Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne eller kurs: Historia 1b
Tema: Första och andra världskriget: orsaker, händelser och konsekvenser
Syfte
Syftet med provet är att mäta elevernas förståelse av orsakerna till, händelserna under samt konsekvenserna av de första och andra världskriget, och hur dessa krig har påverkat den moderna världen.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska behandla första och andra världskrigets orsaker, centrala händelser samt deras sociala, politiska och ekonomiska konsekvenser. Fokus ligger på hur dessa krig förändrade världens maktbalans, livsvillkor för människor och hur de lade grunden för den moderna världen, inklusive kalla kriget och de internationella relationernas utveckling.
Kunskapskrav
Eleven kan översiktligt redogöra för orsakerna till och händelserna under första och andra världskriget. Dessutom kan eleven diskutera och analysera krigens konsekvenser för det 20:e århundradet och den världen vi lever i idag.
Prov
Faktafrågor
1. Vilken faktor bidrog mest till utbrottet av första världskriget?
A) Ekonomisk kris
B) Nationalism
C) Militarism
D) Kolonialism
2. Vad var den utlösande faktorn för första världskriget?
A) Skottet i Sarajevo
B) Slaget vid Somme
C) Mordet på ärkehertig Franz Ferdinand
D) Tysklands invasion av Polen
3. Vilken händelse markerade krigets slut mellan de allierade och Centralmakterna?
A) Versaillesfördraget
B) Kapitulationen i Compiègne
C) Slaget vid Marne
D) Första vågen av D-dagen
4. Vad kännetecknade skyttegravskriget under första världskriget?
A) Statiska strider med grävda skyttegravar
B) Snabba offensiver
C) Användning av atomvapen
D) Luftkrig
5. Vad var ett resultat av Versaillesfördraget?
A) Bildandet av FN
B) Tysklands förlust av territorier och krigsskadestånd
C) Slutet på kolonialismen i Europa
D) Ingen större förändring av gränserna
6. Vilka ideologiska skillnader fanns mellan axelmakterna och de allierade under andra världskriget?
A) Ekonomisk politik
B) Nationalism
C) Demokrati vs. diktatur
D) Religion
7. Vilket slag anses vara vändpunkten i kriget på östfronten under andra världskriget?
A) D-dagen
B) Slaget vid Stalingrad
C) Slaget vid El Alamein
D) Slaget vid Kursk
8. Vilken konsekvens hade andra världskriget på den globala maktbalansen?
A) Ökad kolonialism
B) Delningen av världen i öst och väst
C) Globaliseringens början
D) Framväxten av totalitära regimer
9. Vad kännetecknade Förintelsen under andra världskriget?
A) Systematiskt utrotande av judar och andra minoriteter
B) Ekonomisk utrotning
C) Genomförande av atomvapen
D) Flykten av människor
10. Vilken roll spelade teknologi i första världskriget?
A) Ingen betydelse
B) Endast på havet
C) Revolutionerade stridstekniker och vapentillgångar
D) Blev snabbt föråldrad
11. Vilken var en av de ekonomiska faktorerna som bidrog till andra världskrigets utbrott?
A) Den stora depressionen
B) Ökad skatteintäkter
C) Stabil ekonomi i Tyskland
D) Expansion av välfärdsstater
12. Vad var en följd av första världskriget för Tyskland?
A) Stärkt ekonomi
B) Förbättrade internationella relationer
C) Förlust av territorium och ekonomiska påföljder
D) Utökad militär styrka
13. Vilken händelse utlöste andra världskriget i Europa?
A) Slaget vid Stalingrad
B) Attackerna mot Pearl Harbor
C) Tysklands invasion av Polen
D) Bombningen av Hiroshima
14. Vad kännetecknar kalla kriget som började efter andra världskriget?
A) Ideologisk konflikt mellan kapitalism och kommunism
B) Öppen krigföring
C) Kulturell utbyte
D) Ekonomisk integration
15. Vilka var de allierade under andra världskriget?
A) Tyskland, Italien och Japan
B) USA, Storbritannien och Sovjetunionen
C) Frankrike och Tyskland
D) Kanada och Australien
Resonerande frågor
1. Diskutera hur nationalism bidrog till utbrottet av första världskriget.
Syftet är att eleverna ska visa sin förmåga att analysera olika historiska faktorer och deras inverkan.
2. Vilka långsiktiga konsekvenser hade Versaillesfördraget på Europa?
Frågan ger möjlighet att resonera kring de sociala och politiska effekterna av fördraget på olika länder.
3. Analysera hur teknologi förändrade krigföringen under både världskrigen.
Eleverna kan uppvisa djupgående kunskap om hur tekniska framsteg påverkade strid och taktik.
4. Hur bidrog de ekonomiska omständigheterna på 1920- och 1930-talet till uppkomsten av fascismen?
Dessa resonemang kan visa på förmåga att koppla ekonomi med politiska rörelser.
5. Reflektera över hur Förintelsen kan ses som en konsekvens av de ideologiska striderna under andra världskriget.
Detta ger möjligheten att diskutera kopplingen mellan ideologi och mänskligt beteende.
6. Vad betydde D-dagen för det allierade krigets strategi i Europa?
Här kan eleverna demonstrera sin förståelse för strategiska beslut och deras konsekvenser.
7. Jämför och kontrastera de politiska effekterna av första och andra världskriget.
Frågan uppmuntrar eleverna att se jämförelser och skillnader i politiska förändringar.
8. Hur har dessa krig påverkat dagens värld och internationella relationer?
Eleverna ges möjlighet att analysera nutida konsekvenser av historiska händelser.
Bedömning
Provet kommer bedömas med poäng där faktafrågorna ger 1 poäng per rätt svar och de resonerande frågorna ger 3 poäng var. För betyg E krävs minst 8 poäng, för C krävs 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A krävs 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).