Provkonstruktion
Syfte
Syftet med detta prov är att bedöma elevernas förståelse för reformationens uppkomst, utveckling och betydelse för det religiösa, politiska och sociala livet i Europa. Provets frågor är utformade för att testa elevernas förmåga att analysera och resonera kring reformationens konsekvenser och hur dessa fortfarande är relevanta idag.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska belysa reformationens uppkomst, utveckling och dess betydelse för det religiösa, politiska och sociala livet i Europa. Det är viktigt att förstå hur reformationen ledde till splittringen av den katolska kyrkan, framväxten av protestantismen och hur dessa förändringar påverkade den moderna världen, inklusive sekularisering och frågor om individens rättigheter.
Kunskapskrav
Eleven kan översiktligt redogöra för reformationens centrala händelser och ideologier, samt deras betydelse för samhällsförändringar i Europa. Eleven kan ge exempel på viktiga personer och rörelser under reformationen och diskutera dess långsiktiga konsekvenser för individens roll i samhället.
Prov
Faktafrågor
1. Vilket årtionde inleddes reformationen?
A) 1500-talet
B) 1600-talet
C) 1700-talet
D) **1400-talet**
2. Vem var en centralgestalt inom reformationen?
A) Thomas More
B) **Martin Luther**
C) Henrik VIII
D) Johann Gutenberg
3. Vilken följd hade reformationen på katolska kyrkan?
A) Ökad enhet
B) **Splittring**
C) Lägre påverkan i Europa
D) Stärkt makt
4. Vad utgjorde en av Martin Luthers huvudpunkter i hans 95 teser?
A) Kaos i Europa
B) **Individens rätt till egen tolkning av bibeln**
C) Vikt av traditioner
D) Enhetlighet i kyrkan
5. Vilket av följande är en protestantisk rörelse?
A) Katolicism
B) **Kalvinism**
C) Ortodoxi
D) Anglikanism
6. Vad krävde reformationen av den katolska kyrkan?
A) Mer makt
B) **Reformer**
C) Att återfå kontroll
D) Enhetlig tro
7. Vilket krig påverkas av reformationen?
A) Koreakriget
B) **Trettioåriga kriget**
C) Första världskriget
D) Napoleonkrigen
8. Vilken idé främjades av reformationen?
A) Feodalism
B) **Sekularisering**
C) Absolutism
D) Kolonialism
9. Hur påverkade reformationen utbildningen?
A) Mindre fokus på läsning
B) **Ökat fokus på individuellt lärande**
C) Ingen påverkan
D) Kyrkan tog över utbildningen
10. Vilket centralt begrepp är förknippat med reformationens konsekvenser?
A) Konservatism
B) **Liberalism**
C) Socialism
D) Monarkin
11. Vilken av följande personer grundade den anglikanska kyrkan?
A) Johannes Calvin
B) Martin Luther
C) **Henrik VIII**
D) Ulrich Zwingli
12. Vilken av följande faktorer bidrog till reformationens framväxt?
A) Maktlöshet i samhället
B) **Kyrkans korruption**
C) Ensamhet i tro
D) Främjande av riter
13. Vad var en av reformationens konsekvenser för individen?
A) Mindre ansvar
B) **Ökad personlig frihet**
C) Färre rättigheter
D) Stärkt gemenskap
14. Vad kan ses som en direkt konsekvens av splittringen av den katolska kyrkan?
A) Stärka centralmakten
B) **Framväxt av protestantiska sekter**
C) Enhetlig religion
D) Färre konflikter
15. Hur analyserar reformationen i dagens samhälle?
A) Ingen skillnad
B) **Fortfarande påverkan på frågor om individens rättigheter**
C) Mindre betydelse nu
D) Enbart historisk aspek
Resonerande frågor
1. Diskutera hur reformationens tankegångar fortfarande påverkar det moderna samhället.
Syftet är att låta eleven visa djup insikt i reformationens betydelse i dagens kontext.
2. Vilken roll spelade humanismen i reformationens utveckling?
Denna fråga ger möjlighet för eleverna att koppla filosofi och historia.
3. Jämför och analysera de olika protestantiska rörelserna.
Eleven kan visa sin förmåga att diskutera och jämföra ideologiska skillnader.
4. Hur har reformationen påverkat könsroller genom historien?
En möjlighet för elever att reflektera över sociala förändringar.
5. Vilka konsekvenser hade reformationen på utbildning och kunskapsförmedling?
Eleven får möjlighet att resonera kring bildningens utveckling.
6. Hur påverkar reformationens idéer vår syn på sekularism idag?
Denna fråga uppmuntrar till kritisk analys av nutida värderingar.
7. Diskutera reformationens påverkan i olika europeiska länder.
En chans att undersöka regionala skillnader och konsekvenser.
8. Vilken betydelse hade de mänskliga rättigheterna i relation till reformationen?
Ett sätt för eleven att koppla historia och nutid kring individens rättigheter.
Bedömning
Provet bedöms med totalt 30 poäng, där faktafrågorna ger 15 poäng och de resonerande frågorna ger 15 poäng (2 poäng för varje fråga). För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs minst 12 poäng (därav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs minst 18 poäng (därav minst 5 poäng från resonerande frågor).