Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne eller kurs: Historia 1b

Tema: Globalisering i det post-kalla krigets samhälle


Syfte

Syftet med provet är att testa elevernas kunskap och förståelse av globaliseringen och dess konsekvenser, med fokus på ekonomiska, sociala och kulturella aspekter.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska belysa den globala utvecklingen efter kalla kriget med fokus på globaliseringens framväxt, dess ekonomiska, sociala och kulturella konsekvenser. Det innefattar en analys av hur världen har blivit mer sammanlänkad, utvecklingen av internationell handel, kulturellt utbyte och migration, samt hur dessa fenomen påverkar globala och lokala relationer idag.

Kunskapskrav

Eleven kan översiktligt redogöra för globaliseringens processer och dess konsekvenser för samhället och ekonomin. Eleven kan ge exempel på olika aspekter av globalisering samt diskutera dess påverkan på mänskligheten och individuella livssituationer.


Prov

Faktafrågor

1. Vad är en av de främsta drivkrafterna bakom globaliseringen?

A) Politisk instabilitet

B) **Teknologisk innovation**

C) Klimatförändringar

D) Krig och konflikter

2. Vilket av följande exempel är inte en aspekt av globalisering?

A) **Nationell säkerhet**

B) Internationell handel

C) Kulturellt utbyte

D) Migration

3. Vad kännetecknar ekonomisk globalisering?

A) Ökad isolering mellan länder

B) **Ökad handel mellan länder**

C) Minskade investeringar

D) Ökat statligt inflytande

4. Vilken organisation är mest känd för att främja frihandel?

A) Världshälsoorganisationen

B) **Världshandelsorganisationen (WTO)**

C) Fn

D) Internationella valutafonden

5. Vad har outsourcing oftast för konsekvens på arbetsmarknaden i utvecklade länder?

A) **Jobbminskning**

B) Ökad sysselsättning

C) Bättre arbetsvillkor

D) Högre löner

6. Vilket av följande beskriver kulturell homogenisering?

A) Ökat kulturellt utbyte

B) **Förlust av kulturell mångfald**

C) Bevarande av traditioner

D) Stärka lokala identiteter

7. Vilken av följande faktorer bidrar till migration?

A) **Ekonomiska möjligheter**

B) Ökad militär närvaro

C) Rigorösa gränskontroller

D) Förbättrad infrastruktur

8. Ett kännetecken för sociala rörelser i förhållande till globalisering är att de:

A) **Protesterar mot orättvisor**

B) Främjar firande av globalisering

C) Sätter stopp för intern migration

D) Avvisar internationellt samarbete

9. En positiv konsekvens av globaliseringen är:

A) **Ökad tillgång till varor och tjänster**

B) Minskad kulturell spridning

C) Försämrad miljö

D) Ökad arbetslöshet

10. Vilken social effekt har globaliseringen haft på utvecklingsländer?

A) **Förbättrad livstandard för vissa**

B) Avsaknad av utbildningsmöjligheter

C) Total förlust av kultur

D) Ökad fattigdom för alla

11. Vad innebär begreppet “global by”?

A) **Ordnad och sammanhängande samhälle**

B) Avgränsad och isolerad kultur

C) Kulturellt utbyte med värderingar

D) Nationer med varande gränser

12. En central aspekt av sociala konsekvenser av globalisering är:

A) **Migration och dess påverkan**

B) Minskad kommunikation

C) Separering av kulturer

D) Avvisande av internationellt samarbete

13. Vad innebär ett frihandelsavtal?

A) Att länder avtalar om att dela resurser

B) **Att avskaffa tullar mellan länder**

C) Att stänga gränser mellan länder

D) Att binda ihop ekonomier med en valuta

14. Vad gör internationella organisationer i förhållande till globaliseringen?

A) **Förespråkar global samverkan**

B) Stärker nationella gränser

C) Försvagar ekonomiska band

D) Stänger av kulturutbyten

15. Vilken makt har stater i förhållande till globaliseringen?

A) **Stater kan reglera globaliseringens effekter**

B) Stater har inget inflytande

C) Stater dikterar alla globala avtal

D) Stater minskar sin egen betydelse

Resonerande frågor

1. Hur ser du på globaliseringens påverkan på ditt eget liv och framtid?

Syftet med denna fråga är att låta eleven reflektera och koppla sina egna upplevelser till kursinnehållet.

2. Diskutera skillnaderna mellan globaliseringens vinnare och förlorare.

Denna fråga ger elever möjlighet att analysera och kritiskt utvärdera olika perspektiv på globaliseringen.

3. Vilka kulturella utmaningar ser du som mest betydande i dagens globaliserade värld?

Eleven uppmanas att formulera och diskutera sina egna idéer kring kulturella frågor i en global kontext.

4. Hur kan stater balansera globaliseringens fördelar och nackdelar?

Denna fråga uppmanar elever att tänka på politiska åtgärder och strategier för att hantera globaliseringen.

5. På vilket sätt har globalisering påverkat identiteten i olika länder?

Eleven ges möjlighet att reflektera över hur globaliseringen kan forma och förändra nationella identiteter.

6. Resonera kring hur teknologisk utveckling har drivit på globaliseringen.

Frågan syftar till att låta elever diskutera sambanden mellan teknologi och samhällsutveckling.

7. Vilken roll spelar kulturellt utbyte i ett globaliserat samhälle?

Genom denna fråga kan eleverna visa på djupare insikter kring kulturens betydelse i globalisering.

8. Hur kan individen påverka globaliseringens väg framåt?

Denna fråga uppmuntrar till diskussion om personligt ansvar och engagemang i globala frågor.


Bedömning

Faktafrågorna ger totalt 15 poäng, och de resonerande frågorna ger totalt 8 poäng. För att nå betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).