiskt?
- A) Ökad efterfrågan på varor
- B) Ekonomisk nedgång
- C) Exportstopp
- D) Inflationskris
- Vilken reform år anses vara grundläggande för byggandet av den svenska välfärdsstaten?
- A) Barnbidraget
- B) Pensionssystemet
- C) Folktandvård
- D) Arbetslöshetsförsäkring
- Vilket år grundades LO (Landsorganisationen i Sverige)?
- A) 1889
- B) 1898
- C) 1904
- D) 1918
- Vad var en följd av den ekonomiska expansionen under 1950-talet?
- A) Fler arbetslösa
- B) Utbyggnad av välfärdsprogram
- C) Minskad urbanisering
- D) Inga positiva effekter
- Vilken typ av regering fanns i Sverige mellan 1932 och 1976?
- A) Minoritetsregering
- B) Majoritetsregering
- C) Koalitionsregering
- D) Enpartiregering
- Vad är en av de viktigaste sociala reformerna under 1960-talet i Sverige?
- A) Låg moms
- B) Barnomsorg
- C) Bostadsbidrag
- D) Rätt till sjukvård
- Vilket påstående gäller för den svenska välfärdsstaten?
- A) Den är en privat verksamhet
- B) Den finansieras av skatter
- C) Den är likadan i alla länder
- D) Den erbjuder endast stöd till fattiga
Resonerande frågor
- Hur har ändringar i den svenska välfärdsstaten påverkat olika samhällsgrupper?
Syftet är att ge eleverna möjlighet att resonera kring skillnader i välfärdsstatens påverkan. - Vilka är de mest centrala faktorerna för att förstå sorgen och glädjen under 1900-talets förändringar i Sverige?
Frågan syftar till att låta eleverna analysera komplexiteten i historiska processer. - Hur har politiska ideologier format svensk politik under hela 1900-talet?
Eleverna ges möjlighet att utforska och diskutera ideologiska skillnader och deras konsekvenser. - Diskutera hur Sveriges utveckling under 1900-talet har påverkat dagens samhälle.
Eleverna här ges möjlighet att reflektera över den historiska kontinuiteten i samhällsutvecklingen. - Vilka lärdomar kan vi dra från 1900-talets historia och dess påverkan på det svenska samhället idag?
Denna fråga ger eleverna möjlighet för kritisk reflektion och framtidstänkande. - Hur kan man definiera en välfärdsstat, och vilka utmaningar möter den idag?
Frågan möjliggör en djupgående analys av konceptet och aktuella samhällsfrågor. - Vad hade hänt om den svenska välfärdsstaten inte hade byggts upp under 1900-talet?
Här ges eleverna chansen att tänka hypotetiskt och argumentera kring konsekvenser av politiska val. - Hur påverkar sociala rörelser i samhället idag den politiska debatten?
Eleverna får möjlighet att diskutera nuvarande frågor kopplade till historiska sociala rörelser.
Bedömning
Provet kan bedömas med totalt 30 poäng. Faktafrågorna ger 1 poäng vardera, och resonerande frågor ger 3 poäng vardera. Totalt antal poäng från faktafrågor: 15.
För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (där minst 3 poäng ska komma från resonerande frågor) och för betyg A krävs 18 poäng (där minst 5 poäng ska komma från resonerande frågor).