Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne eller kurs: Historia 1b
Tema: Den industriella revolutionen och dess konsekvenser
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskap och förståelse för den industriella revolutionen samt dess sociala och ekonomiska konsekvenser i ett historiskt och nutida sammanhang.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska behandla den industriella revolutionen, dess orsaker och konsekvenser för samhälle, ekonomi och kultur. Fokus ligger på hur denna revolution förändrade produktionsmetoder, arbetsförhållanden och livsvillkor, samt dess påverkan på den sociala strukturen och klassindelningen i det moderna samhället.
Kunskapskrav
Eleven kan översiktligt redogöra för den industriella revolutionens orsaker och konsekvenser. Eleven kan ge exempel på centrala händelser och personer, samt diskutera de sociala och ekonomiska förändringar som inträffade under denna period.
Prov
Faktafrågor
A. Vilket århundrade inleddes den industriella revolutionen?
A) 1700-talet
B) 1800-talet
C) 1900-talet
D) 1760-talet
B. Vilken uppfinning var central för utvecklingen av textilindustrin?
A) Elmotorn
B) Ångmaskinen
C) Spinnmaskinen
D) Vävmaskinen
C. Vad var en av de viktigaste orsakerna till urbanisering under den industriella revolutionen?
A) Förbättrad utbildning
B) Bättre vägar
C) Politik och lagar
D) Fabriksjobb
D. Vilket av följande områden påverkades mest av industrialiseringen?
A) Produktion
B) Militär
C) Religion
D) Sport
E. Vilken klass blev mest framträdande under den industriella revolutionen?
A) Bönder
B) Arbetarklass
C) Borgarklass
D) Adel
F. Vem är känd som uppfinnaren av ångmaskinen?
A) Thomas Edison
B) James Watt
C) Henry Ford
D) Nikola Tesla
G. Vad kallades perioden som fokuserade på arbetsvillkor och sociala rättigheter för arbetarna?
A) Renässansen
B) Arbetarrörelsen
C) Upplysningen
D) Antiken
H. Vilket av följande fenomen var ett direkt resultat av industrialiseringen?
A) Agrar expansion
B) Ökad befolkning på landet
C) Minskad barnarbete
D) Urbanisering
I. Vad var en av de starkaste sociala konsekvenserna av industrialiseringen?
A) Bättre utbildning
B) Jämlikhet mellan klasser
C) Social ojämlikhet
D) Ökad livslängd
J. Vilken reform rörde sig i början av 1900-talet för att förbättra arbetet?
A) Arbetstidslagar
B) Utrikeshandel
C) Utrensning av fackföreningar
D) Skatteförändringar
K. Vad kännetecknade familjestrukturen under den industriella revolutionen?
A) Större familjer
B) Ensamstående föräldrar
C) Blended families
D) Kärnfamiljer
L. Vem skrev ”Det kommunistiska manifestet” som var en reaktion på industrialiseringen?
A) Friedrich Nietzsche
B) John Stuart Mill
C) Karl Marx
D) Max Weber
M. Vilken bransch var en av de första att industrialiseras?
A) Textilindustrin
B) Järn och stål
C) Bebyggelse
D) Transport
N. Vilken av följande uppfinningar hade störst inverkan på transportområdet?
A) Spinning Jenny
B) Ångbåten
C) Elbilen
D) Ånglokomotivet
O. Hur påverkade den industriella revolutionen konsumtionsmönster?
A) Minskad produktion
B) Massproduktion
C) Fokus på hantverk
D) Ökning av traditionella handelsmetoder
P. Vilken ideologi förespråkades i stor utsträckning som en reaktion på de sociala förändringar som följde av industrialiseringen?
A) Konservatism
B) Socialism
C) Libretarianism
D) Anarkism
Resonerande frågor
1. Diskutera hur den industriella revolutionens förändringar i arbetslivet påverkade familjestrukturen. Denna fråga ger eleverna möjlighet att koppla historiska händelser till sociologiska begrepp.
2. Analysera orsakerna till och konsekvenserna av urbaniseringen under den industriella revolutionen. Genom detta uppmuntras eleven att tänka kritiskt och göra djupgående kopplingar.
3. Reflektera över hur de sociala konflikterna, såsom arbetarklassen mot kapitalisterna, formade idéer och rörelser i framtiden. Elever får chansen att se de långsiktiga effekterna av historiska konflikter.
4. Utvärdera skillnaderna mellan hur den industriella revolutionen påverkade olika samhällsklasser. Här ges utrymme för komplex analys och diskussion kring social stratifiering.
5. Jämför och kontrastera den industriella revolutionens effekter i Europa och andra delar av världen. Denna uppgift främjar globala perspektiv och förståelse för historisk kontext.
6. Hur kan insikter från den industriella revolutionen tillämpas på dagens samhälle? Eleverna uppmuntras att knyta an historiska insikter till nutida frågor.
7. Beskriv hur teknologiska innovationer under den industriella revolutionen förändrade produktionsmetoder och arbetsförhållanden. Det är en chans att eleverna kan demonstrera sina teoretiska kunskaper.
8. Reflektera över vilka av den industriella revolutionens konsekvenser som fortfarande är aktuella idag och varför. Detta ger eleverna möjlighet att koppla historien till nutiden och personlig reflektion.
Bedömning
Provet kan bedömas med poäng enligt följande:
Faktafrågor: Varje fråga ger 1 poäng. Totalt finns 15 poäng möjliga.
Resonerande frågor: Varje fråga ger 3 poäng. Totalt finns 24 poäng möjliga.
För att nå betyg E krävs minst 8 poäng; för betyg C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor); och för betyg A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).